Un om serios

miercuri, 07 aprilie 2010, 18:03
3 MIN
 Un om serios

Printre filmele nominalizate la ultima editia a Oscarurilor si inca nedistribuite la noi se numara ultima realizare a fratilor Cohen, A Serious Man (Un om serios). Fratii Cohen fac partea din acea categorie de regizori care au devenit mai cunoscuti decit filmele lor. Dezgustindu-i pe fanii devotati (multi si activi pe multe blogguri), cinefilul cu probleme de memorie sau indiferent la atractia cronologiilor ar putea, in principiu, raspunde cu The Big Lebowsky la orice intrebare legata de fratii Cohen. Adaug eu, ne-fan, O Brother, Where Art Thou (O, frate, unde esti) si No Contry for Old Men (Nu exista tara pentru batrini). Daca primele doua au facut cohorte de fani prin personje ca The Dude – hipiotul jucat de Jeff Bridges – respectiv puscariasul George Clooney alergind dupa o caruta de bani intr-o reinterpretare comica a Odiseei lui Homer, No Contry for Old Men a fost filmul eveniment al anului 2007, cucerind critica printr-o poveste despre persistenta raului absolut si, in consecinta, Oscaruri pentru cel mai bun film, cea mai buna regie, cel mai bun scenariu adaptat si cel mai bun actor intr-un rol secundar – Javier Bardem.

No Country for Old Men a definit un nou standard atit pentru filmografia fratilor Cohen, cit si pentru implicatiile filozofice ale happy-end-ului lipsa. In domeniul artistic in care absenta unui final optimist poate condamna la sali goale si distributie restrinsa, ei reuseau sa relateze istoria unui serif bun, tentat o data in viata de o valiza cu bani, si a  criminalului care il vineaza pentru pacatul lacomiei. Surprinzator in cazul unui astfel de duel, seriful este anihilat dupa un lung sir de primejdii, in vreme ce diabolicul Javier Bardem supravietuieste bine-mersi tuturor pericolelor, lasind spre interpretare persistenta de netagaduit a raului in lume. Inaintea contemporanul nostru bintuit de diferite viziuni ale apocalipsei, No Country… anticipa un anumit fel de pesimism fara a face uz de nici o lume fantastica.

Dupa acest imens succes la critica si spectatori, fratii Cohen au creat un orizont de asteptare pretabil dezamagirilor, inclusiv celor nefondate. In 2008, acestia semnau prima dintr-o serie de doua comedii contractate de studiourile de productie dupa proaspat achizitionata notorietate globala. Desi destept, eficient si cu o distributie necaracteristica (Brad Pitt in rolul unui instructor de fitness deosebit de prost, impuscat de moarte pe la mijlocul filmului), Burn after Reading (Citeste si arde) nu are cum sa scape comparatiei cu No Country…, murind rapid in urma lipsei de profunzime emotionala si filozofica.  

Confirmind atractia fratilor pentru diferitele decade ale istoriei recente, actiunea ultimului lor film, A Serious Man, e plasata in jurul anului 1967 intr-o comunitate de evrei americani asemanatoare celei in care regizorii si-au petrecut copilaria. Amintirile filtrare prin fictiune se concentreaza in jurul lui Larry Gopnik, profesor de matematica asupra caruia se abate, fara vreun motiv aparent, un val de napaste nechemate. Om bun si credincios, tata de familie, Larry este, pe rind, parasit de nevasta desi o iubeste, acuzat de luare de mita desi nu ia mita, dat afara din casa desi e casa lui. Adus la disperare de lipsa de motiv, el cauta „de-ce-ul" de la un rabin la altul, sfirsind la fel de neelucidat in fata raspusurilor echivoce ale inteleptilor. Nefericirile lui Larry Gopnik se intersecteaza cu cele mai importante ritualuri ale comunitatii evreiesti, intre divortul ritualic get si Bar Mitzvah-ul fiului intimplindu-se cautarile si negasirile de raspunsuri. Puternic ancorat intr-o filozofie evreiasca a primirii lumii cu seninatate, A Serious Man este o satira a seriozitatii si a ritului, cald regizata de fiii inteleptiti ai unui tata lipsit de explicatii.

Indiferent de dezamagiri sau comparatii, noul film al fratilor Cohen este totusi noul film al fratilor Cohen. Din fericire pentru fani,  A Serious Man (Un om serios) reface intr-o masura importanta reputatia realizatorilor consanguini, insuflind aceeasi nota de pesimism existential unei comedii de situatii cu personaje excelent ocupate de actori, regizata mai bine decit parea sa permita scenariul.

 

Comentarii