Viorel si Oana

miercuri, 20 aprilie 2011, 22:12
4 MIN
 Viorel si Oana

Dupa Prince, Bono, Sting, Madonna, Shakira si Beyoncé, s-a implinit vremea faimei si pentru unii dintre locuitorii acestor frumoase picioare de plai. Celebritatea si formula ei au fost atent prelucrate de marele si harnicul popor american, dar a sosit clipa ca unele din semintiile nestiute ale Estului sa demonstreze ca vesnicia nu s-a nascut la New York ori in L.A., ci intre meandrele concretului.

Una din conditiile esentiale ale glorificarii este preschimbarea sau transformarea numelui. In trecerea fiintei de la zero la erou, prefacerea numelui are rosturi multiple si complicate, dar, in fond, numele de "scena" trebuie sa fie scurt, elocvent (sa graiasca de la sine, adica) si simbolic. Scurt, pentru ca memoria multimii nu bate prea departe, elocvent, intrucit, nu-i asa?, pe om il recomanda "numele si talentul" si simbolic, deoarece tuturor le place ca numele sa aiba o insemnatate, sa transmita in chip spontan si percutant esenta tare de vedeta.

O scurta trecere in revista sprijina teoria mutatiei numelui. Moni si Iri, Oana si Pepe, Bianca si Bote, Cruduta si Leo, toate sint exemple recente, care arata ca mentalul colectiv este pregatit sa accepte eternizarea exemplarelor de exceptie, numai daca si numele trece prin furcile caudine ale stardomului.

De mai multa vreme urmaresc cu pasiune de entomolog comportamentul unei noi specii de wannabes pe care drumul sinuos al faimei o tot lasa in urma, in ciuda eforturilor sustinute ale respectivelor creaturi de a tine pasul cu evolutia. Cind scriu "specie noua", am in vedere o mutatie produsa in corpul spiritual al unor fiinte omenesti care s-ar da peste cap, doar-doar s-or transforma in porumbei, cind folosesc cuvintul "creatura", ma refer la capacitatea iesita din comun a unor asemenea indivizi de a-si crea si intretine propria mistificare, in orice conditii ambientale, fie ele favorabile sau vitrege. Adaptabilitate si instinct de supravietuire. Daca e sa tinem cont de aceste atribute, s-ar zice ca numai ghinionul a facut ca personajele de mai jos sa nu se bucure de faima pe care, cu adevarat, o merita.

De mai multa vreme, Viorel si Oana Lis se chinuie sa scape de "Lis". Sa ramina, adica, doar "Viorel si Oana". Scurt, elocvent si simbolic. Pe cind altii se incaltau cu fesul, aceasta echipa de performeri rupea audientele si producea titluri mari si groase, de prima pagina. Pe cind Iri, Pepe, Bote si Leo se luptau cu nevoile din cararea catre glorie, veteranul Viorel era deja la destinatie si gusta cu pofta din fructele mustoase ale pomului laudat. Primar de Bucuresti, promotia 1996-2000, creator de partid (Partidul Noua Democratie), om vesnic tinar, dupa numai 67 de primaveri, Viorel a aflat ca dictonul latinesc "sic transit gloria mundi" este nascocirea unui spirit nevolnic, care nu poate nu tine pasul cu agitatia eterna a vremurilor. Asa ca nu si-a refuzat nimic: tradari si iubiri cu nabadai, bifat, scandaluri sexuale, bifat, jocuri de costume, bifat, vorbe de duh si de tavaleala, bifat. Daca i se da o tema, o executa cu precizie si fara partinire, pentru ca lumea mondena are nevoie de profesionisti.

La virsta cind altii isi plimba nepotii prin parc, Viorel se tine drept in luminile rampei si se insoara, dupa mai bine de un deceniu de convietuire cu Oana, Oana lui, pe numele de fata Ungureanu. De Ziua Femeii, el s-a botoxat, ca orice vedeta care se respecta. I-a jucat, pe rind, cu reverenta si demnitate, pe mult mai vestitii Cezar, Fester Addams, Fred Flintstone, Shrek si Spiderman. Iar Oana l-a urmat credincioasa, ca o Margareta, invatind meserie de la maestrul deghizarilor: Cleopatra, Morticia Addams, Wilma Flintstone, Fiona si Wonder Girl. "Nunta va fi ultima mea petrecere inainte de moarte", a glumit veteranul audientelor si al titlurilor de o schioapa. Oana ride si il stimuleaza. Cu filme, pastilute si stripteuze.

Nu as fi deloc surprins daca, intr-o zi, televiziunile, ziarele si internetul vor gifii sub presiunea creata de forta performerilor "Viorel si Oana". Nici un personaj, fie acesta real sau imaginar, nu le mai sta in cale. Napoleon si Joséphine pot fi jucati cit ai clipi, piesa "Solomon si Regina din Saba" necesita doar niste decoruri mai costisitoare, iar Romeo si Julieta sint chiar ei insisi.

Regia e aproape completa. Mai trebuie adaugate niste fotografii, deja existente in portofoliul acestor mari actori de vodevil cotidian: Viorel si Oana, la munte si la mare, Viorel si Oana, in cluburi de fite, Viorel si Oana, in budoar, Viorel si Oana, vesnic indragostiti. Sa le recunoastem, asadar, specia. Au muncit mult si nu s-au dat in laturi de la nimic. Daca as fi impresarul duetului "Viorel si Oana", as face un film documentar si as organiza un turneu. Sa se adune lumea ca la urs, sa-i pipaie si sa urle "este!". Intr-o lume a valorilor perisabile si a comportamentelor caduce, Viorel si Oana si-au creat propriul spectacol. Ieftin si pe intelesul tuturor. Trecerea lor din categoria amatorilor in cea a profesionistilor mi se pare un act modest, dar necesar, de reparatie morala.

Comentarii