Cap si capcana

joi, 17 septembrie 2009, 17:43
3 MIN
 Cap si capcana

* Pe la sfirsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial, cind Aliatii inaintau prin Germania, nemtii care se retrageau lasau in urma capcane adeseori mortale. Viitorii invingatori intrau prin case, scotoceau, si, cind deschideau un sertar sau un dulap, le exploda in fata o grenada. Arta de a ucide ajunsese la un rafinament greu de egalat: un german a descoperit metoda de a ucide selectiv: nu pe cei mai inalti, nu pe cei mai grasi (desi existau mine care se declansau doar de la o anumita forta de apasare – bugetarii romani de azi, cu burtile lipite de sira spinarii, ar fi scapat!), nu pe cei mai roscovani sau mai pistruiati, ci pe cei mai cultivati, cu simtul esteticului dezvoltat. Era nevoie de o arma selectiva, care sa-i lase pe inamici fara ofiteri, fara lideri; nemtii, cu mintea lor nemteasca, s-au gindit ca doar cultura si simtul estetic puteau face diferenta. Si au lasat prin orasele din care se retrasesera, pe peretii caselor, tablouri puse strimb. Deranjate, ca din intimplare. Pe cei mai multi dintre soldatii simpli, care intrau sa caute mincare, bautura, bijuterii, ceasuri, chestii lucioase de luat acasa, ii durea la basca de pozitia tablourilor – care agresa doar simtul estetic al ofiterilor scoliti si cultivati. Cei mai multi dintre acestia se apropiau si le indreptau; atunci exploda bomba (ascunsa, deseori, chiar sub tabloul ucigas). Prin urmare, uneori e bine sa lasi naibii cultura, simtul estetic si bunul simt, ca sa supravietuiesti, sa nu te arunce altii in aer!

* Am bagat introducerea (nitel cam lunga – dar, speram, interesanta) avind din ce in ce mai mult senzatia ca exact ca nemtii in retragere se comporta televiziunile romanesti. Mai ales cu emisiunile lor de asa-zis divertisment, care promoveaza asa-zise vedete, sau cu emisiunile lor de asa-zisa politica, in care se promoveaza parerile unor asa-zisi formatori de opinie. Emisiunile sint strimbe, cis de tot, stau ca naiba, dar pe telespectatorul interesat doar de mincare, bautura si chestii lucioase nu-l deranjeaza. Cei care ar vrea sa schimbe, sa repare, sa indrepte, se pot pomeni, in schimb, ca le cade ceva in cap. E valabil si la televiziuni, e valabil si in politica. Mesajul e clar: lasati cultura si simtul estetic, ca numai belele aduc!

* Pe partea cealalta (adica in Est, de unde veneau sovieticii), nemtii care se retrageau lasau in urma lor altfel de capcane selective: sticle de vodca otravita! Stiau ca, in general, comisarii si ofiterii Armatei Rosii (cei mai multi, incompetenti ajunsi in grade si functii pe linie politica) erau mai betivani si mai lacomi decit subordonatii lor din Armata Rosie…

* In alta ordine de idei, am prins din intimplare, la jurnalul "Focus" de pe PrimaTV, titlul "Dolce fals", din care n-am priceput nimic. Dupa aia, in aceeasi seara, am vazut la ProTV titlul "Fabrica de falsuri". Ne-am prins ca fusesera doua titluri diferite pentru doua materiale diferite despre aceeasi fabricuta in care se produceau pantofi contrafacuti – incaltaminte de marca "Dolce&Babana", "Golce&Dabbana" sau "Dulce e tabana". Ne-am intristat cind am aflat ca marfa va fi confiscata si distrusa: ne gindeam ca exista atiti batrini, prin camine, de exemplu, care ar fi bucurosi sa se dea smecheri cu noile lor incaltari lucioase. Totusi, banuim ca marfa nu va fi chiar distrusa: incepe campania electorala si va fi nevoie de daruri, de donatii!

* Zilele trecute ne-am bucurat, aflind de la Realitatea ca e "antrax in judetul Botosani": am crezut, la inceput, ca vine sa concerteze trupa rock Anthrax, care ne placea mult prin anii ’80. Dupa aia, ne-am desumflat: nu era trupa, ci boala, si nu in tot judetul Botosani, ci doar in comuna Cotusca. Daca nu stiati, din Cotusca se trage Constantin Simirad, presedintele CJ Iasi, care a stirnit panarama dupa ce si-a anuntat sustinerea pentru Base (fiind, ulterior, exclus din PSD). Nu ne imaginasem ca razbunarea fostilor colegi de partid poate imbraca asemenea forme drastice… Week-end bun sa aveti!

Comentarii