Carduri golite de hotii de bani electronici

duminică, 27 septembrie 2009, 21:08
4 MIN
 Carduri golite de hotii de bani electronici

Bancherii si politistii se lupta pentru combaterea acestui fenomen, insa se pare ca de multe ori infractorii sunt cu un pas in fata.

Una dintre primele metode de fraudare a constat in introducerea unei folii de plastic in fanta bancomatului, fapt ce ducea la blocarea cardului in momentul in care posesorul dorea sa scoata banii.  In acel moment un infractor il "sfatuia"pe client fie sa mai tasteze o data codul PIN al cardului, fie ii oferea un numar de telefon de asistenta, la capatul celalalt fiind de obicei un alt membru al grupului care ii solicita date confidentiale. Dupa ce clientul era sfatuit sa se adreseze unei sucursale bancare, hotii extrageau cardul din bancomat cu ajutorul unei pensete. 

Cetatenii au fost atentionati asupra acestei metode si din ce in ce mai putini posesori de carduri au fost fraudati, fapt ce a dus la inventarea unor altor metode. Spre exemplu o metoda practicata si in prezent este plasarea in supermarketuri sau benzinarii a unui microcip in interiorul cititoarelor de carduri. Ulterior de la o distanta relativ mica de magazin infractorii primesc prin intermediul unui laptop conectat prin bluetooth informatiile cardurilor cu care se fac cumparaturi. Ulterior se transfera informatiile pe alte carduri cu care se fac extragerile de numerar.

Una dintre cele mai usoare metode de insusire a cardurilor este furtul lor efectiv din cutiile postale cand sunt trimise clientilor. De obicei sunt urmarite vizitele postasilor si infractorii stiu exact cand sunt livrate cetatenilor. Ulterior este contactata banca emitenta si se solicita schimbarea domiciliului declarat initial, astfel incat toate datele sunt transmise direct hotilor. 

Tehnologiile in domeniu au avansat atat de rapid incat infractorii au dispozitivele necesare pentru a fabrica cartele de tip Visa si MasterCard.

Informatiile care ajung pe aceste carduri falsificate pot proveni si de la clientii restaurantelor

care platesc consumatia prin intermediul cardurilor. Chelnerii introduc cardurile printr-un dispozitiv, denumit skimmer, ce decodeaza informatiile si care permite ulterior transferarea pe un alt card falsificat. Un dispozitiv de tip skimmer poate inmagazina datele pana la 500 de carduri.

Clienti tepuiti din cauza propriei naivitati

Cei mai naivi dintre clienti sunt pacaliti prin metoda "phishing". Un atac de acest tip consta in trimiterea unui mesaj electronic, folosind programe de mesagerie instant sau telefon, prin intermediul caruia utilizatorul este sfatuit sa-si dea datele confidentiale pentru a castiga anumite premii sau a se completa bazele de date distruse de o serie de erori tehnice. In cele mai multe cazuri este indicata o adresa de web care contine o clona a site-ului institutiei financiare.

Phishing-ul a devenit atat de raspandit, incat bancile le comunica permanent detinatorilor de carduri faptul ca niciun mesaj care vine din partea lor nu va solicita parola sau datele de facturare,

Clientii sunt instruiti de specialisti ca dupa primirea cardului sa nu il instraineze nici unei alte persoane, sa evite pastrarea in acelasi loc a plicului pe care este imprimat codul PIN. Acest cod personal nu trebuie divulgat nici macar personalului bancii sau chiar Politiei. Realizarea operatiunilor la bancomate nu trebuie facute in prezenta unor persoane straine, iar la operatiile in magazine, tastarea codului PIN trebuie efectuata cu atentie folosind mana libera pentru a masca cat mai mult mana cu care se introduce codul. In cazul platilor online este necesara verificarea cu atentie a site-ului si mijloacelor de securitate a tranzactiilor care trebuie neaparat sa fi specificat de comerciant.

Pagubele sunt acoperite de banci

Bancherii spun ca printre masurile pe care le-au luat pentru limitarea fraudelor sunt impunerea unor limite de retrageri de numerar de pe carduri, dotarea cu camere video a ATM-urilor si instruirea posesorilor de carduri despre corecta utilizare a acestora. In cazul constatarii fraudelor trebuie anuntata de urgenta unitatea bancara emitenta si in functie de ancheta desfasurata clientul are posibilitatea recuperarii prejudiciului. "Politica bancii este ca in cazul in care clientul este pagubit ca urmare a unei fraude, acesta sa fie despagubit", a declarat directorul unei sucursale bancare din municipiu.

Expertii spun ca, in momentul extragerii de bani de la bancomate care nu se afla in interiorul bancilor, atentia ar trebui indreptata asupra formei sloturilor, cele care au montate dispozitive de frauda fiind mai inguste. In acelasi timp este recomandat ca in nicio situatie clientul sa nu paraseasca bancomatul fara card, chiar daca acesta a ramas blocat. In aceasta situatie este recomandata contactarea reprezentantilor bancii emitente.

Botosaneni arestati pentru furt de pe carduri

Trei botosaneni banuiti ca ar face parte dintr-o retea de falsificatori de carduri si retinuti pe 9 septembrie sunt in continuare dupa gratii. Prezentati in fata magistratilor de la Tribunalul Timis, Bogdan B. de 27 de ani, Gheorghe C. de 22 de ani si Stefan A. de 21 de ani, au fost acuzati de constituire a unui grup criminal organizat si au fost arestati preventiv pentru 29 de zile. Chiar daca rolul tinerilor era unul minor, ei fiind folositi ca "sageti", judecatorii au apreciat ca faptele comise de grupare, per ansamblu, sunt destul de grave.

Cei trei au fost ridicati in urma unei actiuni de amploare organizate de Serviciul Teritorial Timisoara al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism in judetele Timis, Botosani, Dambovita si municipiul Bucuresti. Potrivit anchetatorilor, prin introducerea de microcipuri in cititoarele de carduri de la case de marcat din centrele comerciale din Germania, Olanda, Belgia, Franta si Italia, membrii gruparii, circa 20 la numar, obtineau datele de identificare, clonau cardurile dupa care extrageau banii din conturi de la bancomatele din Romania. Anchetatorii nu au stabilit inca prejudiciul insa, potrivit unor estimari, ar fi vorba de aproximativ doua milioane de euro.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii