Granita UE pazita cu improvizatii la Botosani

marți, 03 noiembrie 2009, 22:16
3 MIN
 Granita UE pazita cu improvizatii la Botosani

Comisia Europeana a cerut securizarea frontierei de est in ideea ca aceasta va fi viitoarea granita a Spatiului Schengen. Pentru aceasta, IJPF a primit doua aparate de termoviziune. Cand au fost aduse acum cativa ani, au fost plimbate prin ochii curiosilor si prezentate drept cuceriri ale tehnologiei ce vor usura si eficientiza munca politistilor.

Surse din politie spun ca pretul unui asemenea aparat trece de 200 de mii euro. Cand functionau, aparatele "bateau" cativa kilometri si detectau orice urma de caldura emanata de un obiect cu proportii rezonabile.

Numai ca tehnica nu a rezistat in mainile politistilor botosaneni, unul defectandu-se, iar celalalt fiind scos numai in actiuni punctuale. "Camerele au fost proiectate sa functioneze in parametrii meteo-climatici din Marea Britanie. Cei de pe frontiera au totusi aparatele de vedere pe timp de noapte, care compenseaza lipsa termoviziunii", a spus inspectorul Minodora Racnea, purtator de cuvant in cadrul IJPF.

Agentii, in schimb, spun ca aparatele pe care le folosesc acum (tip binoclu) sunt doar o umbra a ceea ce ofereau cele cu termoviziune. "Termoviziunea <batea> pe trei, patru kilometri. Cele cu infrarosu permit observarea pe 100 de metri in bezna si maxim 500 metri cand e luna plina", a spus un lucrator de la Frontiera.

Jumatate dintre masini au fost scoase din uz

Asa se face ca lipsa tehnologiei e suplinita acum cu relocarea agentilor pe frontiera. Cum si cota de carburanti pentru masini a fost redusa la un sfert fata de necesar, asta s-a tradus prin mai multa "talpa" pentru frontieristi. In aceste conditii, riscurile ca cineva sa treaca nestingherit granita cresc destul de mult, mai ales ca si masinile de teren stau mai mult pe dreapta.

"La aceasta data, IJPF are in dotare aproximativ 90 de mijloace de mobilitate terestra, dintre care jumatate sunt operative. Mijloacele de transport retrase temporar din circulatie sunt cele care au indeplinite normele la acumulatori si anvelope, nu au asigurate piesele de schimb sau au verificarea tehnica expirata, in prezent fiind efectuate demersurile pentru remedierea acestor probleme", a mai precizat inspectorul Minodora Racnea.

Pe langa cele peste 40 de masini trase pe dreapta – majoritatea Nissan-uri Terrano, au fost scoase din functiune si propuse pentru valorificare alte 13 vehicule, e drept, multe dintre ele ARO sau Roman Diesel. Pana si hovercraftul ( n.r., vehicul care se deplaseaza pe o perna de aer atat pe sol cat si pe apa) primit anul trecut a ajuns in service la Braila dupa ce elicea propulsoare s-a desprins de pe brat. Singura multumire e ca toate ambarcatiunile din dotare au ramas operative.

Salupe aduse la granita

IJPF ar putea primi, anul viitor, inca patru salupe. Acestea ar urma sa fie furnizate de consortiul format din firmele croate Tehnomont Brodogradiliste si Montmontaza Greben. Navele, care vor costa aproximativ 200.000 de euro bucata, vor putea transporta minim sase persoane, inclusiv echipajul, vor atinge viteza maxima de 40 de kilometri la ora, iar autonomia va fi de aproximativ patru ore.

Contractul se deruleaza in cadrul proiectului RO-FSCH 18 "Intarirea controlului la frontierele externe prin cresterea mobilitatii navale si terestre", ce prevede modernizarea subsistemului de mobilitate navala si terestra a PFR, pentru a asigura controlul si supravegherea eficienta a frontierelor.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii