Vieti pierdute in lupta dintre soferi si pietoni

marți, 17 martie 2009, 22:12
5 MIN
 Vieti pierdute in lupta dintre soferi si pietoni

Din pacate, in acest duel regulile de circulatie nu mai conteaza. Iar asta se vede in numarul de accidente. Anul trecut, 42 de persoane si-au pierdut viata pe drumurile din judet, 112 s-au ales cu fracturi si leziuni grave, iar 473 cu leziuni usoare. Bilantul pare ingrijorator, insa putini pietoni si soferi accepta ideea ca au gresit.

Intr-un mod cat se poate de obiectiv, cei care strabat orasul arata cu degetul spre soferii care „fac accidente si pe trotuar", dar si spre alti pietoni. „Multi circula dupa cum apuca. Eu unul ma asigur de mai multe ori cand traversez", spune Daniel Popa, elev in varsta de 16 ani. Alti pietoni sunt si mai transanti, spunand ca nu exista nicio urma de umanitate in trafic. „Trec ca niste nebuni si nu mai tin cont daca este trecere de pietoni", spune Costica Gheorghe de 49 de ani.

Insa nici pietonii nu sunt ingeri. Unii dintre ei sunt neglijenti, altii de-a dreptul rau intentionati. Mizand pe faptul ca sunt in apropierea trecerii de pietoni, se angajeaza in traversare fara sa se mai asigure. Altii trec in diagonala, se razgandesc dupa ce au inceput sa traverseze, vorbesc la mobil sau merg alene. Daca unii au fost amendati, 75 de pietoni au fost accidentati, pentru ca au traversat neregulamentar, au mers aiurea pe strazi ori au dormit pe carosabil.

Norme de circulatie ignorate de pietoni

Politistii spun ca la originea acestei stari ar fi lipsa de educatie. Cu toate ca in Codul rutier se precizeaza destul de clar ca „traversarea drumului public de catre pietoni se face (…) numai dupa ce acestia s-au asigurat ca o pot face fara pericol pentru ei si pentru ceilalti participanti la trafic", putini stiu acest lucru. „Trebuie sa spunem ca, desi reprezinta cea mai numeroasa categorie de participanti la trafic, pietonii sunt si cei mai neinstruiti in ce priveste normele rutiere. Am incercat sa-i determinam sa respecte regulile simple, dar am avut parte de raspunsuri surpriza. Dupa ce l-am trimis sa traverseze pe unde trebuie, un batran mi-a replicat – <<Domnu’ politist, daca eu m-am obisnuit sa trec pe aici ani de zile, maine tot pe aici voi traversa>>", spunea comisarul sef Dumitru Zmau, seful Serviciului Politiei Rutiere.

Asta desi potrivit Codului rutier, „pietonii surprinsi si accidentati ca urmare a traversarii prin locuri nepermise (…) sau a nerespectarii altor obligatii stabilite de normele rutiere poarta intreaga raspundere a accidentarii lor". „Deja au existat cazuri in care soferii nu au mai fost cercetati pentru vatamare corporala din culpa pentru ca s-a constatat ca nu au avut nicio vina", a adaugat Dumitru Zmau.

Totusi, stabilirea vinovatiei se face prin expertiza, singura metoda care poate demonstra daca soferul mergea cu o viteza sub 30 de kilometri pe ora in apropierea trecerii de pietoni, asa cum impune Codul Rutier. Insa, in functie de locul in care a avut loc accidentul, politistii isi pot face o idee despre cine ar putea fi vinovat. Daca pietonul este lovit la mai putin de un metru de trotuar, agentii rutieri pot banui ca s-a aventurat in traversare fara sa se asigure, iar soferul nu a mai avut timp sa reactioneze. In schimb, daca pietonul este lovit in apropierea liniei dintre cele doua sensuri de mers, culpa pare sa fie a soferului pentru ca se poate presupune ca ar fi trebuit sa-l observe pe pieton si sa reduca viteza.

Pentru ca de cele mai multe ori adultii sunt cei care ignora normele, singura forma de a mai corecta aceste greseli sunt sanctiunile. Iar daca soferul implicat intr-un accident tot mai simte cate ceva din rigoarea legii – este amendat, ramane fara permis sau se mai alege cu un dosar penal daca a ranit pe cineva – pietonul rareori isi da seama ca a gresit. Prins traversand aiurea, el se poate alege cu o amenda intre 70 si 105 lei (n.r. – doua sau trei puncte amenda) ori cu un avertisment. In atare conditii, este putin probabil ca cel care a gresit va constientiza riscul si isi va corecta comportamentul.

Doar doi soferi au fost trimisi la inchisoare in patru ani

Din nefericire, de multe ori sanctiunile sunt aplicate cu jumatati de masura. Cel mai bun exemplu este cazul tanarului Claudiu Ciprian Radu, care a accidentat grav doua persoane pe trecerea de pietoni din dreptul Spitalului Judetean, la inceputul acestei luni. Ancheta a aratat ca, in 2006, tanarul, pe atunci minor, a furat o masina impreuna cu un amic si a condus-o fara permis. Politistii au cerut atunci arestarea lui preventiva, dar cererea a fost respinsa de procurori. Anchetat si trimis in judecata pentru conducere fara permis si complicitate la furt, el a fost condamnat cu suspendare. Nici dupa accidentul de pe Marchian nu a patit nimic.

Iar exemplele pot continua. Anul trecut pe 8 aprilie, Petronela Apetrei de 19 ani a fost ranita grav de o autoutilitara in timp ce traversa pe trecerea de pietoni. Agatata de roata din dreapta fata a autoutilitarei si tarata vreo cinci metri, tanara a murit la spital. Nici pana azi cazul nu a fost solutionat. La fel s-a intamplat in cazul soferului implicat in accidentul din septembrie anul trecut caruia i-a cazut victima Sebastian Gaidur, fiul sefului Serviciului de pasapoarte.

De altfel, spun politistii, una dintre putinele arestari preventive in cazul unor infractiuni la regimul rutier a avut loc in urma cu mai bine de patru ani cand un tanar a furat o masina de la firma la care lucra si, cu toate ca nu avea permis si era baut, a plecat la drum gonind nebuneste. In aceste imprejurari a lovit o femeie, care a murit pe loc, soferul fugind de la locul accidentului.

Majoritatea condamnarilor dispuse de instante au fost cu suspendare. Una dintre putinele exceptii este cazul unui tanar din Lozna, condamnat recent la patru ani de inchisoare. Marian Sarghi a fost arestat preventiv in noiembrie 2008, dupa ce a lovit cu masina un batran de 77 ani, din Dorohoi, care mergea pe trotuar. Tanarul a parasit locul faptei si a abandonat masina pe un camp. Dupa ce l-au identificat, politistii au descoperit ca era cercetat intr-un dosar, intrucat in septembrie 2008 condusese fara permis.

Luand in considerare aceste aspecte, magistratii au dat pedeapsa cu inchisoare.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii