ISJ vrea sa afle cati elevi reintorsi din strainatate invata in judet

marți, 13 noiembrie 2012, 21:59
3 MIN
 ISJ vrea sa afle cati elevi reintorsi din strainatate invata in judet

Inspectoratul Scolar Vrancea lucreaza la o situatie privind numarul elevilor remigranti, urmand ca in scolile in care acestia invata sa fie luate masurile necesare pentru reintegrarea lor in sistemul romanesc de invatamant. Se pare ca in ultimii ani, recesiunea din Europa a determinat numeroase familii de romani, mai ales din Italia si Spania, sa revina in tara, multe cu elevi de clase primare sau gimnaziale. Invatati cu un altfel de sistem de invatamant, copiii de varsta scolara mica si mijlocie se adapteaza greu sistemului romanesc, fiind nevoie, in unele cazuri, de consiliere psihopedagogica. Potrivit unui studiu realizat in perioada ianuarie 2008 – mai 2012 de Asociatia Alternative Sociale impreuna cu Fondazione Alberto della Vita (Italia), Fondazione Iniziative e Studi sulla Multietnicia (Italia), Universitatea din Barcelona (Spania) si Fundacion Instituto de Reinsercion Social (Spania), pe fondul recesiunii in Romania au revenit peste 21.000 de copii plecati in strainatate impreuna cu familiile lor. Culegerea de date calitative prin focus grupuri (formate din copii si parinti reveniti din Italia si Spania) a demonstrat ca, dintre acestia, peste 6.000 de copii remigrati la nivel national prezinta dificultati de readaptare ce risca sa le afecteze dezvoltarea. Ca urmare a acestui studiu, oficialii MECTS au in vedere elaborarea de strategii si politici educationale urmate de o serie de masuri concrete, care vizeaza stimularea procesului de rezilienta, mai exact de a usura adaptarea la socul transferului in scolile romanesti.

Cursuri gratuite in scoli pentru invatatea limbii romane

Vinerea trecuta, la Bucuresti, a fost organizata o dezbatere pe aceasta tema la care a participat din partea Inspectoratului Scolar Vrancea inspectorul pentru limba romana Silvia Chelariu. La intalnire, secretarul de stat Stelian Fedorca a prezentat un plan de masuri ce urmeaza sa fie adoptat la nivel national cu scopul reintegrarii rapide si eficiente a copiilor remigranti in sistemul de invatamant. Astfel, Inspectoratul Scolar va desemna un inspector care va coordona la nivel judetean inmatricularea elevilor reviniti cu familiile in patrie si care va monitoriza integrarea acestora. De asemenea, fiecare scoala trebuie sa organizeze cursuri intensive gratuite pentru elevii reveniti in tara si care nu stapanesc bine limba romana, elevii remigranti fiind incurajati sa comunice cu fostii colegi /prieteni, prin retele de socializare. Parintii au un rol esential in sprijinirea elevilor, motiv pentru care acestia vor fi consiliati pentru a acorda sprijin copiilor pentru obtinerea performantei scolare.

Planuri personalizate de remediere

Cadrele didactice de la clasele care au astfel de elevi vor urma cursuri de formare derulate la nivelul cercurilor metodice si prin CCD, vor trebui sa se informeze despre sistemele de invatamant europene, in special a celor din tarile in care elevii au invatat o perioada de timp, vor trebui sa cuprinda in portofoliul profesorului propriul plan de masuri remediale pentru a stabili progresul scolar. De asemenea, se are in vedere elaborarea de materiale auxiliare destinate acestor elevi. Elevii reveniti in tara dintr-un alt sistem de invatamant au posibilitatea de a participa la activitati remediale si la ore suplimentare de pregatire recuperatorie, dar si la programe de consiliere psihopedagogica individualizata. „Toate aceste masuri sunt complementare initiativei Ministerului Educatiei si a Institutului Limbii Romane, din anul scolar 2007-2008, de a lansa proiectul privind predarea cursului de „Limba, cultura si civilizatie romaneasca"  in unitati de invatamant din state membre ale Uniunii Europene. In prezent, aceasta disciplina optionala este predata in scoli din Italia, Spania, Belgia si Olanda", se arata intr-un comunicat al ISJ. (M. VLADESCU)

Comentarii