Bancile comerciale, reclamate in continuare pentru majorarea dobinzilor

miercuri, 18 februarie 2009, 20:30
2 MIN
 Bancile comerciale, reclamate in continuare pentru majorarea dobinzilor

Prevederile Ordonantei de Urgenta a Guvernului 174/2008 sint "date uitarii" de bancile comerciale. O dovada in acest sens o reprezinta noile sesizari transmise Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Neamt de persoanele care au contractat imprumuturi bancare si au aflat "peste noapte" de modificari ale conditiilor de rambursare a creditelor.

Ultimele sesizari primite de OJPC Neamt se refera la BancPost, BCR, Banca Romaneasca si Cooperativa de Credit Cozla. In timp ce reclamatiile la adresa BancPost se cerceteaza, conform legislatiei actuale, de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, reclamatiile referitoare la toate celelalte banci comerciale sint verificate de OJPC Neamt.

"Doua astfel de sesizari, privind schimbarea conditiilor contractuale prin majorarea dobinzii creditului in cazul unor persoane fizice, se refera la BancPost si vor fi cercetate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. Celelalte sesizari vor fi rezolvate de noi. Incepind cu data de 27 decembrie 2008, conform prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului 174/2008, bancile comerciale nu au voie sa modifice prevederile contractului de imprumut incheiat initial – prin majorari de dobinzi, schimbari in conditiile de rambursare, aplicarea unor alte comisioane decit cele stabilite la incheierea contractului – fara notificarea clientului cu cel putin 30 de zile inainte de intrarea in vigoare a modificarilor contractului de imprumut. Daca imprumutatul nu raspunde in termen de 15 zile la acea notificare, nu inseamna ca acesta si-a dat acordul pentru operarea acelei modificari. Daca imprumutatul este de acord cu modificarile, banca trebuie sa reesaloneze sau sa refinanteze imprumutul respectiv, in asa mod incit clientul sa poata achita ratele fara a avea probleme financiare", a declarat Nicoleta Nica, purtatorul de cuvint al OJPC Neamt.

Legea interzice, in cazul contractelor de imprumut bancar, clauzele contractuale care dau dreptul bancii sa modifice unilateral clauzele contractuale fara incheierea unui act aditional care sa fie acceptat de consumator.

Prin modificari de clauze contractuale se intelege inclusiv majorarea comisioanelor, taxelor, tarifelor sau oricaror alte costuri ale creditului respectiv. Introducerea si perceperea de noi costuri care nu au fost mentionate in contract este, de asemenea, interzisa. La creditele cu dobinda fixa, valoarea ratei stabilite la incheierea contractului de credit nu poate fi modificata ulterior. La creditele cu dobinda variabila, majorarea dobinzii se poate aplica doar daca majorarea este identica la toate produsele financiare ale bancii, destinate persoanelor fizice, si daca, prin majorare, dobinda nu depaseste un anumit nivel, stabilit prin contract.

Orice modificare acceptata de consumator trebuie specificata prin act aditional la contractul de credit si se completeaza prin eliberarea unui nou grafic de rambursare. La incheierea rambursarii creditului, banca este obligata sa ofere clientului dovada stingerii tuturor obligatiilor dintre parti.

 

Sursa: Ziarul de Roman

Comentarii