Locomotive de epoca, evaporate din depourile sucevene

vineri, 19 iunie 2009, 19:09
3 MIN
 Locomotive de epoca, evaporate din depourile sucevene

Specialistii Directiei de Cultura, Culte si Patrimoniu Suceava, la solicitarea politistilor de patrimoniu din cadrul Serviciului de Investigatii Criminale al IPJ Suceava incearca sa dea de urma unei locomotive vechi, clasata ca obiect de tezaur printr-un ordin al Ministerului Culturii in  urma cu noua ani. Locomotiva, construita in anul 1944 de Uzinele Hendschel&Sohn din Germania, impreuna cu alte 70 care ar trebui sa fie regasite in alte locatii feroviare din tara – Lugoj, Calarasi, Sibiu, Bucuresti, Iasi etc., nu mai este de gasit in mod concret.

Potrivit directorului coordonator al Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Suceava, Daniel Hrenciuc, clasarea de la acea vreme s-a facut fara respectarea unui alt ordin al Ministerului Culturii, cu numarul 1284 din 1996, care prevedea ca aceaste clasari se fac de catre Oficiile de Patrimoniu Cultural National a fiecarui judet, structuri ulterior inglobate in Directiile de Cultura, Culte si Patrimoniu. Ulterior clasarii ar fi trebuit ca Directia Muzee si Colectii din cadrul Ministerului Culturii sa comunice acestor oficii decizia luata, pentru a fi deschisa monitorizarea obiectelor trecute in categoria tezaur. Din pacate, acest lucru nu s-a intamplat.

Cat priveste locomotiva care face obiectul investigatiilor comune ale Directiei de Cultura si politistilor de patrimoniu, aceasta a fost identificata in acte ca apartinand depoului Vicsani iar locul de depozitare ar fi fost depoul Campulung Moldovenesc. Actualmente, aceasta, sau ce a mai ramas din ea este, conform spuselor celor de la CFR in zona Garii Itcani, intr-o locatie napadita de buruieni.  Specialistii in patrimoniu s-au deplasat la fata locului si au fotografiat ce a mai ramas dintr-o veche locomotiva nemteasca, care nu seamana deloc, in urma jafurilor repetate a recuperatorilor de fier vechi, cu ce a fost pe vremuri.

Suspiciuni sunt insa si in ceea ce priveste faptul ca aceasta ar fi locomotiva clasata ca obiect de tezaur.

Gramada de fier vechi ruginit pe o linie moarta la Itcani nu seamana cu locomotiva clasata in tezaur

 "Cu fainere, aparate de sudura si alte utilaje, colectorii de fier vechi au distrus mai intai elementele de identificare ale acestei locomotive dar si portiuni importante din componentele masinii. Acum, investigatiile se fac pentru depistarea modului in care, odata cu desfiintarea depoului Campulung Moldovenesc, bunurile de inventar au fost transferate in alta parte, catre un alt proprietar, care este acesta, cum a ajuns locomotiva clasata ca bun de tezaur, daca despre aceasta este vorba, la Suceava, cine sunt responsabilii", explica directorul Directiei de Cultura Culte si Patrimoniu, Daniel Hrenciuc. Intr-adevar, gramada de fier vechi ruginit pe o linie moarta in preajma garii Itcani nu seamana cu locomotiva clasata in tezaur.

Specialistii institutiei stiu ca in anii 1994 – 1995 Germania a semnat un protocol cu fostele tari cobeligerante din al doilea razboi mondial pentru retrocedarea bunurilor germane ce au ramas in teritoriile ocupate. Ei nu exclud ca imediat dupa aceea, SNCFR a declansat procedura de clasare  pentru a fi impiedicata aceasta retrocedare. Nu este de asemenea exclusa nici implicarea lui Mihai Necolaiciuc, fost sef de gara la Campulung Moldovenesc, fost sef al Regionalei CFR Iasi si mia apoi a companiei Nationale a Cailor Ferate, in perioada in care s-au facut astfel de clasari a locmotivelor vechi, tocmai pentru a li se da valoare si apoi, pe diverse cai, sa fie scoase din tara si vanduce cu un pret bun.

In tara au ramas, pentru acoperirea urmelor, alte asemenea obiecte care insa nu erau clasificate in tezaur, care sa substituie bunurile din patrimoniu instrainate.

Situatia capata o dimensiune si mai importanta in conditiile in care, in urma cu zece ani, specialistii fostului Oficiu de Patrimoniu Suceava inventariasera in zona garii Campulung Moldovenesc alte sase locomotive vechi, parte functionale, care au disparut fara urma.

Cat priveste valoarea unor astfel de locomotive fabricate in prima jumatate a secolului trecut, la Directia de Cultura, Culte si Patrimoniu Suceava nu exista un expert care sa le evalueze. Potrivit altor surse insa, fiecare dintre acestea ar valora, daca sunt functionale, mai multe sute de mii de euro iar cumparatori sunt berechet.

In localitatile montane din Elvettia si Austria, de exemplu, proprietarii de statiuni turistice le achizitioneaza si le transforma in centrale termice pentru incalzirea hotelurilor, fiind in acelasi timp ele insele atractii turistice.

 

Sursa: Obiectiv de Suceava

Comentarii