Podul din Liteni sta sa se prabuseasca din cauza exploatarilor de balast

vineri, 16 iulie 2010, 19:51
5 MIN
 Podul din Liteni sta sa se prabuseasca din cauza exploatarilor de balast

Podul de peste raul Suceava din orasul Liteni, de pe Drumul Judetean 208C, care face legatura dintre Falticeni si Botosani, sta sa cada de aproape o saptamana. Localnicii dau vina pe unul dintre patronii de balastiere din zona, Marcel Dincu, care detine societatea Agremin Roscani si care exploateaza prundisul din albia raului.

In urma ploilor torentiale din 2008, cand raul Suceava a ajuns la un debit de doua ori mai mare decat cota sa istorica, podul, construit in anii ’60, s-a lasat cu "cel mult cinci centimetri", potrivit declaratiilor localnicilor. Dupa inundatiile din vara aceasta, raul a crescut din nou, iar una din pilele podului s-a lasat cu 60 de centimetri, in situatia in care pe pod au circulat masini de mare tonaj care ajung la o masa de 40 de tone, proprietati ale balastierei Agremin "a domnului Dincu".

Localnicii din Roscani si cei din Liteni ar fi foarte afectati de o eventuala prabusire a podului. "Eu fac naveta si, daca se rupe, merg la halta la Banesti. E mult de inconjurat. Suntem cam sechestrati aici. Am trei copii, unul face scoala la Liteni. Daca pica podul, il duc sa faca naveta cu trenul. Ce putem face? Sa il trec prin apa? Fereasca Dumnezeu, sa nu prinda pe cineva pe el cand pocneste", spune un barbat din Roscani care trece zilnic pe podul afecat.

De partea opusa a raului, cei din Liteni ar avea si ei foarte mult de suferit in situatia in care circulatia va fi intrerupta pe drumului judetean la nivelul podului. "Eu am doua hectare de pamant in Vercicani. Pe cel de la Veresti nu se circula. Mai este cel de la Stirbat. Pe ala au pus bara. Si noi trebuie sa ne ducem tocmai prin Dolhasca. Sunt 24 de kilometri, ca sa merg sa aduc o caruta de fan. Majoritatea celor din Liteni au pamant la Vercicani, pe podis, pe ses si trebuie sa treaca prin Roscani", spune unul dintre localnicii din Liteni care locuieste nu departe de structura respectiva. La aproximativ o suta de metri de la fiecare capat al podului se pot vedea blocaje facute din gramezi de prund si blocuri de beton, semnalizate pentru a intrerupe circulatia pentru masinile de mare tonaj. Acestea sunt insa ignorate de catre cei care au de trecut podul. Joi, 15 iulie a.c., intre orele 17:00 si 18:00, au trecut circa 15 carute, peste 15 masini care necesita permis de conducere categoria B si peste 50 de oameni de toate varstele. Intre cele doua obstacole de beton este un spatiu prin care masinile mici se pot strecura, iar cei care au de traversat raul nu ezita sa o faca. "Trebuie sa ne riscam. Nu avem ce face. Am vazut cum e si cat de grav e. Stam tocmai in Vorona – Botosani, venim de la Suceava, masina e plina de copii. Trebuie sa ajungem acasa. Suntem constienti, dar asta este", a declarat un sofer aflat in trecere peste podul de la Liteni. Fiecare om incearca sa traverseze in speranta ca nu va fi ultimul care trece si, parca, nimic nu ii impiedica. De la o departare de 50 de metri de pod o masina mica nu se vede la coborarea in groapa din carosabil. "Imi pare rau, dar trebuie sa trec. Ma grabesc. Nu am ce face si vad ca mai trec si altii. E rau tare, dar nu cred ca pica inca", spera un botosanean care se grabea sa ajunga in Suceava, la Spitalul Judetean.

Primaria Liteni ramane blocata in proiect, asteptand sprijin de la judet

Cetatenii din Liteni si Roscani s-au adresat administratiei locale chiar de a doua zi de la scufundarea in apa a pilei cu mai bine de jumatate de metru, dar conducerea Primariei Liteni nu poate lua atitudine deoarece DJ208C nu este sub jurisdictia Consiliului Local Liteni, ci a Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Suceava.

Potrivit declaratiilor lui Tomita Onisii, primarul din orasul Liteni, reclamatiile au fost inaintate la Consiliul Judetean Suceava. Intre timp, oamenii din cele doua localitati au gasit si vinovati pentru tragedia ce le bate la usa, pana cand organele superioare repara podul. Conform celor spuse de cei care locuiesc in zona, acesta este Marcel Dincu, din Roscani, proprietar al mai multor balastiere de pe cursul raului Suceava.

"Are un an si ceva de cand e lasat si o saptamana de cand e asa cum e acum. E si vina primarului si a celor de la balastiere. Au trecut cu masini mari, au circulat mereu, chiar daca era cu probleme. De anul trecut si pana acum au circulat incontinuu. Le vad mereu. E obligatoriu vina celor de la balastiera, ca, daca nu erau masinile grele, nu se lasa podul in halul asta", conchide roscaneanul. Un alt cetatean este de parere ca o parte din vina o poarta toti oamenii din zona, pentru ca nu s-au revoltat cand masinile de mare tonaj au continuat sa traverseze raul, chiar daca podul incepuse sa cedeze, dar recunoaste ca este prea tarziu sa mai poata face ceva.

Situatia tensionata  este cauzata de exploatarile firmei Agremin, care sapa in fiecare an in albia raului "munti" de balast, iar in ciuda situatiei actuale, in noaptea dintre ziua de luni si cea de marti a saptamanei in curs au trecut masini de mare tonaj – masinile incarcate cantaresc si peste 35 de tone, potrivit declaratiilor localnicilor. Asta se intampla in ajunul degradarii podului. "I-au prins oamenii cu masini grele pe pod luni noapte. Marti seara s-a lasat asa cum e acum. Au facut scandal oamenii din Roscani, ca raman fara pod", a spus acesta. Marcel Dincu are in proprietate o balastiera situata la nu mai mult de un kilometru in amonte pe cursul raului Suceava, iar oamenii sunt intrigati ca exploatarile sunt facute la o apropiere atat de mare de pod. Unii dintre ei sustin ca s-au facut sapaturi chiar si langa pod, pe o distanta de cel mult 100 de metri.

Patronul de la Agremin sustine ca masinile lui de mare tonaj nu au trecut in ultimul an peste podul Liteni – Roscani

Marcel Dincu, cel acuzat de catre localnici ca ar pune in pericol, prin exploatarile pe care le face, podul peste raul Suceava intre Liteni si Roscani, spune ca are o afacere cu Constantin Contac, fostul presedinte al Consiliului Judetean din Botosani, care are o statie de sortare a prundului in orasul Liteni. "Eu nu am trecut podul. Eu am carat sort de la statia de sortare de la Contac. Am facut o intelegere cu el. El mi-a dat sort de pe partea cealalta si eu i-am dat din partea astalalta (din Roscani – n.red.). Eu am trecut podul pe la Dolhasca", a declarat Marcel Dincu.

Astfel, misterul scandalului de la Liteni nu poate fi rezolvat. Oamenii ii vad camioanele lui Marcel Dincu pe podul care a stat sa cada de mai bine de un an, iar el sustine ca masinile lui de mare tonaj au trecut in tot acest timp peste podul de la Dolhasca.

 

Sursa: Obiectiv de Suceava

Comentarii