16 tramvaie, o unică bandă şi nici o viziune

luni, 09 august 2021, 01:50
5 MIN
 16 tramvaie, o unică bandă şi nici o viziune

E greu să mai luăm în serios ce face Primăria pe subiectul managementului traficului în oraş.

Tramvaiele noi au reuşit să străbată munţii spre Iaşi, la fel cum a făcut-o şi armata lui Mihai Viteazul înainte de anul 1600. Nu ştiu de ce se plâng ultra-naţionaliştii: cel puţin în Moldova, tradiţiile şi obiceiurile sunt aceleaşi de dinainte de Unire. La fel şi infrastructura. N-avem nevoie de stemă sau steag pe buletin să ne recunoască cineva, avem etichetă de fraieri pe frunte. De aia nici nu trebuie scos domiciliul; să îi fie milă de noi oricui ne legitimează. „Ah, din Moldova sunteţi? Condoleanţe!”

Dar suntem pe punctul de a intra în rând cu lumea şi ne pregătim ca primele tramvaie noi din ultimii 50 de ani să străbată oraşul celor şapte coline. Primarul a mers în Polonia să le vadă, să se asigure că fac băieţii treabă bună: că nu fură la materiale, că pun ulei din ăla de calitate. Şi-a suflecat mânecile la cămaşă, a zgâlţâit tramvaiul şi concluzia e bună: nu bate, nu troncăne.

Apoi a început Primăria pregătirile la Iaşi. V-aţi fi aşteptat să povestim cum administraţia locală are în lucru parcări supraetajate pe bulevardele principale, de unde să scoată maşinile proprietarilor care n-au unde să le parcheze. Că au identificat soluţii pentru defluidizarea intersecţiilor majore, o promisiune a lui Mihai Chirica încă de pe vremea în care era viceprimar. Că au făcut tot ce le-a stat în putere ca noile şi vechile tramvaie să ajungă cât mai repede din punctul A în punctul B, iar cetăţenii să fie încurajaţi să le folosească.

Dar glumesc, desigur. Cum să vă aşteptaţi la ceva mai serios, când Primăria a luat o măsură mare şi lată: a făcut bandă unică pentru tramvaie şi autobuze pentru un kilometru, de la Lidl din Nicolina până în Podu Roş. Oamenii au început să-i înjure şi e greu să nu le dai dreptate. Pentru acel fix 1 kilometru în care tramvaiele şi autobuzele circulă nestingherite, coada de maşini se întinde pe vreo 3-4 kilometri, iar un drum Selgros – Podu Roş s-a lungit de la 5-7 minute (15 când era aglomerat) la 20 de minute când nu e prea mult trafic.

Dar să încercăm să ne dăm seama de ce a luat Primăria această decizie, că în Iaşi se fac lucruri serioase, nu se iau decizii din pix, în birouri, după mimarea dezbaterilor publice. Nu?

Poate au vrut să încurajeze oamenii să meargă pe jos, să facă mai multă mişcare şi să fie sănătoşi. Că e clar că nu rezolvă nimic dacă iau mijloacele de transport în comun. Dincolo de faptul că vatmanii şi şoferi de autobuz n-au mai purtat mască probabil de dinaintea apariţiei vaccinului, nici cu timpul nu rezolvi nimic. După ce vor trece fluierând peste acel sector de un kilometru, cu „liber colega” în staţie, mijloacele de transport în comun vor ajunge fix în aceeaşi intersecţie-coşmar pe care nicio administraţie a Iaşului nu a rezolvat-o: Podu Roş.

Dar poate Primăria mai plănuieşte o investiţie în celebra intersecţie din Iaşi. Cum Autostrada Unirii pare să se construiască mai repede decât pasajele sub- sau supraterane în Podu Roş, poate administraţia locală vrea să construiască un giratoriu pentru tramvaie. Va fi un stimulent pentru turism: poţi aduce noile tramvaie, le umpli de turişti şi le plimbi din CUG în Podu Roş ca turiştii să pozeze şoferii şi maşinile lor, blocaţi în trafic. Ca tractoraşele care cară remorci de turişti de pe litoral de-a lungul staţiunilor. Poate fi şi o formă de teatru neconvenţional, că doar nu degeaba suntem capitala nedeclarată a culturii.

***

E greu să mai luăm în serios ce face Primăria pe subiectul managementului traficului în oraş, dar e şi mai greu să înţelegem de ce nu există pic de luciditate. Vrei să-i încurajezi şi poate, pe viitor, să-i constrângi pe cei care vin din afara oraşului să utilizeze mijloacele de transport în comun? Construieşte întâi parcări de tip „Park&Go” – pentru maşini, biciclete şi mai nou trotinete – la intrarea în oraş. Nu merge nici tramvaiul, nici autobuzul să culeagă oamenii pentru cei 5-10-15 kilometri pe care-i fac cu maşina până la intrarea în Iaşi.

Vrei să ai benzi dedicate mijloacelor de transport în comun în oraş? Fluidizează intersecţiile majore, rezolvă dopurile din trafic, CONSTRUIEŞTE PARC|RI (supraetajate, subterane) ca să poţi debloca prima bandă pe marile bulevarde. Lasă oamenii să se plângă că merg 300 de metri pe jos de la parcare acasă, decât că fac ore în şir străbătând oraşul. Dacă ar fi rezolvată problema marilor intersecţii, Iaşul poate fi traversat în 40-50 de minute cu un mijloc de transport în comun ce opreşte în toate staţiile. Atunci oamenii vor migra natural spre transportul în comun, indiferent de restricţiile pe traficul cu maşini mici.

E drept, lucrurile astea se rezolvă în 15-20 ani. Dar hai să punem planul pe hârtie, să identificăm sursele de finanţare, să începem primele proiecte şi să facem treabă. Da, se vor schimba poate 2-3 primari pe parcurs, dar solidaritatea politică nu se construieşte cu-n parastas la mormântul Otiliei Cazimir. Un acord pe dezvoltarea infrastructurii rutiere în oraş acum poate asigura că nu va veni nimeni cu buldozerul peste 2 ani să ia totul de la capăt.

Vrei să te ia lumea în serios, ca primărie? Atunci nu-ţi mai lua cetăţenii de proşti.

Comentarii