Administraţia de la Bucureşti îşi bate joc în continuare de proiectul autostrăzii A8

joi, 26 septembrie 2019, 01:50
4 MIN
 Administraţia de la Bucureşti îşi bate joc în continuare de proiectul autostrăzii A8

Exasperaţi de indiferenţa guvernului, liderii Asociaţiei „Împreună pentru A8“ au pregătit o petiţie pe care o vor prezenta Avocatului Poporului. „Este ultimul demers al asociaţiei înaintea chemării în judecată a Guvernului României şi a tuturor responsabililor din cauza cărora regiunea noastră este ţinută în sărăcie“, au anunţat ei.

La aproape un an de la intrarea în vigoare a Legii Autostrăzii Unirii şi la mai bine de 15 de când proiectul a început să ocupe spaţii tot mai largi în viaţa publică, pe traseul Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ-Tg. Mureş nu s-a turnat niciun metru de asfalt. Studiile făcute şi refăcute pe sume importante au devenit, rând pe rând, învechite, iar proiectul pare să nu înainteze în noianul de birocraţie şi nepăsare a administraţiei de la Bucureşti.

Iritaţi de lipsa de acţiune a guvernului, reprezentanţi ai Asociaţiei „Împreună pentru A8“ vor înmâna Avocatului Poporului – chiar doamnei Renate Webber, după cum precizează liderul asociaţiei, Cătălin Urtoi – o petiţie legată de nerespectarea de către Guvernul României a dispoziţiilor Legii nr. 291/2018 privind construirea Autostrăzii A8.

„Discuţia va viza şi modul în care ignorarea obligaţiilor decurgând din actul normativ menţionat duce la încălcarea unor drepturi constituţionale şi chiar a unor drepturi fundamentale ale cetăţenilor regiunii de NE a României, cum ar fi dreptul la nediscriminare, dreptul la egalitate de şanse, dreptul la dezvoltare economică, dreptul la muncă şi alte asemenea drepturi“, se arată în comunicatul asociaţiei. „Acesta este ultimul demers al asociaţiei înaintea chemării în judecată a Guvernului României şi a tuturor responsabililor din cauza cărora regiunea noastră este ţinută în sărăcie“, susţin liderii „Împreună pentru A8“.

Dar ce se întâmplă totuşi cu acest proiect? Cea mai nouă „mişcare“ pe acest front este o declaraţie a ministrului Transporturilor, care reaminteşte de transferul secţiunii ieşene a autostrăzii – mai precis, cei 68 km cu tot cu bretelele de legătură, dintre Iaşi şi Paşcani – de la parteneriatul public privat către finanţarea din fonduri guvernamentale. Luna trecută, licitaţia de un miliard de euro organizată de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză trecuse de prima etapă cu patru oferte depuse, toate din partea unor asocieri de firme turceşti şi chinezeşti. Pentru trecerea pe fonduri bugetare, autostrada A8 ar trebui declarată mai întâi obiectiv de importanţă naţională în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării. Aşa s-a întâmplat şi cu autostrada Ploieşti-Braşov, deşi, în ultimele zile, s-a vehiculat informaţia că Guvernul PSD ar ceda construirea ei în regim PPP. Cât priveşte soarta segmentului A8 Iaşi-Paşcani, Guvernul ar putea să aibă documentaţia gata de trimis la CSAT la şedinţa din această săptămână.

Segmentul Iaşi-Ungheni se află în licitaţie pentru completarea studiului de fezabilitate. Licitaţia, organizată pentru 8 milioane de lei, avea ieri termen de depunere a ofertelor, dar platforma electronică de achiziţii publice o prezintă drept „suspendată“. Dacă şi când va fi desemnat un câştigător, acesta va avea la dispoziţie 19 luni pentru reactualizarea vechilor studii.

De asemenea, podul peste Prut de la Ungheni se află tot în procedură de corecţie a studiului de fezabilitate, de data asta în ce priveşte valoarea totată a contractului de finanţare: 950.452 lei.

Tot despre actualizarea documentaţiei este vorba şi pe tronsonul Tg. Neamţ-Tg. Mureş. Aşa cum am mai relatat, banii alocaţi, 17,6 milioane de lei, reprezintă în opinia specialiştilor consultaţi de ziarul nostru prea puţin pentru prospecţiunile care trebuie făcute în sectorul montan al A8. Chiar şi aşa, la solicitarea unui lider al Asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă“, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a răspuns că firma care a câştigat contractul nu a trimis încă niciun raport, dar a solicitat plata a 10 la sută din valoarea lucrării. Adrian Covăsnianu, vicepreşedintele asociaţiei, amintişte că contractul a fost semnat la Iaşi pe 9 mai, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat abia pe 25 iulie.

Cât priveşte porţiunea Paşcani-Tg. Neamţ, nu e clar unde se află şi în ce stadiu sunt hârtiile necesare. De asemenea, interpelări ale parlamentarilor ieşeni, mai ales ale celor din partidele de opoziţie, adresate premierului sau ministrului Transporturilor pe subiectul autostrăzii A8 au primit răspunsuri vagi sau chiar deloc.

Comentarii