Am pus „urechea pe şină”: mai vine sau nu Trenul Metropolitan? Studiu CFR: triplarea liniei spre Leţcani şi dublarea liniei spre Ungheni

sâmbătă, 14 octombrie 2023, 01:50
3 MIN
 Am pus „urechea pe şină”: mai vine sau nu Trenul Metropolitan? Studiu CFR: triplarea liniei spre Leţcani şi dublarea liniei spre Ungheni

Trenul metropolitan este un proiect despre care se vorbeşte de mai mulţi ani la Iaşi şi care ar putea să descongestioneze oraşul şi zona metropolitană, măcar în parte. În ultima vreme, CFR Călători a tatonat terenul, introducând curse suplimentare între Ciurea şi Iaşi, extinse în prezent de la Scânteia până în municipiu. Însă ele trebuie să fie mai dese, cel puţin una la jumătate de oră – cum este acum autobuzul 50 care merge de la Gară la Aeroport.

Apelurile de proiecte sunt deja deschise şi cel târziu anul viitor ar trebui să se înscrie şi Iaşul, prin Asociaţia Metropolitană de Transport Public, asociată în acest proiect încă din 2021 cu Primăria Iaşi, Consiliul Judeţean, CN CFR, CFR Călători şi Autoritatea de Reformă Feroviară. La solicitarea Ziarului de Iaşi, Compania Naţională de Căi Ferate ne-a precizat că proiectul „este implementat de către autorităţile publice locale”.

CITESTE SI: E necesar trenul metropolitan la Iaşi? 

Amintim că directorul asociaţiei, Eduard Boz, a obţinut la ultima şedinţă a Consiliului Local o suplimentare cu 110 mii de lei a sumei propuse iniţial (90 de mii) pentru actualizarea documentaţiei de mobilitate care a fost predată Primăriei Iaşi în 2021. Din acea documentaţie urmează să fie extras proiectul trenului metropolitan şi pregătit pentru înscrierea în cursa pentru obţinerea de fonduri europene. Eduard Boz ne-a explicat că, pe toată ţara, banii destinaţi acestor proiecte însumează doar 400 de milioane de euro, astfel că speră să obţină măcar suma necesară electrificării liniilor.

De altfel, în martie, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a anunţat pentru anul 2023 apeluri în valoare de 9,4 miliarde de euro pentru infrastructura de transport. Programul Transport include în lista oportunităţilor strategice, printre altele, complexul feroviar metropolitan Bucureşti şi trenurile metropolitane din Cluj-Napoca, Iaşi, Braşov şi Timişoara. Cum Clujul are deja documentaţia finalizată pentru metroul uşor, primăria lui Emil Boc şi-a adjudecat practic cea mai mare parte a fondurilor.

CITESTE SI:Cinci garnituri noi de tren, cu bani europeni? Trenul metropolitan: primul pas concret

La Iaşi, direcţiile vizate pentru realizarea infrastructurii necesare punerii în circulaţie a garniturilor în Zona Metropolitană sunt Leţcani, Ciurea şi Ungheni. „Implementarea acestui proiect în Zona Metropolitană Iaşi constituie un demers complex, cu implicaţii şi asupra traficului feroviar. În acest sens, facem precizarea că în cadrul proiectului «Reabilitarea liniei de cale ferată Roman-Iaşi-Frontieră», aflat într-o fază avansată a Studiului de Fezabilitate, pe lângă investiţiile preconizate la liniile de cale ferată existente, urmare discuţiilor purtate între specialiştii Sucursalei Regionale CF Iaşi, ai Asociaţiei Metropolitane de Transport Public Iaşi şi ai proiectantului TPF Inginerie SRL, s-a prevăzut şi construirea unei a treia linii pe relaţia Iaşi-Leţcani şi dublarea liniei de cale ferată pe sectorul Socola-Ungheni Prut”, se arată în răspunsul primit la redacţie.

Contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate a fost atribuit în 2019, termenul de finalizare fiind de 23 de luni. Acesta a fost prelungit până în prezent, devenind 42 de luni. Practic, documentaţia – care include şi avizul de mediu – ar trebui să fie predată până la sfârşitul toameni, în aşa fel încât anul viitor să poată fi înscrisă în cursa pentru obţinerea finanţării europene, iar ulterior să fie lansată licitaţia pentru proiectare şi execuţie.

CITESTE SI: Tren metropolitan nu e, dar documentaţia mai înghite 110 mii lei

Directorul AMTPI ne-a spus că una dintre cele două linii care traversează acum şoseaua Iaşi-Tomeşti este a administraţiei locale, fiind cea care merge la CET. Din ea se va desprinde în viitor o linie către Aeroportul Iaşi, în perspectiva realizării unui centru intermodal. Dar mai întâi la bariera Tomeşti vom avea de traversat trei linii de cale ferată – când va ajunge aici şantierul de modernizare a căii ferate Roman-Paşcani-Iaşi-Ungheni. Şi asta, tot în viitor. 

Comentarii