Cinci garnituri noi de tren, cu bani europeni? Trenul metropolitan: primul pas concret

luni, 23 august 2021, 02:01
3 MIN
 Cinci garnituri noi de tren, cu bani europeni? Trenul metropolitan: primul pas concret

S-a decis cum poate fi implementat proiectul: Primăria, Consiliul Judeţean şi CFR vor semna în curând un protocol de colaborare, prima semnătură urmând a se pune poimâine. Majoritatea responsabilităţilor vor reveni Primăriei ieşene. CFR a făcut şi o schemă de costuri. La rândul ei, municipalitatea ieşeană a făcut o solicitare la Guvern pentru cinci garnituri noi de tren, pe fonduri europene. Ruta va avea 35 km

 

Autorităţile locale şi centrale fac primul pas în implementarea conceptului de tren metropolitan la Iaşi. În acest sens, Primăria, Consiliul Judeţean şi CFR vor încheia un protocol de colaborare în această toamnă. Principalele responsabilităţi le va avea municipalitatea ieşeană: elaborarea tuturor documentaţiilor tehnice necesare şi identificarea unei soluţii de finanţare. Principala noutate faţă de demersurile anterioare este că CFR şi-a arătat disponibilitatea de a se implica activ în proiect inclusiv cu operarea serviciilor în zona metropolitană.

Circulaţie în regim pendular

Într-o adresă a companiei către autorităţile locale este oferit şi un exemplu de costuri în compensare pentru una dintre rutele vizate de autorităţile locale. „Pentru circulaţia pe ruta Iaşi – Ciurea, se impune compensarea cu minimul diferenţei dintre costurile de operare şi veniturile din legitimaţii de călătorie, această compensare fiind estimată la peste 13.000 lei/tren/lună, în condiţiile organizării circulaţiei în regim pendular a unui automotor Desiro/zi, cu o intrare/ieşire în/din depou, la care se adaugă suma corespunzătoare unui profit de minim 3%”, se precizează în adresa citată. În context, CFR transmite autorităţilor ieşene că, de doi ani încoace, compania a suplimentat garniturile pe ruta Iaşi – Ciurea până la un număr de 16 trenuri Regio/zi, cu circulaţie zilnică, în cadrul obligaţiilor actuale de serviciu public. „CFR Călători poate lua în considerare operarea în zona metropolitană Iaşi, în condiţiile încheierii unor contracte distincte”, se mai arată în adresă.

Ruta pe care autorităţile locale ar putea să o implementeze în primă instanţă face legătura între Podu Iloaiei – Iaşi – Ciurea (35 km). Această rută poate fi înfiinţată în condiţiile infrastructurii existente ale CFR, cu unele adaptări, aşa cum rezultă dintr-un studiu de soluţii comandat de Primăria Iaşi, despre care „Ziarul de Iaşi” a relatat în premieră la începutul acestui an (CITEȘTE AICI). La sfârşitul săptămânii trecute, primarul Mihai Chirica a declarat că a făcut o solicitare către Ministerul Fondurilor Europene pentru ca Iaşului să-i revină cinci garnituri de tren din materialul rulant pe care autoritatea centrală vrea să-l achiziţioneze cu bani nerambursabili.

În acelaşi timp, municipalitatea va analiza soluţiie de implementare a proiectului şi care sunt, de exemplu, staţiile din Iaşi care pot asigura legături multiple cu alte mijloace de transport. În studiul de soluţii deja întocmit se arată că principalele adaptări ale infrastructurii existente ale CFR (pentru ruta Podu Iloaiei – Iaşi – Ciurea) ţin de partea de electrificare, suplimentarea vitezei de deplasare şi construirea sau reabilitarea de staţii.

Iată termenele!

Deocamdată, primul pas este semnarea acordului de colaborare între Primărie, CJ şi CFR. În primă fază, protocolul va fi aprobat poimâine de CJ, apoi de Consiliul Local şi în final de CFR. În ceea ce priveşte responsabilităţile CJ, administraţia judeţeană îşi asumă faptul că pune la dispoziţie resurse umane, logistice sau financiare pentru realizarea documentaţiilor şi va sprijini eliberarea avizelor necesare. De cealaltă parte, CFR s-a angajat să avizeze în termen de maximum o lună documentaţiile tehnice şi să acorde sprijinul necesar pentru întocmirea acestora.

Comentarii