Când ajunge spitalul mobil în ţară? Trebuia să fie funcțional din luna mai

miercuri, 24 iunie 2020, 01:57
4 MIN
 Când ajunge spitalul mobil în ţară? Trebuia să fie funcțional din luna mai
Preşedintele CJ a avansat un nou termen pentru livrarea modulelor şi aparaturii medicale, lăsând să se înţeleagă că, dacă nici acesta nu va fi respectat, contractul ar putea să fie reziliat. Între timp, a fost deschis acreditivul bancar pentru garantarea plăţii către firma din Ankara, iar turcii au reluat operaţiunile de încărcare şi expediere a componentelor unităţii medicale.

„Probabil s-a vrut să nu mai fie adus acest spital, furnizorul să nu mai poată onora contractul. La turci au fost în total în jur de 20 de zile de carantină şi atunci a trebuit să prelungim contractul. Contractul este valabil până pe data de 30 iunie, iar noi sperăm ca între timp să fie livrat spitalul mobil“, a declarat, ieri, preşedintele Consiliului Judeţean despre cel mai controversat proiect pe care îl derulează asociaţia Euronest cu sprijinul financiar al administraţiei judeţului.

Cât priveşte celelalte module ale spitalului mobil, ele „se află la furnizor în totalitate, absolut toate componentele; aşteptăm să fie încărcate şi să vină în România“.

Aseară, şeful CJ ne-a declarat că turcii au reluat operaţiunile de încărcare pe trailere şi apoi pe vapor a celorlalte componente ale spitalului rămase de trimis. Maricel Popa a ţinut să facă diferenţa între caracterul comercial al contractului încheiat de Euronest şi transporturile cu materiale medicale care nu au avut niciun impediment la importul lor în România.

Amintim că spitalul de campanie trebuia să fie pus în funcţiune la sfârşitul lunii mai. După aducerea câtorva din cele 102 module la Transagropolis, unde ar urma să fie amplasat, au fost anunţate mai multe termene, niciunul respectat până acum.

Cei trei care au speriat turcii

„Au fost trei persoane (la sediul firmei din Turcia, subsidiară a SDI Global LLC, n.r.), prima dată o persoană, iar apoi încă două, care s-au dat ca şi reprezentanţi ai Consiliului Judeţean şi ai Euronest şi (au spus, n.r.) să nu se mai aducă absolut nimic pentru că nu sunt bani“, a amintit Maricel Popa, în conferinţa de presă de ieri, dezvăluirile făcute cu două săptămâni în urmă, însă la fel, fără să ofere alte detalii.

Vizita celor trei a provocat „o anumită neîncredere a furnizorului”.

„Am depus toate materialele necesare la instituţiile statului, respectiv la DNA şi la Poliţie. Furnizorul ne-a comunicat că este la dispoziţia organelor abilitate“, a adăugat Maricel Popa.

„Am deschis acreditiv bancar pentru a garanta plăţile la Eximbank“, a anunţat şeful CJ, precizând că scrisoarea care atestă acest lucru i-a fost trimisă ieri furnizorului turc. Până ieri, nu fusese virat niciun ban în contul firmei turceşti, a mai spus Maricel Popa.

Opoziţia şi-a pregătit muniţia

În mod previzibil, în şedinţa de astăzi a consilierilor judeţeni, opoziţia va pune încă şi mai multe întrebări legate de alocarea a 10 milioane de euro din bugetul CJ pentru achiziţionarea unui spital care nu mai ajunge la Iaşi. E de aşteptat, aşa cum s-a mai întâmplat până acum, ca, dacă transportul va ajunge la graniţă, preşedintele CJ să plece într-acolo. Rămâne aşadar de văzut cine va conduce astăzi şedinţa CJ.

„Numărul de bolnavi de Covid este în creştere după aplicarea măsurilor de relaxare. Termenul de livrare iniţial de 20 de zile ajunge la 60 de zile. La licitaţie au participat şi firme româneşti, care ar fi avut capacitatea de a construi până acum chiar două spitale modulare la Iaşi în acest interval. A fost cea mai proastă decizie, de a achiziţiona spitalul din spaţiul extracomunitar. Greşeli în lanţ care conduc la imposibilitatea de a pune la dispoziţia ieşenilor varianta tratamentului specific într-un spital specializat în timp util“, afirma, cu câteva zile în urmă, liderul grupului liberal din CJ, Romeo Vatră.

La rândul său, liderul celor de la PMP îl contrazice pe preşedintele CJ: „a justificat întârzierea cu câteva luni a spitalului mobil de la Leţcani prin faptul că în Turcia au fost aplicate restricţii drastice în ceea ce priveşte transportul în vreme de pandemie. Însă, după cum s-a văzut, toate achiziţiile pentru coronavirus nu au avut interdicţii. Peste tot în lume, transportul nu a fost restricţio­nat. În plină pandemie, s-au adus avioane, nave, tiruri cu materiale din toate colţurile lumii. Peste tot în România s-au achiziţionat produse/echipamente inclusiv din China sau din Coreea. Numai la Iaşi nu s-a putut şi au fost interdicţii. Ce demersuri a făcut Maricel Popa pentru remedierea problemei, în afară de a poza din vamă?“, a întrebat Petru Movilă.

Comentarii