Ce vor face şefii Aeroportului ca să nu mai ajungă spuma albă în Ciric

joi, 11 aprilie 2019, 01:50
2 MIN
 Ce vor face şefii Aeroportului ca să nu mai ajungă spuma albă în Ciric

Directorul aerogării a explicat amănunţit cauzele producerii spumei şi cum s-a scurs ea în lac. Un bazin de retenţie mai mare, construit în acest an odată cu extinderea platformei de staţionare a avioanelor, este una dintre soluţiile pentru stoparea deversărilor.

Cantitatea redusă de precipitaţii din ultimele săptămâni este una din cauzele deversării accidentale în lacul Ciric III a spumei produse de substanţele folosite la degivrarea suprafeţelor de staţionare, îmbarcare şi zbor, respectiv a avioanelor. Explicaţia prezentată ieri de directorul Aeroportului a fost însoţită de imagini care arată comportamentul granulelor folosite la degivrarea (dezgheţarea) pistei în contact cu apa. Practic, la cantităţi mici, cum au fost precipitaţiile de luni, substanţele rămase în suprafaţa poroasă a pistei s-au dizolvat lent, producând spumă abundentă. Dacă ar fi plouat torenţial, substanţele respective s-ar fi dizolvat repede, fără să mai producă spumă, a precizat Cătălin Bulgariu.

El a adăugat că luna aceasta urmează să fie amplasat un stăvilar pe canalul de evacuare, iar peste câteva luni să fie construit un nou bazin de retenţie, cu o capacitate mai mare decât cel existent, respectiv 800 mc. Bazinul va fi gata odată cu extinderea platformei de staţionare a avioanelor – un proiect mai vechi al aerogării pe care conducerea regiei îl va scoate la licitaţie după aprobarea bugetului în plenul CJ. Celălalt mare proiect din incinta Aeroportului, Centrul de mentenanţă a avioanelor construit de Aerostar Bacău, va fi construit până la sfârşitul anului.

Amintim că Administraţia Bazinală a Apelor Prut-Bârlad a constatat depăşirea unui indicator de oxidare a substanţelor organice în apă – respectiv efectul spumei de la substanţele degivrante ajunse în lacul Ciric III. Ieri, Cătlin Bulgariu a prezentat rezultatele analizelor pe care Aeroportul e obligat să le facă periodic, cu toţi indicatorii în limitele normale.

Pe de altă parte, Silviu Gurlui, fizician cunoscut mai ales pentru măsurătorile efectuate practic pentru orice tip de poluare (apă, aer, sonoră etc.), a emis ipoteza că „apa otravită este cel mai probabil aşa nu de la Aeroport, ci fix de sus, din aer! Este poluarea din aer. Acolo trebuie căutată sursa. Aveţi spumă albăşi pe străzi, chiar eu am indicat acest lucru în zona Bucium. Sau poate fi un mixing Aeroport-aer. Dar, SIGUR, avem acolo major contribuţia poluării aerului”, a opinat el.

Comentarii