Chiar există finanţare pentru sectorul montan al A8? Opinia unui cunoscut activist civic din Iaşi

miercuri, 04 octombrie 2023, 20:39
4 MIN
 Chiar există finanţare pentru sectorul montan al A8? Opinia unui cunoscut activist civic din Iaşi

Ionel Apostol, un cunoscut activist civic pentru construcţia de autostrăzi în zona Moldovei, scrie despre ultimile mutări în privinţa sectorului montan al proiectului drumului de mare viteză ce ar urma să lege Iaşul de Târgu Mureş. El ridică o întrebare interesantă în contextul în care în ultimele zile politicienii au făcut vâlvă cu faptul că sectorul montan al A8 ar avea finanţare asigurată. Mai jos redăm textul său integral.

“Banii din pix şi naivitatea moldovenească. În ultima perioadă se observă o mare vânzoleală în lumea politică, semn clar că alegerile sunt tot mai aproape. Propagandiştii au început să vândă iluzii pe post de certitudini. Ni se promit din nou finanţări de miliarde de euro, o societate fără corupţie, fără speciali şi, bineînţeles, echitate în împărţirea bunului public.

Deşi metoda de manipularea este bine-cunoscută, în Moldova – unde oamenii au fost păcăliţi sistematic de toate guvernele de după 1990 (din cei 1.000 km de autostradă construiţi în România, în regiune avem doar 1,6%, aici sunt zero stadioane moderne, zero săli polivalente, zero spitale noi şi lista ar putea continua) – tendinţa rămâne aceea de a da crezare celor care de-a lungul timpului i-au ţepuit pe oameni fără să clipească.

Însă nimic nu este întâmplător. Partidele mainstream au căutat şi găsit mereu, local, indivizi dornici de compromis, dispuşi să devină vectori ai minciunii şi instrumente ale corupţiei.

Aceste partide care mereu cad în picioare, chiar dacă îşi încalcă sistematic promisiunile, mai au un aliat foarte important: memoria scurtă a oamenilor. Profitând de acest fapt, politicienii vin mereu in faţa noastră, ne prezintă strategii, planuri naţionale de coeziune, cu promisiuni frumoase, apoi îşi iau jucăriile şi îşi văd de problemele personale şi de partid.

Spre exemplu, în decembrie 2021, PSD lansa spre dezbatere publică Planul Investiţional 2020-2030 pentru infrastructura, un document tendenţios, menit să-i liniştească pe toţi baronii de partid din Romania. Banii erau împărţiţi din pix, fără să se ţină cont de necesităţi. Atunci am aflat de la Marcel Ciolacu şi Sorin Grindeanu că finanţările se vor face după principiul „primul venit primul servit”.

Ca să nu se lase mai prejos, PNL lansa, în aprilie 2022, la Iaşi, un alt plan cu mulţi bani, „Politica de coeziune”, la fel de incorect şi populist precum cel propus de PSD pentru infrastructură.

Şi iată că, pas cu pas, din minciună in minciună, am ajuns în luna octombrie 2023. Delirul celor de la putere şi al aplaudacilor lor, sub presiunea alegerilor de anul viitor, continuă cu promisiuni fără acoperire.

După finalizarea cu cântec a studiului de fezabilitate pe sectorul montan al proiectului autostrăzii A8, PSD promite că într-un viitor apropiat – până la finalul acestui an – guvernul va finanţa cei 159 km, de la Miercurea Nirajului la Leghin, din Programul Operaţional de Transport (POT), exercitiul financiar 2021-2027. Suma necesară pentru a putea scoate la licitaţie acest sector de autostradă, extrem de important pentru viitorul regiunii Moldova şi pentru dezvoltarea echilibrată a României, este de cca 6,5 miliarde de euro fără TVA, aproximativ 8 miliarde de euro curaţi.

Având în vedere faptul că în POT 2021-2027 suma totală aprobată de UE este de 9,6 miliarde de euro – dintre care 4,6 miliarde fonduri nerambursabile UE, iar 5 miliarde contribuţie din bugetul României – şi ţinând cont că aceşti bani sunt contractaţi practic 300%, mă întreb de unde va scoate guvernul cele 8 miliarde de euro necesare pentru contractarea lucrărilor la sectorul montan din A8. Başca, tot din aceiaşi bani vor trebui finanţatee şi sectoarele Paşcani-Iaşi-Ungheni din A8, Paşcani-Suceava-Siret din A7, Dex 6 Focşani-Brăila, Dex Albiţa-Tişiţa, Dex Bacău-Piatra Neamţ, A13 Bacău-Braşov.

Acestea sunt doar câteva proiecte care interesează în mod special regiunea Moldova . Dar ce se va întâmpla cu restul României ?

În luna mai 2023, dl Grindeanu declara, pentru platforma Agenda Construcţiilor, că România deţine un plan investiţional aprobat la sfârşitul anului 2021, care se referă la următorii 10 ani şi care prevede investiţi de cca 70 de miliarde de euro. Analizând cu atenţie situaţia financiară actuală în care se afla ţara noastră, nu este greu de dedus că previziunile guvernului PSD-PNL vor rămâne la stadiul de vorbe. Cum s-a demonstrat de atâtea ori în istoria recentă a României.

Dacă se doreşte cu adevărat construirea Autostrăzii A8, ar fi decent ca guvernanţii şi cei care le ţin isonul să lase de-o parte deşănţata propagandă politică, autosuficienţa şi autopromovarea neîncetată, concentrându-se pe realizarea a ceea ce au asumat déjà”, a scrie pe contul său de socializare Ionel Apostol.

 

 

Comentarii