De Sănătate

Punem punctul pe știi

Concursul panaramă! Selecţia managerului unei mari unităţi medicale, o batjocură insultătoare

vineri, 07 decembrie 2018, 02:50
5 MIN
 Concursul panaramă! Selecţia managerului unei mari unităţi medicale, o batjocură insultătoare

Participarea la concursuri importante de unul singur, ca urmare a fricii de represalii a celorlalţi amatori, dar şi a neîncrederii din cauza intruziunilor politice, nu mai pare a fi singurul factor care aduce pe funcţii mari oameni fără valoare. Siguranţa candidaţilor a ajuns atât de arogantă încât aceştia nici nu-şi mai bat capul să vină la concurs cu un proiect de management cât de cât acceptabil. Asta s-a întâmplat ieri la una dintre unităţile medicale fanion ale Iaşului – Institutul „Socola”. Actualul director, Gabriel Oprişanu, a prezentat comisiei o ruşine de proiect de management, în care cea mai mare parte cuprindea descrierea spitalului. În ce priveşte planurile de viitor, numai banalităţi. „Este ca şi cum i-ai spune unei asistente să-şi ţină boneta pe cap”, a apreciat planurile un expert în management medical, care a văzut proiectul oferit de noi. Comisia care l-a evaluat a fost la fel de jenantă: doar întrebări slabe, ce n-ar fi încurcat niciun student mai puţin silitor.

Concursul cu candidat unic de la „Socola“ a avut ieri o zi jenantă. Dr. Gabriel Oprişanu şi-a prezentat în cursul zilei de ieri proiectul de management pentru ocuparea funcţiei de manager al Institutului de Psihiatrie „Socola“ din Iaşi pentru încă un mandat. În ceea ce priveşte investiţiile, singura realizare concretă cu care s-a putut lăuda managerul care a ocupat funcţia timp de trei ani a fost achiziţionarea unui computer tomograf şi a altor echipamente pentru laboratorul de analize medicale. Deşi atipic pentru prezentări ale proiectului de management în cazul concursurilor desfăşurate pentru ocuparea funcţiei de manager de spital, în biblioteca institutului au fost prezenţi la susţinerea proiectului mai mulţi angajaţi ai spitalului, persoane care conform legislaţiei oricum nu puteau adresa întrebări fără să le fi trimis înainte cu 24 de ore înaintea desfăşurării prezentării. Comisia de concurs a fost formată din conf.dr. Lucian Indrei, preşedintele comisiei, care este şi preşedintele Consiliului de Administraţie al spitalului, alţi doi membri, şi anume, Ana Rinder, managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă Vaslui, şi prof.dr. Grigore Tinică, managerul Institutului de Boli Cardiovasculare Iaşi, pe lângă aceştia fiind şi un secretar, precum şi reprezentantul ales al asociaţiilor de pacienţi din cadrul Consiliului de Etică. Deşi acesta nu are drept de vot sau de notare, conform „Regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de manager persoană fizică din spitalele publice din reţeaua proprie a Ministerului Sănătăţii din 22.12.2016“, acesta poate adresa întrebări care pot influenţa într-o anumită direcţie comisia de concurs. Însă, în cazul acesta, reprezentantul a ales să nu îşi exercite acest drept. De asemenea, aceasta a fost şi decizia managerului IBCV, iar Ana Rinder a vrut să afle doar dacă vor fi dezvoltate serviciile de paliaţie ale „Socolei“. Preşedintele comisiei, conf.dr. Lucian Indrei, a remarcat însă că, în proiectul de management, în analiza SWOT, la secţiunea de „ameninţări“, era trecută „creşterea nivelului de informare a pacienţilor concomitent cu progresul şi diversificarea tehnologiilor, care vor conduce la creşterea aşteptărilor acestora“, spunând că găseşte formularea ca fiind improprie, astfel fiind lăsat să se înţeleagă că, dacă pacienţii sunt informaţi, vor avea mai multe pretenţii.

Obiective cu „eficienţă zero“ şi fără substanţă

Proiectul de management cu numele „Performanţa clinică şi financiară a activităţilor Institutului de Psihiatrie Socola“ a fost axat doar pe trei obiective, prin care managerul consideră că ar îmbunătăţi „performanţa serviciilor medicale furnizate de institut şi optimizarea raportului cost – calitate“.

Astfel, cele trei obiective pe care managerul consideră că trebuie să le îndeplinească în noul mandat sunt: obţinerea acreditării RENAR a laboratorului de analize medicale şi încheierea unui contract cu Casa de Asigurări de Sănătate, reabilitarea şi dotarea ambulatoriului integrat şi a celui de specialitate şi creşterea numărului de consultaţii, dar şi creşterea numărului de servicii medicale în spitalizarea de zi.

Pentru a stabili dacă într-adevăr cele expuse în proiectul de management reprezintă obiective demne pentru un nou mandat, „Ziarul de Iaşi“ a consultat unul dintre cei mai reputaţi experţi în management sanitar din Iaşi. În urma analizării documentaţiei, acesta susţine că din proiect nu rezultă cum va fi realizată performanţa clinică şi financiară, 70% din proiect fiind doar o prezentare a structurii unităţii medicale şi un istoric al activităţii din spital, titlul temei alese nefiind acoperit prin conţinut concret. „Laboratorul, care nu este acreditat RENAR, este identificat ca o problemă critică, şi acest lucru este anormal, având în vedere că vorbim despre un manager care a fost în funcţie până acum. Poate fi un punct prioritar, însă nu principal, sub nicio formă nu ar trebui să fie trecut ca prim obiectiv; este ca şi cum ai spune că angajaţii dintr-un spital trebuie să poarte bonetă sau halat“, a precizat expertul. De asemenea, obiectivul privind reabilitarea şi dotarea ambulatoriului şi creşterea numărului de consultaţii este considerat de acesta „un proiect cu eficienţă zero“, având în vedere chiar cifrele oferite de către spital şi incluse în proiectul de management. Astfel, în ambulatoriul de specialitate al spitalului, în perioada 2015-2017, numărul de consultaţii s-a menţinut între 1.390 – 1.743, în timp ce numărul maxim de consultaţii era între 11.520 – 15.792.

Azi se afişează rezultatele. Are cineva emoţii?

„Dacă ne uităm pe aceste cifre, ne dăm seama că este vorba despre o valoare foarte mică a serviciilor decontate în ambulatoriu. De ce să investeşti milioane de euro într-un ambulatoriu ca să oferi servicii doar pentru 10%, adică pentru 1.000 de oameni, în timp ce capacitatea sa este de 13.000? Paradoxul este că, deşi cabinetele private sunt pline, spitalul nu are servicii pentru că majoritatea medicilor lucrează la propriul cabinet, iar în ambulatoriu adresabilitatea este foarte redusă. Este un obiectiv care nu are substanţă, o propunere privind ceva ce nu se poate realiza. Mai bine îţi propui să faci o secţie pentru bolnavi cronici, decât pentru o structură care realizează doar 10%“, a completat acesta. Mai mult, cel de-al treilea obiectiv, şi anume, creşterea numărului de servicii medicale în spitalizarea de zi, ar trebui să fie, conform expertului în management sanitar, „o dorinţă a fiecărui spital, nu e ceva ce ar trebui să reprezinte performanţa clinică şi financiară“.

Rezultatele finale urmează să fie afişate în cursul zilei de astăzi, 7 decembrie, contestaţiile putând fi depuse până pe data de 10 decembrie, ora 14. Dr. Gabriel Oprişanu a fost singurul candidat care şi-a depus dosarul pentru funcţia de manager al Institutului de Psihiatrie „Socola“. 

 

 

Comentarii