Cum ne-a „procopsit” Ciolacu cu două autostrăzi care trec prin municipiul Iaşi? Şi cum şi-a scuzat ignoranţa: „Sunt primul ministru, nu funcţionar CNAIR”

luni, 11 martie 2024, 02:50
5 MIN

Convins iniţial că Autostrada Unirii se intersectează cu Autostrada Moldovei în municipiul Iaşi, premierul a admis că ştie că proiectul A8 este mult întârziat, dar s-a scuzat că nu este „funcţionar la CNAIR să vă dau detalii, când, de ce şi cum s-a blocat”.

Dacă se aştepta cineva ca prim-ministrul României să clarifice la Iaşi pierderea uriaşă de timp – aproape doi ani până acum – în proiectul A8, aşteptarea a fost în van. Deşi premierul a fost întâmpinat practic cu subiectul A8 şi a plecat tot pe subiectul Autostrăzii Unirii, în urma lui nu a rămas nicio noutate.

În prima parte a vizitei sale la Iaşi, el a recunoscut totuşi că, în contextul războiului din Ucraina, „s-a schimbat paradigma geopolitică, acum se dezvoltă şi Republica Moldova, aşa că de acum putem dezvolta şi Moldova noastră”. Afirmaţia a fost făcută în cadrul unei întâlniri cu oameni de afaceri şi cu reprezentanţi ai societăţii civile – în special ai asociaţiilor pro-autostradă. Ulterior, întrebat în conferinţă de presă de ce se vorbeşte abia acum despre dezvoltare în Moldova, premierul Marcel Ciolacu a preferat să dea un răspuns evaziv: „Ştiu că Buzăul nu face parte din Moldova şi nu vreau să-i supăr pe buzoienii mei, credeţi-mă că am trăit aceeaşi frustrare”.

În schimb, Marcel Ciolacu s-a arătat iritat când a fost întrebat dacă antepronunţarea Guvernului pe verdictul în procesul intentat de firma care dorea să exploateze aurul de la Roşia Montană nu a influenţat bursa. Amintim că, de mai bine de o lună, mediul politic avertiza asupra unei despăgubiri de miliarde de dolari pe care Curtea de Arbitraj de la Washington ar putea să o impună României în procesul deschis de firma canadiană Gabriel Resources. Cu două săptămâni înainte de pronunţare, şefii Executivului de la Bucureşti s-au contrat pe acest subiect cu lideri ai opoziţiei, efectul fiind dublarea preţului acţiunilor firmei miniere canadiene – care de altfel au şi fost oprite de la tranzacţionare pe Bursa din Toronto cu o zi înainte de pronunţarea instanţei.

„Nu am dat nicio informaţie, nu am dat nici un document din Guvernul României, nu am dat de niciunde nicio motivare care să influenţeze acest proces”, a fost replica premierului la acuzaţiile venite din partea fostului premier Dacian Cioloş şi a liderului USR Cătălin Drulă. „Despre ce vorbim?! Despre ce bursă?! Ce, eu joc la bursă?! Poate dânşii joacă la bursă şi ştiţi bine că joacă la bursă. Problema este că s-au jucat cu banii României. Cum adică, eu câştig un proces şi nu las o datorie de miliarde de euro României şi nu aduc o criză economică în România şi o debusolare a sistemului fiscal şi macroeconomic şi eu sunt acuzat că de ce am câştigat procesul?!”, a răbufnit premierul în faţa jurnaliştilor la Iaşi.

Întrebat de A8, premierul răspunde cu A7

Ciolacu a admis că s-a pregătit pentru plata unor despăgubiri, dar a ignorat o sugestie venită dn rândul jurnaliştilor de a direcţiona banii spre construcţia de autostrăzi. Pe de altă parte, „eu nu dezvolt infrastructura României în funcţie de câte voturi iau”, a afirmat el, adăugând că „Iaşul va fi primul oraş din România care va avea acces la două autostrăzi”. „Eu văd pentru prima oară că Autostrada Moldovei se finalizează”, a continuat el, deşi fusese interpelat pe subiectul blocajelor de la cealaltă autostradă, A8. „Veţi vedea că lucrurile se vor mişca, exact cum se întâmplă şi acum”, a conchis el.

Mai târziu, în a doua rundă de declaraţii de presă, premierul s-a lămurit că A7 şi A8 se vor intersecta lângă Paşcani şi că unele oraşe şi judeţe au deja acces la două autostrăzi. Marcel Ciolacu a promis că Autostrada Moldovei se va finaliza înainte de termen (pe panourile de şantier apare data de 31 decembrie 2026, n.r.), dar nu a putut să spună nimic despre Autostrada Unirii. „Excelenţa voastră”, şi-a început el replica pentru jurnalistul care l-a întrebat când se va putea circula de la Iaşi la Tg. Mureş pe A8, „domnul Grindeanu este de aproape doi ani ministru al Transporturilor, nu era începută nicio autostradă în Moldova de 32 de ani, de 7 luni sunt prim-ministru al României. Am fost cu dl. Grindeanu nu numai pe Autostrada Moldovei, ci în toată ţara. Toată România este într-un şantier cum n-a fost niciodată în 32 de ani. Dumneavoastră vreţi de la mine să vă spun luna, ora, anul şi ziua exactă? Ştiu exact contractele, pe care pot să vi le spun. Am înţeles că este un blocaj la această autostradă. Sunt primul ministru al României, nu sunt funcţionar la CNAIR să vă dau detalii, când, de ce şi cum s-a blocat”.

Singurul loc unde se lucrează pe traseul A8 este intersecţia cu A7

După cum am mai relatat, în proiectul autostrăzii A8 nu se lucrează nicăieri pe toată lungimea traseului de aproximativ 310 km. Excepţie face zona unde va fi intersecţia cu A7. Primul segment din Autostrada Unirii care ar trebui să intre în şantier este cel de la această intersecţie până dincolo de Tg. Neamţ. Momentan se face proiectul tehnic, iar lucrările propriu-zise vor începe la vară. Următorul segment care va intra în lucru, probabil în pragul toamnei, este capătul Tg. Mureş – Miercurea Nirajului, abia atribuit.

Sectorul montan (159 km) e trecut în aşteptare, deşi Guvernul a adoptat hotărârea privind costurile şi indicatorii tehnici, deschizând astfel calea către lansarea licitaţiilor. Cât priveşte segmentul Paşcani-Iaşi-Prut, abia se reactualizează studiul de fezabilitate şi se lucrează la proiectul tehnic. Documentaţia ar putea să fie gata peste un an. 

Comentarii