Cursuri pe mobil, examene online la vară

Cum s-au digitalizat în doar câteva zile universităţile ieşene

marți, 24 martie 2020, 02:50
5 MIN
 Cum s-au digitalizat în doar câteva zile universităţile ieşene

Google şi Microsoft iau locul cursurilor şi seminariilor din universităţile ieşene. Ba chiar şi examenele s-ar putea da online, în vară. Ce soluţii folosesc deja instituţiile de învăţământ superior pentru cursurile online? Pare a fi o performanţă că, faţă de învăţământul preuniversitar unde lucrurile tărăgănează, în cel superior universităţile, fiecare în parte, au găsit soluţii informatice în doar câteva zile. Care sunt acestea, aflaţi în textul de mai jos.

Universităţile ieşene fac eforturi pentru a facilita continuarea cursurilor în mediul online, fie propunând o serie de site-uri unde pot fi realizate conferinţe live, platforme unde pot fi urcate cursuri, iar studenţii au posibilitatea să interacţioneze în timp real prin intermediul acestora, fie realizând propriile platforme care se pliază cel mai bine pe specificul şi cerinţele universităţilor. Cu toate acestea, o parte dintre universităţi, deşi sfătuiesc cadrele didactice să îşi continue activitatea cu studenţii, găsirea de soluţii tehnice rămâne în sarcina profesorilor, care se transformă în informaticieni fără studii de specialitate. Platformele folosite cel mai des sunt Microsoft Teams – în special partea de Zoom – şi Google Meet.

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” pune la dispoziţia profesorilor şi studenţilor săi accesul la două platfome prin intermediul cărora activitatea didactică se poate desfăşura online în cele mai bune condiţii. Acestea au fost realizate prin intermediul Prorectoratului de Informatizare şi Comunicaţii Digitale, Direcţia de Informatizare şi Comunicaţii Digitale, iar implementarea acesteia a durat aproximativ o săptămână, cei implicaţi în proiect lucrând zeci de ore pentru ca activitatea didactică să nu fie întreruptă. „La acest proiect s-a lucrat aproximativ o săptămână, unii dintre noi lucrând şi 16 ore pe zi pentru a putea aduce cei 15.000 de utilizatori din universitate pe cele două platforme”, explică inginer Marius Şutu, şef serviciu în cadrul Serviciului Sisteme de Comunicaţii Digitale a TUIASI. Conectarea la platforme Google şi Microsoft a fost realizată de vineri, 20 martie, acestea facilitând participarea online la cursuri, seminarii şi laboratoare pentru toate cele 11 facultăţi ale instituţiei de învăţământ superior. Chiar dacă platformele existau deja, pentru conectarea la acestea au fost create în mod automat conturi instituţionale de utilizator şi adrese de e-mail instituţionale TUIASI pentru toţi profesorii, studenţii şi angajaţii universităţii. „Echipa care s-a ocupat propriu-zis de configurare este formată din cinci persoane, la care se adaugă cele şase de la serviciu de suport tehnic. Practic însă este un efort comun al întregii echipe, deoarece colegii noştri au preluat atribuţii pentru ca cele cinci persoane să se poată dedica integral acestei activităţi”, a adăugat Marius Şutu, care a completat cu faptul că în cadrul acestui demers au sprijinul tuturor facultăţilor, studenţii putând afla informaţii legate de platforme şi de la secretariate.

Grupele se mută în cloud

În ceea ce priveşte modalitatea în care pot fi folosite aceste mijloace online, prin aplicaţiile Google Meet şi Microsoft Teams pot fi iniţiate video conferinţe folosind adresele de e-mail instituţionale după formatul explicat anterior. De asemenea, în cadrul acestor platforme, studenţii pot fi organizaţi pe grupe, specializări, ani şi domenii de studiu, iar aceste informaţii sunt direct accesibile la iniţierea unei video conferinţe. La dispoziţia utilizatorilor sunt puse o serie de ghiduri menite să le vină în ajutor studenţilor şi profesorilor. Cele două platforme permit accesul pe fiecare grup a 250 de utilizatori, deci fiecare facultate îşi va putea desfăşura activitatea fără probleme. În acest moment este în curs de finalizare şi o licitaţie demarată din decembrie 2019 pentru achiziţionarea mai multor servere de mare performanţă pe care să fie găzduită o soluţie de tip Moodle la nivelul întregii universităţi, care va putea fi folosită în procesul de predare. Şi în cazul acesteia, toate identităţile utilizatorilor necesare pentru această urmând să fie furnizate automat prin sistemul integrat de identităţi TUIASI. Noua platformă va oferi, pe lângă posibilitatea susţinerii de cursuri şi laboratoarea, şi posibilitatea de a susţine teste şi examene online. „Practic, cele două platforme şi cel de tip Moodle care urmează să fie implementat se vor completa una pe cealaltă. Cel de tip Moodle va oferi posibilitatea de susţinere a examenelor şi testărilor pe parcurs. Există soluţii şi pe alte platforme, însă este mai complicată configurarea acestora, iar o parte dintre profesorii universităţii deja cunosc sistemul Moodle şi este mai simplu de utilizat”, a precizat Marius Şutu.

Se iau în calcul inclusiv examene online

Soluţii similare sunt implementate şi la celelalte universităţi din Iaşi, platformele folosite fiind aceleaşi: Google Meet, Microsoft Teams şi Moodle. La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” nu există o structură centralizată recomandată pentru a fi folosită de către toate cele 15 facultăţi, dar cele mai folosite platforme sunt Microsoft Teams şi platforma Moodle. „Ca rezultat îmbucurător al implicării şi participării voastre în număr mare pe platformele de e-learning la toate seminariile şi cursurile desfăşurate simultan în cadrul facultăţii noastre, am identificat unele limite de găzduire a unui număr mare de utilizatori activi în sistem. În urma eforturilor susţinute ale colegilor din aparatul administrativ – e-learning, server reţea, baza de date, administrator-şef şi colegii, biblioteca, secretariate – şi cu ajutor extern, am reuşit să facem funcţională platforma Moodle pentru un număr mare de utilizatori simultan. Având în vedere evoluţia incertă a situaţiei, suntem pregătiţi cu soluţii alternative pentru a finaliza cu succes semestrul, inclusiv pentru a susţine activităţile de evaluare”, a transmis studenţilor Teodora Roman, decanul Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor.

S-a lucrat 10 zile la platforma UMF

Şi specialiştii Universităţii de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” au lucrat neîntrerupt de mai bine de 10 zile pentru a pune pe picioare sistemul, folosindu-se platforma Microsoft Teams, fiind desfăşurate mai multe sesiune de instruire şi de simulare în ultimele zile. UMF a realizat şi un Call Center pentru perioada de tranziţie, la care studenţii care nu se vor descurca pot apela, pregătind această soluţie pentru termen lung. Rectorul universităţii, prof.dr. Viorel Scripcariu, face un apel la adaptare, atât către profesori, cât şi către studenţi. „ Nu va fi uşor, orice ieşire din zona noastră de confort este neplăcută, însă situaţia ne-o impune. Vă rog să înţelegeţi că situaţia cu care ne confruntăm, această urgenţă de sănătate publică, se schimbă rapid solicitându-ne evaluări şi adaptări în permanenţă. Trebuie să arătăm că şi în această situaţie cu care nu ne-am mai confruntat putem acţiona inimos şi raţional pentru a ne continua activitatea didactică. Este o sarcină care ne revine fiecăruia dintre noi, fără excepţie. Am încredere că avem forţa şi înţelepciunea de a reuşi împreună!”, a anunţat prof. univ. dr. Viorel Scripcariu, rectorul UMF Iaşi. (Andrei MIHAI, Cătălin HOPULELE)

Comentarii