Cazurile tinerilor ieşeni ucişi de caii putere de sub capotă, dar şi despre traficul de la noi

Cum se conduce o maşină puternică fără să mori. De vorbă cu pilotul Titi Aur

marți, 24 septembrie 2019, 01:50
7 MIN
 Cum se conduce o maşină puternică fără să mori. De vorbă cu pilotul Titi Aur

Plecând de la cazurile tinerilor din Iaşi care au murit, în ultima perioadă, după ce au circulat nebuneşte cu BMW-urile, „Ziarul de Iaşi“ a realizat un scurt interviu cu specialistul auto Constantin (Titi) Aur, fost pilot auto şi cel mai titrat instructor de conducere defensivă din România. „Toată România are o problemă de educaţie când vorbim de maşini (…) Nu avem şcoli de şoferi, avem şcoli de luat permisul. După ce ai luat permisul, nimeni nu te mai trage de mână, nimeni nu mai face nimic şi conduci aşa cum ai învăţat la şcoala de şoferi, adică de multe ori rău“, spune, printre altele, specialistul auto.

 

„Totul pleacă de la cultura generală şi cultura automobilistică a poporului român“, spune Titi Aur, în preambulul intervenţiei sale pentru „Ziarul de Iaşi“, despre problematica şoferilor teribilişti ucişi de propriile maşini. Specialistul auto, fondatorul unei şcoli de conducere defensivă, spune că şoferul român consideră că, odată ce a obţinut permisul de conducere, nu mai are nimic de învăţat despre maşini sau despre condus, bagatelizând riscurile la care se expune din cauza şofatului imprudent sau inconştient. Pornind de la cazul tinerilor care, anul acesta, au murit, au fost răniţi sau au rănit alte persoane după ce au mers cu viteză excesivă cu maşinile lor marca BMW, am axat discuţia cu specialistul auto pe ce ar trebui să ştie posesorii acestor maşini. Marca a fost aleasă din cauza deselor accidente produse de viteză ce au avut loc, recent, în judeţul Iaşi.

De ce maşinile noi pot fi mai periculoase decât cele vechi

„BMW este una din mărcile care pozează în a fi o marcă sportivă, şi atunci se găsesc maşini puternice în toata gama de preţuri. Adică poţi să cumperi un BMW de 200 de cai putere şi cu câteva mii de euro, e drept că mai vechi. Orice maşină BMW pe care o cumperi este cu alură sportivă, şi atunci a devenit marca dorită de majoritatea tinerilor sau, cum s-ar spune aşa, în jargon, «dacă am BMW, sunt şmecher». Sau, «dacă sunt şmecher, trebuie să am BMW»“, spune Titi Aur. Acesta a precizat că BMW poate fi considerată o marcă de maşini mai sigură decât altele, însă nu la maşină, ci la şofer e problema. Titi Aur spune că, spre deosebire de acum câteva decenii, maşinile au evoluat foarte mult în privinţa siguranţei, dar că asta duce, paradoxal, şi la accidente foarte grave.

„Dacă mergi cu o maşină de pe timpuri, cu un ARO, cu un Oltcit, cu o Dacie 1310, la 50, la 60 la 80 de km/h deja ai senzaţia că ai viteză. Mai mult, maşina, dacă dă de o denivelare, de un pic de alunecuş, ba derapează, ba scârţie roata când frânezi, ba îţi dă senzaţia că se răstoarnă. Şi atunci, la viteză mică, ai senzaţia de frică – ca să zic, de a merge cu maşina. Maşinile moderne, pe lângă faptul că au sisteme care te ţin pe drum, ABS, ESP, controlul tracţiunii, suspensia, ţinuta de drum, toată geometria maşinii este gândită, este avansată şi îţi dă o siguranţă, mai au şi confortul din interior, ceea ce înseamnă că îţi transmit mai puţin senzaţia de viteză. Şi atunci, tu, ca şofer nepregătit, în mod special şofer tânăr – dar nu neapărat, ai senzaţia că stăpâneşti maşina. Mai mult, dacă nu eşti pregătit, nu înţelegi avertizările pe care ţi le dă maşina. Tu, ca şofer nebunatic, cu dorinţă de viteză şi, bineînţeles, plin de tine, îţi spui «eu ştiu tot», tu crezi că tu ai stăpânit maşina. Şi vei merge şi mai tare, şi mai tare. Din interior nu îţi dă senzaţia de viteză, sistemele îşi fac treaba, până la un punct. Problema e că, dacă Dacia sau Oltcitul de pe timpuri le scăpai de sub control la 40, la 50 şi până în momentul impactului ajungeai la 30-20 km/h, acum scapi maşina de sub control la 130, la 150 km/h, pentru că până la viteza aia maşina te cam ţine pe drum, bineînţeles dacă nu e aderenţa foarte mică“, ne-a explicat Titi Aur. Acesta a precizat că tentaţia de a cumpără o maşină puternică apare în special în rândul tinerilor, de multe ori motivul fiind: „ca să pară şmecheri“.

„Un om serios, care ţine la viaţa lui şi a familiei lui, se gândeşte la o maşină cu multe sisteme de securitate, gândită, construită, pentru a-l proteja în caz de accident. Să aibă şi sisteme pasive, şi sisteme active, pentru că cele active sunt cele care lucrează împreună cu şoferul (ABS, ESP, controlul tracţiunii), cele pasive sunt cele care intră în funcţie numai în momentul accidentului (şasiul să absoarbă cât mai multă energie, centurile, airbagurile). Repet, ca tânăr, ca nebunatic, îţi iei maşină impresionantă, te urci la volan, maşina, dacă e relativ nouă, te ţine pe drum până la un loc şi de la acea viteză, 100, 110, 120, când o scapi de sub control, practic nimic nu se mai poate face, oricâte sisteme ar avea, nu te mai protejează“, a mai spus specialistul auto.

Despre traficul din Iaşi

Titi Aur spune că românul consideră că, în anumite situaţii, şi părinţii sunt de vină pentru accidentele tragice produse din cauza vitezei. „Părinţii fac parte din poporul român. Părinţii spun despre copiii lor că o să înveţe şi ei cum am învăţat şi noi. Dar nu ţin cont părinţii de următorii factori care s-au schimbat foarte mult. 1: Performanţa maşinii: autoturismele merg din ce în ce mai tare şi te păcălesc. 2: Aglomeraţia de pe şosele. 3: Informaţiile care circulă faţă de acum 30-40 de ani când erai în oraşul tău, în cartierul tău.“

Paradoxal, BMW, marcă de care s-a lipit o anumită etichetă, în România, investeşte foarte mult în siguranţa şi şcolarizarea clienţilor. E vorba, e adevărat, de cei care-şi cumpără maşini noi şi care acceptă să fie instruiţi, atitudine care nu prea caracterizează şoferul român. „Toată România are o problemă de educaţie când vorbim de maşini. Adică, nu ştim să conducem în siguranţă. Nu credem că ni se poate întâmpla ceva“, a mai spune Titi Aur. Acesta consideră că un bun şofer nu este acela care reuşeşte să facă manevre spectaculoase în trafic, ci acela care ştie cum să facă să nu ajungă în situaţii limită sau dacă, ajunge acolo, ştie ce are de făcut pentru a minimaliza efectele accidentului. „Nu avem şcoli de şoferi, avem şcoli de luat permisul. După ce ai luat permisul, nimeni nu te mai trage de mână, nimeni nu mai face nimic şi conduci aşa cum ai învăţat la şcoala de şoferi, şi de multe ori rău. De exemplu: peste 30% dintre şoferii din România calcă ambreiajul la fiecare frânare. Şi nu e nevoie, dar aşa au învăţat la şcoala de şoferi, şi aşa au rămas şi după 10-15-20 de ani. Şi multe, multe alte lucruri.“

Titi Aur a vorbit şi despre civilizaţia din trafic care, în opinia sa, a ajuns prima dată în Ardeal şi, de ceva vreme, şi în Bucureşti. Despre şoferii din Capitală, Aur spune că au fost forţaţi să se civilizeze, pentru că altfel, din cauza traficului, s-ar fi putut bloca oraşul. „Din păcate, cel mai greu a venit, sau încă nu a venit, în Oltenia, şi chiar şi în Moldova. Şi în Iaşi simţi treaba asta. Vrei să ieşi de pe o străduţă, nu te lasă! Vrei să ieşi dintr-o benzinărie, nu te lasă. Cu toate că tu vrei să faci la stânga şi nu îl încurci. Nu are simţul ăla, feelingul ăla, «hai să îl las şi pe ăla, că poate ajung şi eu în situaţia asta». Sau oricum nu mă încurcă, că el se duce la stânga, oricum stau la trecerea de pietoni». Nu e vorba de răutate, nu se simte treaba asta, nu a venit încă momentul“, a concluzionat Titi Aur. La şcoala sa de conducere defensivă au urcat cursuri 60.000 de cursanţi, dintre aceştia un singur şofer provocând un deces, din cauza unui accident. De 22 de ori mai puţin decât media naţională, spune Aur, care spune că, în alte ţări, cursurile de conducere defensivă sunt obligatorii pentru persoanele juridice sau fizice.

Lista „ofrandelor“ zeului BMW

La finele săptămânii trecut, un student de 20 de ani a murit, la Vlădeni, după ce a condus cu viteză un BMW şi a intrat violent într-un copac. În august, un alt tânăr, de 21 de ani, din Ruginoasa, a murit după ce a condus cu peste 150 de kilometri la oră prin preajma localităţii sale şi s-a răsturnat pe un câmp. Iubita sa, de 15 ani, a fost rănită atunci. În septembrie, o minoră din Ţibana a fost rănită după ce iubitul ei, şofer de BMW, a condus cu viteză şi a pierdut controlul maşinii, care s-a răsturnat. În octombrie 2017, o fată de 17 ani a murit după ce iubitul ei, un tânăr de 20 de ani a condus cu viteză prin oraş un BMW, maşina fiind lovită de un SUV. În septembrie 2018, la Lespezi, un tânăr de 20 de ani a intrat într-o depăşire neregulamentară şi a lovit o altă maşină. O persoană nevinovată a murit atunci. Sunt doar câteva dintre tragediile ce au avut loc în ultima perioadă. 

Comentarii