De ce întârzie extinderea Aeroportului? Risc crescut să se intre în criză de timp

vineri, 04 iunie 2021, 02:02
3 MIN
 De ce întârzie extinderea Aeroportului? Risc crescut să se intre în criză de timp

„Suntem în curs de pregătire a documentaţiei pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic“, spune preşedintele CJ. Atenţie: suntem cu numai doi ani şi jumătate înaintea expirării termenului de finalizare a lucrărilor!

„Modernizarea Aeroportului Internaţional Iaşi face obiectul unei cereri de finanţare europene care va fi depusă pe POIM. Termenul de execuţie este finalul anului 2023. În acest moment, suntem în curs de pregătire a documentaţiei pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic şi suntem convinşi că aplicaţia va primi finanţare din partea Comisiei Europene“, a declarat ieri preşedintele CJ, întrebat fiind despre stadiul proiectului de extindere a infrastructurii aeroportuare.

„Practic, este vorba de construirea unui nou terminal de pasageri pe partea de vest (actualul aliniament al clădirilor, n.r.) care va deservi un număr dublu de pasageri decât o fac Terminalul 2 şi Terminalul 3“, a mai spus Costel Alexe.

Proiectul riscă însă să intre în criză de timp: până la sfârşitul lui 2023 mai sunt doar doi ani şi jumătate, timp în care va trebui realizată întreaga documentaţie – de la obţinerea avizelor, a Planului Urbanistic Zonal şi autorizaţiei de construire, până la proiectul tehnic – apoi organizată licitaţia pentru lucrările propriu-zise şi, evident, realizarea lor.

Fostul director general al aerogării avertiza că un asemenea şantier organizat în proximitatea pistei va fi afectat de orarul zborurilor şi că, în acest fel, lucrările vor dura mai mult. Cătălin Bulgariu a făcut comparaţie între atuurile şi dezavantajele celor două proiecte de amplasament propuse – pe actualul amplasament şi dincolo de pistă.

Amintim că noua administraţie a CJ a fost de acord că un nou aeroport construit pe partea de est e un proiect prea scump pentru posibilităţile regiei, astfel că extinderea facilităţilor va fi făcută în rând cu terminalele existente. Dar aici mai e o problemă: pe baza unui document fără acoperire, semnat doar de fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie, Consiliul Judeţean a fost de acord în mandatul trecut cu concesio­narea unei suprafeţe de 7.800 mp pentru amenajarea unei baze de mentenanţă a elicopterelor. Contractul a fost adjudecat de o firmă pe care am găsit-o la mansarda unei case din Valea Adâncă şi care reprezintă o firmă de aviaţie din Republica Moldova. De mai bine de un an şi jumătate, de când concesiunea a fost atribuită practic ca un cec în alb firmei Heli Avia Service SRL, nu s-a întâmplat nimic pe terenul respectiv. Pentru construirea terminalului de pasageri ar trebui anulat acel contract. Altfel, finanţarea europeană nu va putea fi accesată.

Proiectul iniţial, realizat de arhitectul Ionel Oancea, dar rămas „la sertar“ în timpul mandatului Maricel Popa, prevedea unirea Terminalelor de pasageri T2 şi T3, etajarea lor şi extinderea parcării prin construirea încă unui nivel. Costul s-ar fi ridicat undeva în jurul al 20 de milioane de euro. În acest moment însă nu este clar dacă, până la urmă, conducerea CJ va opta pentru acest proiect sau pentru unul nou, între T3 şi sediul fostei Aviaţii Utilitare, pe terenul parţial concesionat. Iar până la 31 decembrie 2023 au mai rămas 30 de luni şi câteva zile.

VEDEȚI AICI ȘI: Tun de tun la Aeroportul Iași? 7800 mp dați pe ascuns unei firme suspecte. Popa tace

Comentarii