Deşi este cerere imensă, trenul de Iaşi pentru Litoral rămâne cu un singur vagon cuşetă. Explicaţia CFR: Nu mai avem vagoane

vineri, 23 iunie 2023, 01:54
3 MIN
 Deşi este cerere imensă, trenul de Iaşi pentru Litoral rămâne cu un singur vagon cuşetă. Explicaţia CFR: Nu mai avem vagoane

Întreg parcul de vagoane cuşetă şi de dormit este deja în componenţa trenurilor de călători care circulă noaptea, ni s-a răspuns de la compania naţională. Nu există nicio estimare a cererii de bilete în sezonul estival

Sezonul estival tocmai şi-a intrat în drepturi, iar plecările în vacanţele planificate din timp sunt tot mai numeroase. Trenurile sunt una dintre opţiunile celor care pleacă în vacanţă. De la Iaşi, garnitura care merge spre litoral a fost dintotdeauna cursă de noapte. De câţiva ani, trenul interregio IRN 1962/1960 are şi un vagon cuşetă, însă biletele se vând imediat ce devin disponibile. Primele se dau cele de la cuşetele cu patru paturi, apoi de la cele cu şase locuri. Locurile sunt insuficiente însă, după cum ne semnalează cititorii ziarului nostru, care au solicitat pe bună dreptate suplimentarea trenului cu încă un vagon cuşetă sau unul de dormit.

De la Compania Naţională de Căi Ferate ni s-a răspuns că, „în prezent, CFR Călători are în circulaţie în compunerea trenurilor întreg parcul de material rulant disponibil din punct de vedere tehnic pentru circulaţie, în vederea preluării afluenţei de călători înregistrată în sezonul estival şi face eforturi pentru a satisface toate cererile în contextul unui trafic crescut”. Este vorba de aproximativ 1110 garnituri.

Cât priveşte „parcul activ de vagoane cuşetă şi de dormit, a fost deja introdus în totalitate în compunerea trenurilor de călători, inclusiv IRN 1962/1960, astfel că în acest moment, suplimentarea unei garnituri de tren nu se poate realiza decât prin reducerea compunerii unui alt tren de călători, ceea ce implică nemulţumirea publicului călător de pe o altă rută de circulaţie”, au explicat situaţia cei de la CNCF.

Totuşi, „în funcţie de evoluţia pozitivă a parcului activ de vagoane cuşetă şi de dormit prin ieşirea din uzinele reparatoare, de gradul de utilizare al trenurilor şi de solicitările efective de legitimaţii, se vor avea în vedere suplimentările operative”, inclusiv a trenului Iaşi-Constanţa, se mai arată în răspunsul primit la redacţie. Prin urmare, singura posibilitate de a „prinde” locurile mult râvnite recomandată de CFR Călători este „planificarea din timp a călătoriei, inclusiv cumpărarea legitimaţiilor de călătorie”. Biletele se pot achiziţiona cu cel mult 30 de zile înainte de data călătoriei.
 

Cum e la alţii: cererea de bilete de tren la francezi a crescut cu 20 la sută faţă de vara 2022

 

CFR menţionează aceste achiziţii anticipate „pentru a avea o predictibilitate a cererii de transport şi pentru a ne putea adapta cât mai bine capacitatea de transport la numărul de locuri solicitat”. Dar termenul limitat la 30 de zile în care se pot cumpăra bilete nu poate să ofere acea predictibilitate reală invocată în răspunsul primit din partea Companiei Naţionale de Căi Ferate.

În Franţa, de exemplu, societatea corespondentă – care are un nume practic identic, SNCF Voyageurs – oferă posibilitatea achiziţionării biletelor pe un termen mult mai lung. Prin urmare, se pot face predicţii pe baza numărului de rezervări, astfel încât trenurile să aibă capacitatea optimă. De exemplu, pentru sezonul estival actual, cererea este cu 20 la sută mai mare decât vara trecută, în ciuda scumpirii biletelor cu 10 procente în medie.

Am solicitat de la CFR o estimare asupra evoluţiei numărului de călători pentru sezonul estival în România, dar la această întrebare nu am primit răspuns.

CITEȘTE ȘI: Călătorie de neuitat cu trenul de la Timişoara. A ajuns la Iaşi cu o întârziere de 100 minute

Comentarii