Din aprilie, bandă pentru transportul în comun pe bd. Nicolae Iorga. Virajele la stânga, doar în intersecţiile semaforizate

sâmbătă, 25 martie 2023, 02:50
4 MIN
 Din aprilie, bandă pentru transportul în comun pe bd. Nicolae Iorga. Virajele la stânga, doar în intersecţiile semaforizate

Banda unică pentru transportul public pe bld. Nicolae Iorga poate fi introdusă începând cu luna aprilie. Comisia de circulaţie de la nivelul Primăriei a preluat ultimele observaţii trimise de poliţiştii rutieri iar, săptămâna viitoare, urmează să fie emis avizul Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ). 

„După obţinerea avizului IPJ, care este aşteptat până la sfârşitul lunii martie, instituirea benzii unice pe Nicolae Iorga poate fi pusă în aplicare chiar din luna aprilie”, ne-a declarat preşedintele Comisiei, Radu Botez.

El a adăugat că o astfel de măsură poate fi rapid implementată, ţinând cont că banda pentru transportul public va fi pe calea de rulare pentru tramvaie, după modelul CUG – Nicolina. Astfel, ar fi desfiinţate toate staţiile de autobuz din lungul bulevardului, iar autobuzele ar opri în staţiile actuale de tramvai.

CITESTE SI: Schimbări cu impact mare pe trei bulevarde din Iaşi. Se interzic viraje la stânga pentru fluidizarea traficului (FOTO)

În context, amintim că, deşi banda din Nicolina a avut avizul Poliţiei, implementarea propriu-zisă a durat aproape un an. La fel ca în cazul Nicolina, este de aşteptat ca unii şoferi să protesteze faţă de introducerea benzii unice pe Nicolae Iorga, astfel că decizia de aplicare a măsurii este, în cele din urmă, una de ordin politic, ţinând cont de eventuale „costuri electorale”.

Cert este că, în aprilie, Primăria va avea cale liberă pentru prioritizarea transportului public pe Nicolae Iorga. Banda va fi instituită prin montarea de separatori, iar lucrările au un grad de complexitate scăzut. Dar, introducerea benzii va determina măsuri complementare, care nu vor fi placul unor şoferi: interzicerea virajului la stânga în două zone „cheie” din lungul bulevardului.

În primul rând, este vorba despre intrarea în pasajul de sub calea ferată, din zona spălătoriei de camioane: şoferii care vin dinspre Gara Internaţională nu vor mai putea face virajul la stânga prin pasaj, spre str. Hatman Şendrea, urmând a întoarce în Podul de Piatră.

A doua zonă este la ANAF: şoferii nu vor mai putea face virajul la stânga pe bld. Nicolae Iorga pentru a se înscrie pe direcţia Podului de Piatră. În schimb, vor putea efectua acest viraj în intersecţia semaforizată din zona clinicii Zenmed. Aşa cum Radu Botez a mai declarat, virajele la stânga vor fi permise doar în intersecţii semaforizate.

CITESTE SI: Banda unică, introdusă într-o zonă de săptămâna viitoare. Accesul taxiurilor, permis

Planul de introducere a benzii unice pe Nicolae Iorga este unul mai vechi: în octombrie 2017, primarul Mihai Chirica declara că o astfel de măsură va fi introdusă „într-o săptămână”.

Bandă unică şi în Păcurari?

În cadrul Comisiei de circulaţie s-a discutat şi despre posibilitatea introducerii benzii unice în lungul şoselei Păcurari. În acest caz, principala problemă constă în parcarea maşinilor pe banda de la trotuar, în special pe porţiunea cuprinsă de la OMV şi până la Petru Poni.

Un detaliu interesant, invocat de către Radu Botez, este că cei mai mulţi dintre şoferi care parchează în zonă nu sunt rezidenţi, ci sunt şoferii „ocazionali” care ajung la spaţii comerciale sau alte locuri de interes.

Cel puţin aşa a relevat o analiză făcută de cei de la Comisia de circulaţie care, deplasându-se pe parcursul mai multe zile în Păcurari, au putut observa că, pe timp de noapte, numărul maşinilor scade foarte mult, iar, pe unele porţiuni, nu există autoturisme parcate. Potrivit lui Radu Botez, în actualul context din Păcurari, ideea unei benzi unice este foarte greu realizabilă.

Una dintre soluţii ar putea fi cea propusă şi pentru şos. Bucium (după ce strada va fi modernizată), respectiv o bandă unică „fragmentată”: pe unele porţiuni să fie bandă dedicată transportului, iar pe altele şoferii să poată parca dar numai în regim cu plată (parcometre).

În orice caz, în cazul benzii unice din Păcurari o decizie finală este departe de a fi luată. Până atunci, o variantă la îndemână, şi dezbătută în cadrul Comisiei, vizează o bandă unică pe calea de rulare a tramvaielor între Moara de Foc (de la zona pasajului Băncilă) şi până la Gară.

Dar nici în acest caz încă nu este luată o decizie, discuţiile fiind în fază preliminară. O altă dezbatere din cadrul Comisiei a vizat o solicitare de Poliţiei, respectiv de eliminare a deficienţelor apărute pe mai multe piste de biciclete din actuala reţea: poliţiştii solicită să fie restricţionată circulaţia bicicliştilor în unele zone punctuale, până când Primăria va face reparaţiile necesare.

Discuţiile pe această temă vor continua în următoarea şedinţă a Comisiei când vor fi prezentate punctual zonele, „bucăţi de pistă” din Nicolina fiind în fruntea listei. Alte probleme dezbătute au făcut referire la montarea de separatori de sens în anumite zone sau de limitatoare de viteză înainte de treceri de pietoni din apropierea unor unităţi de învăţământ. 

Comentarii