Direcţia de drumuri naţionale Iaşi, ruptă în două de un baron. DRDP pierde 3 judeţe

marți, 04 iunie 2019, 02:01
5 MIN
 Direcţia de drumuri naţionale Iaşi, ruptă în două de un baron. DRDP pierde 3 judeţe
Consiliul de Administraţie al CNAIR a rupt în două Direcţia de drumuri naţionale Iaşi. Din cele opt judeţe ale Moldovei, la Regională mai rămân Bacăul, Neamţul, Suceava, Botoşani şi, cu voia Bucureştiului şi Vrancei, Iaşul.

Chiar în ziua în care a fost anulată licitaţia pentru refacerea DN 2L între două importante staţiuni turistice din Vrancea, Lepşa şi Soveja, liderul local al CJ şi PSD, Marian Oprişan, anunţa că se va înfiinţa o Direcţie Regională de Drumuri şi Poduri la Focşani.

„Avem un rol determinant în regiune, suntem cel mai important nod rutier din zona de sud-est a ţării, suntem cei care am realizat prima trecere peste Munţii Carpaţi după 1989, prin reabilitarea şi modernizarea DN 2D Focşani-Ojdula-Târgu Secuiesc“, a argumentat Oprişan decizia luată joia trecută în Consiliul de Administraţie al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

„Odată cu înfiinţarea DRDP Focşani, administrarea drumurilor naţionale din regiune va fi una mult mai eficientă şi va avea un rol determinant în special pentru reabilitarea şi modernizarea drumurilor naţionale din regiune, dar şi pentru realizarea unor obiective de infrastructură de importanţă deosebită, cum ar fi realizarea drumului expres în regim de autostradă Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani-Suceava, realizarea drumului expres Focşani-Brăila-Galaţi şi mai departe cu conexiune la Tulcea şi Constanţa, dar şi construirea podului peste Dunăre de la Brăila“, a mai spus preşedintele CJ Vrancea.

Declaraţiile au fost făcute în timp ce platforma electronică de achiziţii publice anula, din lipsă de ofertanţi, anunţul de licitaţie pentru refacerea celor 16 km de drum impracticabil de pe DN 2L. Porţiunea respectivă este distrusă de mai mulţi ani, iar tergiversarea reparării a dus la dispariţia localităţii Soveja de pe harta turistică a ţării. Suma oferită de CNAIR prin DRDP Iaşi, 85 de milioane de lei, s-a dovedit neatrăgătoare pentru companiile de construcţii.

Detaşaţi cu forţa la Focşani?

Dacă, pentru judeţele Galaţi şi Vrancea, desprinderea de Iaşi ar fi explicabilă prin distanţa mare, „plecarea“ Vasluiului la Focşani ridică mari semne de întrebare. Directorul DRDP Iaşi, Ovidiu Laicu, s-a arătat surprins de nerespectarea limitelor Regiunii de Dezvoltare Nord-Est, care include şase din cele opt judeţe ale Moldovei din dreapta Prutului. Totuşi, el a menţionat că hotărârea CA a CNAIR mai are de obţinut acordul Ministerului Transportului şi, în final, să fie legiferată printr-o hotărâre de guvern pentru ca proiectul DRDP Vrancea să devină realitate. Întrebat de o diminuare a personalului DRDP Iaşi, Ovidiu Laicu a admis că acest lucru este posibil. „Dar nu va fi nimeni concediat“, a ţinut el să precizeze.

Înfiinţarea unei administraţii peste Secţia de Drumuri Naţionale Focşani, respectiv DRDP Vrancea, pare mai degrabă să creeze locuri de muncă. Pe fondul modernizării şi construirii extrem de greoaie a drumurilor, o nouă structură birocratică apare în schema CNAIR. În ciuda eficienţei invocate de Oprişan, această structură trebuie mai întâi populată cu personal calificat.

Surse din DRDP Iaşi ne-au declarat că există temeri în rândul angajaţilor privind detaşarea la Focşani. Directorul Regionalei ne-a precizat că, momentan, nu există o metodologie de selecţie a celor care vor pleca. „Dar, dacă aşa se pune problema, atunci vor trebui să ia oameni şi de la Bucureşti (pentru judeţul Buzău, n.r.) şi de la DRDP Constanţa (pentru judeţul Brăila, parte din viitoarea Regională Vrancea, n.r.)“, a mai spus el.

Cert este că înfiinţarea DRDP Vrancea va avea loc, lucru confirmat de purtătorul de cuvânt al CNAIR, care a invocat strategia de dezvoltare pe termen lung a Companiei.

„Ruşine! Plecaţi acasă!“

Dacă, la nivelul administraţiei judeţului, vestea divizării DRDP nu a stârnit nicio reacţie, opoziţia politică a ridicat deja glasul. „Doamnă Dăncilă şi domnule Cuc (ministrul Transporturilor, n.r.), luaţi mâna de pe Iaşi! Domnule Popa, daţi-vă demisia! Domnule Laicu, cum stăm?“, a luat poziţie deputatul Petru Movilă.

Preşedintele CJ, Maricel Popa, nu a fost de găsit până la închiderea ediţiei.

„Este inacceptabil ca PSD să împartă în două Regionala de drumuri Moldova, pentru a satisface mofturile politice şi setea de putere a baronului Oprişan“, a mai spus deputatul ieşean.

„Pe lângă faptul că nu faceţi nimic pentru marile pro­iecte ale Iaşului, ne furaţi din instituţiile create cu dăruire, inteligenţă şi pricepere de către ieşeni: Regio­na­la de poştă, Inspectoratul de stat în construcţii (mutate la Bacău, n.r.) şi, acum, Regionala de drumuri naţionale. Ruşine! Plecaţi acasă!“, a încheiat Movilă, care a protestat ieri public, în plenul Parlamentului, faţă de „ciuntirea“ DRDP Iaşi.

Strategia CNAIR: închiriezi scump un sediu uriaş, apoi tai DRDP în două

În urma înjumătăţirii Regionalei, se pune întrebarea ce se va întâmpla cu uriaşul sediu de pe Şoseaua Naţională închiriat astă-toamnă pentru cinci ani. Amintim că acelaşi CA al CNAIR, care a decis acum scindarea Regionalei ca strategie pe termen lung a Companiei, a fost de acord în octombrie trecut cu plata unei chirii lunare de peste 38.000 de euro pentru cele cinci niveluri în care s-a mutat administraţia drumurilor naţionale din Moldova. La vremea aceea, directorul Ovidiu Laicu vorbea tot de o eficientizare a activităţii Regionalei, care până atunci funcţiona în trei locuri.

La rândul lor, Narcis Neaga, directorul CNAIR, şi Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, s-au arătat impasibili, cu o lună în urmă, când au fost întrebaţi despre cuantumul mare al chiriei chiar şi pentru un imobil care a fost musai de închiriat la doi paşi de centrul Iaşului. Cei doi s-au aflat în Iaşi în ajunul controversatului miting organizat de PSD în Piaţa Unirii ca să-i prezinte pe Liviu Dragnea şi pe eurocandidaţii săi.

Comentarii