Atenţie cum plătiţi în avans concediile! Iată ce se poate întâmpla!

Drum pavat cu zeci de mii de lei din Tibet până la Tribunal pentru două ieşence

joi, 03 iunie 2021, 02:01
5 MIN
 Drum pavat cu zeci de mii de lei din Tibet până la Tribunal pentru două ieşence

Falimentul răsunător al firmei de turism Omnia din Bucureşti provoacă încă nopţi nedormite la Iaşi. Două familii care plătiseră bani grei pentru concediul vieţilor lor, pe traseul Tibet-Nepal-India, încă se judecă pentru a recupera sumele achitate acum 4-5 ani. Acestea nu au plătit direct la firma Omnia, ci au achiziţionat pachetul turistic printr-o firmă locală intermediară. Asiguratorul firmei intermediare a refuzat despăgubirea în cazul lor, spunând că asiguratorul Omnia trebuie să plătească, deoarece intermediara a dat banii mai departe la Omnia. Procesul falimentului Omnia este însă departe de a se finaliza, iar ieşencele cred că trebuie despăgubite de cei care au primit banii lor la Iaşi. Până şi judecătorii au poziţii diferite: la Judecătorie, ieşencele au pierdut, la Tribunal în apel au câştigat. Urmează recursul. Întreaga „aventură“ de pe traseul Tibet – Nepal – Tribunal, pe larg, în rândurile următoare.

Falimentul unei cunoscute firme de turism a produs o gaură de 46.000 de lei în buzunarele a două ieşence. De trei ani, acestea încearcă să-şi recupereze banii pe care i-au plătit în avans pentru vacanţele în străinătate organizate de Omnia Turism. Patronul firmei s-a sinucis, societatea a dat faliment, iar banii s-au topit pe traseul dintre intermediar şi Omnia Turism. În urma falimentului au rămas 8.300 de români păgubiţi, printre care şi cele două ieşence. În faţa magistraţilor Judecătoriei, femeile nu au reuşit să aibă câştig de cauză, dar au reuşit să-i convingă în apel pe cei ai Tribunalului. Decizia finală va fi luată în recurs, peste două săptămâni.

Vacanţele de vis nu au mai avut loc

Medic pediatru cunoscut în Iaşi şi autor de manuale de creştere a copilului, O.M. a contractat în avans trei vacanţe. A plătit, în mai 2016 şi martie 2017, o sumă totală de aproape 23.000 lei către SC „SCM de Grad 1 Puls Com“, care intermedia pachete turistice în numele Omnia Turism. O sumă similară, în aceeaşi perioadă şi către acelaşi intermediar, a achitat şi M.T., directoarea unui institut de cercetare. Cele două ieşence urmau să beneficieze de o excursie de 18 zile în Tibet, Nepal şi India. Vacanţele contractate nu au mai avut însă loc, aşa că cele două femei au cerut firmei returnarea banilor, fără a primi însă niciun răspuns. Au notificat şi Omniasig Viena Insurance Grup, firma de asigurări cu care lucra intermediarul, solicitând banii plătiţi, dar tot fără rezultat. Oficiul de Protecţie a Consumatorilor le-a dat dreptate clientelor. Procesul-verbal întocmit de inspectorii OPC nu echivala însă cu recuperarea banilor, aşa că cele două ieşence s-au adresat instanţei. Aici, atât intermediarul, cât şi firma de asigurări au arătat cu degetul către organizatorul excursiilor, refuzând să-şi asume orice responsabilitate.

SCM de Grad 1 Puls Com a precizat în faţa judecătorilor că societatea a fost un simplu intermediar, oferind spre vânzare vacanţe organizate de bucureştenii de la Omnia Turism. Societatea ieşeană încasase banii de la clienţi, dar îi virase imediat mai departe. Conform contractului dintre cele două firme, agenţia revânzătoare era exonerată de orice obligaţie faţă de turişti imediat ce vira banii încasaţi de la aceştia.

La rândul lor, reprezentanţii Omniasig au solicitat de la bun început suspendarea cauzei până la soluţionarea dosarului de faliment al Omnia Turism.

Început în 2017, dosarul se află încă în analiza Tribunalului Bucureşti, următorul termen fiind stabilit să se desfăşoare la începutul lunii octombrie. Cererea de suspendare a fost însă respinsă de judecători, care au decis continuarea procesului.

Pe fond, Omniasig a invocat chiar contractele semnate de cele două cliente, care menţionau că intermediarul nu era responsabil de neîndeplinirea obligaţiilor cauzată de împrejurări pe care nu le putea pevedea. Firma de asigurări era obligată să acopere prejudiciul clienţilor doar dacă intermediarul era cel care dădea faliment, nu organizatorul vacanţei. Or, intermediarul nu avea nicio problemă.

În analiza făcută de magistraţii Judecătoriei, punctul central l-a reprezentat contractul dintre Omnia Turism şi intermediarul ieşean. Acesta prevedea că „pentru înscrierile early booking cu achitarea integrală, plata către Omnia Turism SRL trebuie făcută de către agenţia revânzătoare imediat după încasarea banilor de la turişti. În caz că, în maxim 3 zile de la încasarea banilor de la turişti de către agenţia revânzătoare, banii nu sunt în contul Omnia Turism, rezervarea se anulează! Odată încasaţi banii de către Omnia Turism, aceasta este răspunzătoare faţă de turişti în orice situaţie în ceea ce priveşte sumele încasate, astfel că agenţia revânzătoare este exonerată de orice obligaţie“.

În plus, firma ieşeană obţinuse în faţa Tribunalului, bazându-se pe aceleaşi argumente, anularea procesul-verbal prin care OPC o sancţionase. Luând în calcul faptul că SCM de Grad 1 Puls Com acţionase doar ca intermediar al Omnia Turism, judecătorii au decis la sfârşitul anului 2019 respingerea acţiunii O.M. şi M.T.

Sentinţă diametral opusă

Sentinţa a fost atacată cu apel, în faţa Tribunalului. Cele două ieşence au invocat, în esenţă, prevederile Codului Civil, conform cărora „contractul valabil încheiat are putere de lege între părţile contractante“.

O.M. şi M.T. semnaseră un contract cu intermediarul ieşean, nu cu organizatorul bucureştean al excursiilor. Contractul între două părţi nu poate avea efecte asupra cuiva care nu a participat la încheierea lui. Prin urmare, ce scria în contractul dintre cele două firme era problema lor, nu a clienţilor ieşeni. Or, au afirmat femeile, magistraţii Judecătoriei se raportaseră doar la contractul dintre cele două firme, fără să ia în calcul contractul SCM de Grad 1 Puls Com semnat cu ele.

De cealaltă parte, intermediarul ieşean şi firma de asigurări au precizat că clientele au ştiut de la bun început cine este organizatorul efectiv al excursiilor, deci şi-au asumat şi eventualele probleme pe care acesta le-ar fi avut.

Magistraţii Tribunalului au adoptat o decizie diametral opusă celei luate la nivelul Judecătoriei. Ei au reţinut menţiunea din contractele semnate de ieşence cu intermediarul, conform căreia: „În cazul în care agenţia anulează călătoria turistică înainte de data plecării, turistul are dreptul să i se ramburseze imediat toate sumele achitate în virtutea contractului“.

Nu se menţiona că banii ar fi urmat să fie daţi de Omnia Turism. Prin urmare, magistraţii au dispus ca SCM de Grad 1 Puls Com să returneze celor două ieşence 46.000 lei. Mai departe, societatea ieşeană îşi va putea recupera pierderea pe seama firmei de asigurări sau a Omnia Turism, când va fi pronunţat oficial falimentul acesteia. Recursul declarat de intermediarul ieşean împotriva sentinţei se află pe rolul Curţii de Apel.

Comentarii