Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Ei vor fi stăpânii transportului public din Iaşi în următorii 15 ani

GALERIE
ctp
  • ctp
- +

CTP va gestiona transportul public la Iaşi pentru următorii 15 ani. Primăria pregăteşte aprobarea unei hotărâri în acest sens, ce ar urma să intre în vigoare de la 1 octombrie 2018. Actualul contract de delegare a serviciului de transport a fost încheiat în 2016, dar numai pentru o perioadă de 2 ani, în contextul falimentului RATP, regie cu datorii de zeci de milioane de euro.

CTP a preluat transportul public în septembrie 2016, alături de toţi foştii angajaţi ai RATP. Principala diferenţă între cele două entităţi constă în faptul că RATP este o regie autonomă, iar CTP este societate pe acţiuni (Consiliul Local este unic acţionar).

În trecut, unii dintre transportatorii ieşeni au acuzat monopolul CTP în oraş şi faptul că serviciul este încredinţat direct, fără licitaţie. Însă, conform legii, Primăria poate face acest lucru, atât timp cât, în cele din urmă, serviciul de transport public intră în sfera serviciilor comunitare de utilitate publică.

Proiectul de hotărâre privind delegarea serviciului către CTP prin concesiune a fost publicat ieri pe site-ul municipalităţii ieşene, iar cei interesaţi pot depune în scris propuneri, sugestii şi opinii cu valoare de recomandare în termen de 10 zile calendaristice de la afişare. În 2017, CTP Iaşi a înregistrat venituri de 106,3 milioane lei cu un profit net circa 2,4 milioane lei.

Lista investiţiilor pentru modernizarea transportului public

Reţeaua de transport a Iaşului are o lungime de aproape 500 km şi este deservită de CTP prin trei moduri de transport: tramvaie (8 trasee), autobuz (18 trasee) şi microbuze (3 trasee).

„La acest moment, operatorul de transport are în exploatare un parc circulant de mijloace de transport compus din 151 tramvaie, 151 autobuze şi 10 microbuze, mentenanţa acestora fiind asigurată în două depouri şi o autobază. De asemenea, operatorul întreţine şi exploatează integral infrastructura asociată tramvaielor“, se arată în documentele suport pentru delegarea serviciului.

În timp ce tramvaiele au o vechime de zeci de ani, flota de autobuze a fost aproape complet reînnoită în ultimii doi ani prin achiziţia a 100 de mijloace de transport printr-un credit contractat de Primăria Iaşi. În ceea ce priveşte infrastructura pentru calea de rulare a tramvaielor, până acum au fost modernizaţi 46,31 km de linie cale simplă prin finanţare cu fonduri europene.

Pentru liniile rămase nemodernizate, respectiv 32,5 km linie cale simplă, s-a elaborat documentaţia pentru finanţare europeană, iar banii, în mare parte, sunt deja „rezervaţi“ pentru Primăria Iaşi, trebuie doar depuse proiecte eligibile (minimim 60 de puncte la evaluare).

Investiţiile în modernizarea a cinci căi de rulare (Bucşinescu - T. Vladimirescu - Calea Chişinăului, Cinci Drumuri - str. Pădurii - str. Nicoriţă, Piaţa Podu Roş - intersecţie cu bd. Primăverii, bd. Virgil Săhleanu - intersecţie cu bd. Metalurgiei până la Rond Ţuţora şi Iaşi - Dancu) au fost estimate de municipalitate la o valoare totală de 42,6 milioane euro.

De menţionat că proiectele vizează atât lucrări complementare (peroane, staţii de transport, reabilitări poduri etc.), cât şi achiziţia a 16 tramvaie.

Alte proiecte ce vor fi implementate în următorii patru ani, şi ţin de modernizarea transportului public la Iaşi, constau în înfiinţarea unui sistem de e-ticketing (1,6 milioane euro), a unui sistem alternativ de mobilitate prin închiriere de biciclete (4,07 milioane euro), amenajarea de parcări „Park&Ride“ în rondurile Canta şi Dacia (4,08 milioane euro) şi transformarea a trei staţii de transport (rondurile Tehnopolis, Agronomie şi Canta) în puncte intermodale (3,5 milioane euro).

Un alt proiect constă în modernizarea depourilor din Dacia şi Gară (40,8 milioane euro), dar pentru această iniţiativă nu este clară sursa de finanţare.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri