Ei vor fi stăpânii transportului public din Iaşi în următorii 15 ani

joi, 09 august 2018, 01:49
3 MIN
 Ei vor fi stăpânii transportului public din Iaşi în următorii 15 ani

CTP va gestiona transportul public la Iaşi pentru următorii 15 ani. Primăria pregăteşte aprobarea unei hotărâri în acest sens, ce ar urma să intre în vigoare de la 1 octombrie 2018. Actualul contract de delegare a serviciului de transport a fost încheiat în 2016, dar numai pentru o perioadă de 2 ani, în contextul falimentului RATP, regie cu datorii de zeci de milioane de euro.

CTP a preluat transportul public în septembrie 2016, alături de toţi foştii angajaţi ai RATP. Principala diferenţă între cele două entităţi constă în faptul că RATP este o regie autonomă, iar CTP este societate pe acţiuni (Consiliul Local este unic acţionar).

În trecut, unii dintre transportatorii ieşeni au acuzat monopolul CTP în oraş şi faptul că serviciul este încredinţat direct, fără licitaţie. Însă, conform legii, Primăria poate face acest lucru, atât timp cât, în cele din urmă, serviciul de transport public intră în sfera serviciilor comunitare de utilitate publică.

Proiectul de hotărâre privind delegarea serviciului către CTP prin concesiune a fost publicat ieri pe site-ul municipalităţii ieşene, iar cei interesaţi pot depune în scris propuneri, sugestii şi opinii cu valoare de recomandare în termen de 10 zile calendaristice de la afişare. În 2017, CTP Iaşi a înregistrat venituri de 106,3 milioane lei cu un profit net circa 2,4 milioane lei.

Lista investiţiilor pentru modernizarea transportului public

Reţeaua de transport a Iaşului are o lungime de aproape 500 km şi este deservită de CTP prin trei moduri de transport: tramvaie (8 trasee), autobuz (18 trasee) şi microbuze (3 trasee).

„La acest moment, operatorul de transport are în exploatare un parc circulant de mijloace de transport compus din 151 tramvaie, 151 autobuze şi 10 microbuze, mentenanţa acestora fiind asigurată în două depouri şi o autobază. De asemenea, operatorul întreţine şi exploatează integral infrastructura asociată tramvaielor“, se arată în documentele suport pentru delegarea serviciului.

În timp ce tramvaiele au o vechime de zeci de ani, flota de autobuze a fost aproape complet reînnoită în ultimii doi ani prin achiziţia a 100 de mijloace de transport printr-un credit contractat de Primăria Iaşi. În ceea ce priveşte infrastructura pentru calea de rulare a tramvaielor, până acum au fost modernizaţi 46,31 km de linie cale simplă prin finanţare cu fonduri europene.

Pentru liniile rămase nemodernizate, respectiv 32,5 km linie cale simplă, s-a elaborat documentaţia pentru finanţare europeană, iar banii, în mare parte, sunt deja „rezervaţi“ pentru Primăria Iaşi, trebuie doar depuse proiecte eligibile (minimim 60 de puncte la evaluare).

Investiţiile în modernizarea a cinci căi de rulare (Bucşinescu – T. Vladimirescu – Calea Chişinăului, Cinci Drumuri – str. Pădurii – str. Nicoriţă, Piaţa Podu Roş – intersecţie cu bd. Primăverii, bd. Virgil Săhleanu – intersecţie cu bd. Metalurgiei până la Rond Ţuţora şi Iaşi – Dancu) au fost estimate de municipalitate la o valoare totală de 42,6 milioane euro.

De menţionat că proiectele vizează atât lucrări complementare (peroane, staţii de transport, reabilitări poduri etc.), cât şi achiziţia a 16 tramvaie.

Alte proiecte ce vor fi implementate în următorii patru ani, şi ţin de modernizarea transportului public la Iaşi, constau în înfiinţarea unui sistem de e-ticketing (1,6 milioane euro), a unui sistem alternativ de mobilitate prin închiriere de biciclete (4,07 milioane euro), amenajarea de parcări „Park&Ride“ în rondurile Canta şi Dacia (4,08 milioane euro) şi transformarea a trei staţii de transport (rondurile Tehnopolis, Agronomie şi Canta) în puncte intermodale (3,5 milioane euro).

Un alt proiect constă în modernizarea depourilor din Dacia şi Gară (40,8 milioane euro), dar pentru această iniţiativă nu este clară sursa de finanţare.

Comentarii