În ţara lui Flutur s-a cerut mită şi este ceaţă în documente. Axa rutieră Iaşi-Suceava se opreşte la graniţa judeţelor

Probleme mari în judeţul vecin, unde licitaţia a fost contestată imediat după relansarea ei.

marți, 01 noiembrie 2022, 02:50
3 MIN
 În ţara lui Flutur s-a cerut mită şi este ceaţă în documente. Axa rutieră Iaşi-Suceava se opreşte la graniţa judeţelor

Gheorghe Flutur şi al său Consiliu Judeţean, beneficiar al proiectului Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava, sunt ţinuţi în şah de firma care a reziliat contractul de lucrări astă-primăvară pe cele două loturi din judeţul vecin. Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a dat dreptate celor de la Autotehnorom SRL, care au reclamat mai multe probleme în documentaţia care însoţeşte procedura. 

Dacă, la Iaşi, contractele de execuţie pe primele două loturi au fost prelungite amiabil pentru remedierea „surprizelor” găsite pe teren, dar nevăzute de către proiectant, la Suceava, reprezentanţii firmei menţionate au realizat o lungă listă cu detaliile neincluse sau menţionate vag în Caietul de sarcini. Contestaţia include şi o colecţie de fotografii cu conducte de gaz, de apă şi de canalizare care taie sau mărginesc drumurile judeţene de pe traseul Axei, dar menţionează şi diferenţele de nivel (de cotă) dintre carosabil şi accesul la proprietăţi.

Pentru lucrările neprevăzute, firma suceveană se plânge că documentaţia licitaţiei nu precizează clar modalitatea de corectare şi, mai ales, cum cum fi suportate financiar corecţiile.

Termenul iniţial de depunere a ofertelor, 20 octombrie, a fost prelungit până pe 10 noiembrie. Însă CNSC a dat dreptate contestatorilor şi, în decizia datată 26 octombrie, dă termen 15 zile Consiliului Judeţean Suceava să corecteze şi să completeze documentaţia. Mai mult, „obligă autoritatea contractantă la stabilirea unui nou termen pentru depunerea ofertelor”, încheie decizia – care este obligatorie, deşi poate fi contestată în instanţă.

Potrivit presei sucevene, Gheorghe Flutur a afirmat două zile mai târziu, în şedinţa Consiliului Judeţean, că ofertele vor fi deschise pe 10 noiembrie, termenul amânat stabilit la începutul lunii trecute. Rămâne de văzut dacă preşedintele CJ Suceava îşi asumă acest lucru.

Pe de altă parte, CJ Suceava şi Autotehnorom sunt părţi în mai multe procese deschise în instanţă, unele chiar luna trecută. Firma de construcţii este cea care a câştigat în primăvara anului 2020 contractul pe cele două loturi ale Axei din judeţul Suceava. Cu o lună înainte de expirarea termenului de doi ani prevăzut în contract, şefii Autotehnorom au decis să rezilieze contractul invocând mai multe probleme financiare. Scandalul a culminat cu o luare de mită care l-a costat funcţia pe unul din cei doi vicepreşedinţi ai CJ.

Ulterior, administraţia judeţului Suceava a dispus efectuarea unei expertize care să stabilească în ce stadiu s-au oprit lucrările, apoi licitaţia a fost reluată pentru continuarea lor de la 20 la sută pentru un lot şi 40 la sută pentru celălalt. Expertiza a ţinut cont şi de avansul costurilor, astfel că procedura a fost lansată practic la aceeaşi valoare estimată cât a fost pentru loturile întregi. Practic, s-a ajuns la un total de peste două ori mai mare decât prima licitaţie, din 2019, cea care, la fel ca la Iaşi, nu a atras nicio ofertă.

Dincolo de graniţa dintre judeţe, la Iaşi, cele două loturi atribuite primele au mai primit o extindere a termenelor de finalizare. Astfel, drumul de la ieşirea din municipiu şi până la Belceşti (prin Movileni-Coarnele Caprei) ar trebui să fie gata până la sfârşitul anului. De la Belceşti spre Lespezi şi limita judeţului (prin Cepleniţa-Scobinţi), Lotul 3, lucrările se desfăşoară de astă-vară şi toată lumea speră că se vor încheia până în decembrie 2023.
Numai în Suceava e de aşteptat ca ostilităţile să continue, iar termenul de 15 luni fixat în procedura de licitaţie contestată şi aflată în derulare este deja depăşit.

Cititi si: Pe drumul IS-SV, partea mai scurtă, din Suceava, va costa mai mult decât cea mai lungă, din Iaşi

Cititi si: Axa Iaşi-Suceava a “pocnit“ în alte două locuri: s-a interpus o mită de 40.000 de euro

Cititi si: "Cotonogeală" politică pe Axa rutieră Iaşi-Suceava. Niciun muncitor la lucru, deşi sunt întârzieri mari

Comentarii