Nemulţumire a unor mămici, la Maternitate: De ce plătim consultaţia, sau chiar pansamentul?

vineri, 07 decembrie 2018, 02:50
3 MIN
 Nemulţumire a unor mămici, la Maternitate: De ce plătim consultaţia, sau chiar pansamentul?

Cnducerea Maternităţii „Cuza Vodă” precizează că măsura vizează serviciile „la cerere” sau pacientele neasigurate. O mămică spune însă că pe lista serviciilor „la cerere” este trecut inclusiv scosul aţelor după operaţie. Şi aici unitatea are explicaţie: „la cerere” este orice nu înseamnă urgenţă sau e fără bilet de trimitere. „Banii ne ajută să păstrăm cei mai buni medici“, explică managerul.

Mai multe mămici din Iaşi sunt nemulţumite de faptul că la Maternitatea „Cuza Vodă” este instituită de mai mult timp plata serviciilor la cerere, acestea fiind nevoite, în cazul în care vin la consultaţii fără trimitere sau fără să fie asigurate, să plătească sume cuprinse între 20 de lei pentru un pansament, 100 de lei pentru o ecografie sau 150 de lei pentru o consultaţie iniţială la un profesor doctor. „Pe mine m-a costat încă de la intrare paznicul care m-a oprit: mi-a spus să plătesc 100 de lei pentru consultaţie. I-am spus că nu ştiu dacă mă consultă, mă întâlnesc cu doamna doctor şi voi vedea ce îmi face. Este un abuz ce se întâmplă, m-am simţit hărţuită”, a povestit una dintre femei reporterului „Ziarului de Iaşi”.

Modificarea este conform HG 161/2016 şi hotărârii Comitetului Director din 7 iulie 2017, când s-a stabilit „încasarea contravalorii consultaţiei sau serviciului medical pentru care se va emite chitanţă”. Conform Casei de Asigurări de Sănătate, femeile gravide au gratuitate pentru serviciile din pachetul de bază. „Apoi se întreabă de ce nu se duc gravidele să îşi urmărească sarcina. Păi eu, cum am avut sarcina cu risc şi mergeam o dată pe săptămână, trebuie să fac împrumut la bancă să îmi cumpăr copilul. Pentru ce mai plătesc asigurare?”, s-a plâns o altă femeie pe o reţea de socializare. O mămică a fost contrariată de faptul că pe lista serviciilor la cerere era trecut inclusiv scosul firelor după naştere sau pansamentele pentru care trebuia să plătească 20 de lei. „Noi eram cinci mămici la coadă la casierie care plăteam acelaşi lucru. Singura şansă ca să nu plăteşti era să îţi facă internare de zi. În contextul în care tu ai bebe de o săptămână, nu cred că ai timp să stai să îţi faci internări pentru o procedură care durează două minute. În fine, nu plâng pentru 20 de lei, dar ca idee, am plătit şi eu şi multe alte mămici”, povesteşte una dintre mămici.

Managerul unităţii medicale precizează că de fapt aceste servicii medicale la cerere sunt pentru persoanele neasigurate, pentru cele care vin fără bilet de trimitere sau care nu reprezintă o urgenţă, şi că există o bază legislativă în spatele acestei schimbări. Mai exact, în HG 161/2016, în articolul 93, litera f) se menţionează că unităţile sanitare cu paturi au dreptul „să încaseze contravaloarea serviciilor medicale la cerere”. „Nu încălcăm în vreun fel prevederile contractului cadru, nu se pune problema aceasta. Persoanele care sunt asigurate, au bilet de trimitere sau reprezintă cazuri urgente beneficiază de gratuitate, restul cazurilor nu, având în vedere că nu există niciun document prin care să poată beneficia de gratuitate. Aceste lucruri sunt legale, noi preferăm ca aceşti bani să intre în bugetul spitalului, sume care ulterior vor fi folosite tot pentru dezvoltarea şi creşterea calităţii serviciilor medicale”, a precizat ec. Robert Dâncă, managerul unităţii.

El a precizat că astfel s-au înregistrat creşteri ale bugetului spitalului, prin efectuarea serviciilor la cerere, aceste sume fiind ulterior folosite pentru dezvoltarea unităţii. „În anul 2015, veniturile la cerere erau de aproximativ 60.000 de lei pe an, acum vorbim despre venituri de 70.000 de lei pe lună. Pacientele nu au de suferit atâta timp cât îndeplinesc condiţiile. Gândiţi-vă că vin zeci de mii de femei să îşi facă analize, noi le facem tuturor, iar atunci când vine o urgenţă putem ajunge să nu mai avem bani cu care să asigurăm medicamentele sau materialele sanitare. Sunt sume care ne ajută să ne dezvoltăm, să avem aparatura necesară, să putem să păstrăm cei mai buni medici. În momentul de faţă, în acest spital nu se cumpără niciun medicament, niciun material sanitar”, a completat managerul spitalului. 

 

 

Comentarii