O expertiza contabilă arată că neregulile descoperite de Camera de Conturi în ceea ce priveşte activitatea unor funcţionari din Primăria Dobrovăţ stau în picioare, iar gaura este de câteva zeci de mii de euro.
Ce s-a verificat
De asemenea, pentru întocmitea expertizei s-au verificat în perioada 26 martie – 17 iulie 2018 tot ce înseamnă CEC-uri, chitanţe, registre de casă, borderouri, state de plată, chitanţe fiscale, bonuri fiscale, deconturi, facturi, ordine de deplasare, din 2008 încoace. La mai toate au fost găsite nereguli şi diferenţe de bani nejustificate prin documente. Numai diferenţele din chitanţele lipsă pe anii 2008, 2009 şi 2010 se ridică la 136.000 de lei, urmate de chitanţele lipsă din 2016-2017, care aduc şi ele un prejudiciu de 150.000 de lei. De asemenea, în urma auditului financiar din luna aprilie, Curtea de Conturi constată, prin decizia nr 40/2018 o serie de abateri şi somează Primăria Dobrovăţ prin nouă termene să rezolve problemele identificate şi să prezinte o situaţie corectă a acestora. Astfel, Primăria trebuie să predea până la sfârşitul acestui an evidenţa contabilă a activelor corporale şi a datoriilor unităţii, evidenţa tututor investiţiilor finalizate şi recepţionate, inventarierea tuturor autorizaţiilor de construire emise în perioada 2015-2017 şi a cuantumului taxelor stabilite, inventarierea patrimoniului, analiza contractelor de concesiune, operaţiunile de încasare prin plăţi în numerar prin caserie unităţii, inventarierea tututor chitanţelor emise pe parcursul anilor 2016-2017 şi anterior acestora şi înregistrarea în contabilitate a prejudiciilor identificate, etc. „Nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii şi a neurmăririi de către conducere a măsurilor transmise de Curtea de Conturi, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă, conform prevederilor art 64 din Legea 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi”, precizează la finalul deciziei Simona Ionela Atitienei, director adjunct în cadrul Camerei de Conturi Iaşi.
Cum reuşeau, concret, să aspire bani
La o scurtă analiză a raportului întocmit pe 8 august de contabilul expert Frăsina Sava, observăm faptul că cele trei persoane cercetate în dosarul penal deschis de Inspectoratul Judeţean de Poliţie au indicat în registru de casă, în numeroase rânduri, documente care nu există, fiecare reprezentând o încasare. Luăm ca exemplu o situaţie analizată din 2008. „Suma încasată din 15 chitanţe pentru creanţele bugetului local al UAT Dobrovăţ este de 7.159 de lei, iar suma evidenţiată în registru de casă este de 3.260 de lei, cu o diferenţă de în minus de 3.898 de lei, sume ce rezultă din înscrierea incorectă în borderourile de încasări a chitanţelor de creanţe bugetare. Constatăm faptul că sumele primite de casierul UAT-ului, de la agentul fiscal, se înregistrează în registru de casă, fără a-i elibera acestuia o chitanţă, aşa cum prevede legea. Sumele au fost încasate de agentul fiscal Toma Mihai, iar prin înscrierea incorectă a sumelor se crează un deficit la bugetul local”, se precizează la pagina 5 în raport. La pagina 6 se menţionează o altă situaţie, similară, cu un număr de 29 de chitanţe în sumă de 3.936 de lei „nedepuse la caseria unităţii”. La capitolul ajutoare sociale, la pagina 15 scrie negru pe alb că în anul 2009, au fost ridicaţi de la trezorerie, înregistraţj prin casă, 451.560 de lei, reprezentând ajutoare sociale, dar numai 428.383 de lei sunt pe statele de plată, fiind sesizată de contabilul expert o diferenţă neacoperită de 23.177 de lei. Observăm că în majoritatea lunilor, în toţi aceşti ani, sumele au fost trecute incorect în borderouri, cu diferenţe însemnate în bani, de mii de lei de fiecare dată. De asemenea, borderourile nu au semnături de verificare a chitanţelor bugetare încasate şi consemnate în centralizatorul acestora, deşi cel care ar fi trebuit să facă control financiar preventiv era chiar contabila şefă.
Ce s-a recuperat
O altă observaţie interesantă se poate vedea la pagina 13, unde se precizează: „Se observă pe statul de plată, la poziţia Radu Gherghina, ştersături, modificări, la ultima poziţie, respectiv restul de plată, răspunderea revenindu-i persoanei ce întocmeşte statele de plată, Radu Gherghina. La normele metodologice de întocmire şi utilizare a documentelor financiar contabile se stipulează că în documentele justificative şi în cele contabile nu sunt admise ştersături, modificări, precum şi lăsarea de spaţii libere între operaţiunile înscrise în acestea sau file lipsă”. Auditul de la Curtea de Conturi a scos în faţă nereguli grosolane precum: falsuri în acte, lipsa actelor originale, tabele făcute din hârtii suprapuse apoi scanate ca să pară un singur document, pentru a apărea în dreptul sumelor şi semnăturile, etc. În prezent, contabila şefă, Radu Gherghina nu mai ocupă funcţia de contabil şef, ci pe cea de operator, însă surse din cadrul Primăriei Dobrovăţ ne-au transmis faptul că aceasta continuă să încaseze în contabilitate, să emită chitanţe şi să facă situaţii de sfârşit de an, rapoarte privind încasările, etc. O parte din bani au fost recuperaţi de la aceasta şi Toma Mihai, fiind oprite din salarii 45.000 de lei, până în prezent. Până la închiderea ediţiei persoanele bănuite că au creat prejudiciile nu au putut fi găsite pentru a oferi un punct de vedere pe această temă.
Publicitate și alte recomandări video