Pedagog ieșean: Comutarea totală a educaţiei în registrul virtual – de neconceput

luni, 03 august 2020, 01:59
5 MIN
 Pedagog ieșean: Comutarea totală a educaţiei în registrul virtual – de neconceput

Câteva opinii inedite şi interesante ale unuia dintre cei mai titraţi pedagogi ieşeni referitoare la măsurile anunţate de Guvern în privinţa începerii noului an şcolar.

Reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi cei ai Ministerului Sănătăţii au discutat săptămâna trecută posibilele scenarii pentru începerea anului şcolar. Astfel, din septembrie, cel puţin o parte dintre elevii din clasă vor învăţa de acasă, din faţa disponitivelor electronice. Chiar dacă în acest moment se încearcă „calibrarea“ sistemului la noile realităţi, specialiştii în educaţie subliniază că învăţământul online nu va putea, cel puţin deocamdată, să înlocuiască relaţia elev-profesor de la clasă.

Cititi si: Anchetatorii au fost acasă la mezzosoprană. Au ieșit supărați foc

O inedită şi interesantă opinie are pe acest subiect chiar directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universităţii „Al.I. Cuza“ Iaşi, dar şi unul dintre cei mai respectaţi specialişti în educaţie din ţară, prof.dr. Constantin Cucoş. El afirmă că „învăţământul online e un fel de «îngânare» parţială a ceea ce ne poate rezerva întregul“.

Cine va sta la şcoală cu mască şi cine nu?

Concret, specialiştii din Ministerul Sănătăţii propun ca elevii din învăţământul preşcolar, primar, gimanziu şi liceu să vină pe rând la şcoală, prin rotaţie, câte jumătate de clasă. Mai exact, aproximativ 15 elevi să vină timp de o săptămână sau două la clasă, în timp ce colegii lor vor învăţa online în acea perioadă, la finalul acesteia urmând să se facă „rocadă“. În cazul acestor propuneri se prezintă pe larg şi modul în care se va intra sau ieşi din şcoală, faptul că se va face triaj epidemiologic la intrare, iar distanţa fizică se va păstra atât la ore, dar şi în pauze. Masca însă nu este impusă elevilor din învăţământul preşcolar şi primar, ci doar elevilor din învăţământul gimnazial, liceal şi tuturor profesorilor. Totodată, se menţionează şi modalitatea în care se dezinfectează spaţiile sau cum sunt realizate activităţile sportive.

Dincolo de măsurile luate la nivelul şcolilor în ceea ce priveşte măsurile de protecţie, specialiştii în educaţie sunt însă îngrijoraţi în ceea ce priveşte modul în care vor învăţa elevii din faţa calculatorului atunci când va veni rândul lor să rămână acasă. Astfel, Constantin Cucoş subliniază că „dincolo de vremuri sau intemperii, e de dorit ca educaţia să fie vertebrată de o «busolă» imperturbabilă“.

Cititi si: Temutul pedofil ucigaş „Zeno“, prins la Iaşi după o agresiune asupra unei fete de 13 ani

„Niciodată nu va fi exclus binomul educat-educator, relaţionarea vie dintre două, sau mai multe, fiinţe, concreteţea raportării la lucruri, fenomene, stări, exerciţiul aflării sau dumiririi, bucuria înţelegerii sau interiorizării unor idei, cunoştinţe, trăiri. Chiar dacă unele dintre aceste dimensiuni pot căpăta contururi diferite – ca pondere sau pregnanţă, ele nu vor dispărea, nu pot fi eludate, nu pot fi excluse. Indiferent de oprelişti sau de oportunităţi, într-o relaţie paideică nu se va putea face niciodată abstracţie de partajul inter-sufletesc“, afirmă pedagogul ieşean. 

Prin urmare, crede profesorul Cucoş, educaţia online nu este decât o simulare, un înlocuitor firav al educaţiei la clasă, dar o soluţie de criză care răspunde atât unor nevoi administrative, dar şi la una umană, cea de a nu „fura“ din viaţa copiilor un an.

„Opţiunea pentru modul online de a face educaţie reprezintă o soluţie la o situaţie de criză, şi nu o alternativă la ceea ce învăţământul este chemat să realizeze în situaţii normale“, afirmă cadrul didactic universitar, adăgând că, în ceea ce priveşte modul în care s-a făcut şcoală în semestrul al II-lea al anului şcolar trecut, „blocajul total, prin «îngheţarea» anului şcolar, era de evitat nu numai din raţiuni tehnic-administrative, dar şi din considerente sufleteşti, umaniste, existenţiale: să ne imaginăm, pentru o clipă, ce-ar fi fost dacă „furam“ un an din viaţa unui copil, tânăr, chiar matur. Încât, învăţământul online este un simulacru şi un substitut firav a ceea ce ne rezervă educaţia săvârşită în mod obişnuit. E o încercare de reeditare a unui proces natural, translat şi redus de limitele unui cadru artificial. Nu este de criticat sau de desfiinţat, ci de asumat sau concretizat realist, atunci când vremurile impun aşa ceva ca aproape singura variantă“, subliniază Constantin Cucoş.

„Comutarea totală în virtual este de neconceput“

Astfel, faptul că se încearcă de către minister să nu se excludă în totalitate învăţământul la clasă, iar elevii să înveţe prin rotaţie, este binevenit. Chiar dacă elevii nu îşi vor putea însuşi la fel de eficient cunoştinţele ca în cazul unui an şcolar fără pandemie, cel puţin nu este exclusă în totalitate relaţia profesor-elev de la clasă.

„Comutarea totală a educaţiei în registrul virtual este de neconceput. Că secvenţe ale acesteia pot însoţi, acompania, prefaţa sau ratifica educaţia obişnuită, e deja aproape un loc comun. Şi până acum gesticulaţii pre- sau post-didactice presupuneau uzanţa instrumentarului informatic. Să nu uităm de un aspect foarte important: învăţământul e nu numai instrucţie, ci, şi aş zice în primul rând, şi educaţie, construcţie de caractere, de persoane. Or, formarea persoanei presupune act concret, influenţă plenară directă, punere în situaţie, observare şi îndrumare, feed-back complet şi imediat sau întărire psihocomportamentală“, explică specialistul în educaţie.

Cititi si: Nu mai e nevoie să taie nimeni teii din Iaşi – se usucă singuri

Constantic Cucoş adaugă şi faptul că dacă, în cazul elevilor maturi, educaţia online poate căpăta o pondere semnificativă, în cazul elevilor aflaţi la începutul procesului educativ, prezenţa la clasă este indispensabilă. Totuşi, crede Constantic Cucoş, pe viitor educaţia „la distanţă“ şi utilizarea internetului în predare vor fi tot mai prezente, dar „nucreul dur“ al relaţiei pedagogice nu va reuşi să fie substituit.

Comentarii