Piaţa IT ieşeană duduie: are nevoie de cât mai mulţi oameni. Iată unde şi cum poţi face o reconversie profesională!

luni, 10 octombrie 2022, 01:50
7 MIN
 Piaţa IT ieşeană duduie: are nevoie de cât mai mulţi oameni. Iată unde şi cum poţi face o reconversie profesională!

IT-ul are nevoie de oameni, indiferent de nivelul lor actual de pregătire, iar cei care se gândesc la o reconversie profesională o pot face accesând cursurile Şcolii Informale de IT. Acesta a fost mesajul transmis la sfârşitul săptămânii trecute atât de reprezentanţi ai unor companii de IT din Iaşi, cât şi de absolvenţi sau mentori ai Şcolii Informale de IT, în cadrul unui eveniment numit Community Day. Iar şcoala promite să ţină pasul cu trendurile în învăţare şi să vină cu metode inovative prin care să ofere cunoştinţe de IT într-un mod cât mai accesibil tuturor. Găzduit de FabLab, un spaţiu deja consacrat ca fiind nucleul în care se adună creativii din design, IT şi comunicare, Community Day a marcat şi împlinirea a nouă ani de la înfiinţarea Şcolii Informale de IT.

 

“Ne apropiem anul acesta de 8.000 de absolvenţi în total, pe toate centrele, şi suntem destul de entuziasmaţi, pentru că asta are chiar o proporţie la nivel naţional”, a declarat Răzvan Voica, CEO al Şcolii Informale de IT, instituţie care şi-a propus să creeze o punte de legătură între sistemul educaţional şi piaţa muncii din industria software. “Interesul pentru cursurile de IT este extrem de mare în Regiunea Moldovei, nu doar în Iaşi, ci şi în judeţele vecine: Bacău, Neamţ, Suceava, Galaţi şi aşa mai depart”, a observat şi Dan Zaharia, liderul din Iaşi al Şcolii Informale de IT, care aminteşte că “pasionaţii de IT au şansa de a se înscrie de oriunde şi de a urma cursurile noastre 100% online”.

Nu contează vârsta

Lider în domeniul educaţiei alternative din sectorul IT din România, Şcoala informală de IT e alături de persoanele de orice vârstă care îşi doresc o schimbare în carieră. Şcoala oferă cursuri de programare, testare software, analiză de business, UX design, administrare baze de date sau RPA development, iar 120 de mentori de top predau cele mai moderne tehnologii. Cursurile nu sunt gratuite, însă sunt de scurtă durată şi au fost concepute pe nevoile pieţei, astfel încât absolvenţii au şanse reale de angajare după finalizarea studiilor, susţine Răzvan Voica, care este CEO al Şcolii Informale de IT şi unul dintre fondatori.

“Dacă e să vorbim despre un ciclu de formare mai larg, de 4 – 5 ani de facultate, cu siguranţă că din punct de vedere al mentalităţii îţi dezvolţi mult mai multe abilităţi şi vezi într-un mod global, vezi tot ceea ce ţine de programare mult mai bine. Doar că piaţa cere să ştii o chestie, şi să o ştii foarte bine. Şi ne-am dat seama că putem într-adevăr să venim cu nişte programe de învăţare robuste, care să aibă o durată relativ acceptabilă pentru oameni, şi atunci am venit cu reţeta asta. Un curs durează în medie cam 4 – 5 luni. Evident, pentru unii nu e suficient, avem şi acel curs de iniţiere de două luni, care poate fi făcut la început de cei care nu au niciun fel de context în IT şi vor să vadă şi ce le-ar plăcea să facă în continuare. Apoi mai sunt şi cursuri complementare, de specializare, pe care le pot face după ce finalizează un curs de bază”, a explicat Răzvan Voica.

Opt sedii în cele mai mari hub-uri tehnologice din România

Şcoala Informală de IT a fost fondată la Cluj în 2013, dar care s-a extins rapid, ajungând acum să funcţioneze în opt sedii în cele mai mari hub-uri tehnologice din România – Iaşi, Cluj-Napoca, Bucureşti, Braşov, Craiova, Sibiu, Timişoara, dar şi în Republica Moldova.

“În 2013 am început în Cluj Napoca. Am format destul de rapid un grup de acţiune în jurul ideei ăsteia care ni se părea la momentul respectiv aşa, o soluţie rapidă pentru umplerea vidului care era în zona IT-ului. Ne-a luat cam un an de zile până am reuşit să articulăm o curriculă care să fie coerentă şi să poată să răspundă exigenţelor firmelor angajatoare, care nu erau deloc uşoare nici pe vremea respectivă”, a relatat pentru Ziarul de Iaşi liderul Şcolii Informale de IT.

La Community Day, s-a pus accent pe şansa pe care o pot avea persoanele care au rămas fără job în perioada pandemiei şi care pot opta pentru o reconversie profesională într-un domeniu care le oferă perspective foarte bune de viitor: salarii mari, pachete de beneficii, sprijin pentru evoluţia în carieră şi o siguranţă financiară mai importantă ca niciodată în această perioadă. Însă, susţine Răzvan Voica, şcoala de IT pe care o conduce şi-a bazat încă de la început cursurile pe nevoile generate de piaţă:

“Noi am pornit de la întrebările şi de la aşteptările companiilor din perioada respectivă, am făcut interviuri cu tot felul de reprezentanţi HR şi am încercat cumva să compilăm o curiculă care să se plieze pe nevoile lor. Şi cred că bine am făcut, pentru că fiind o piaţă dominată de outsourcing, e dominată în acelaşi timp şi de nevoi foarte, foarte specifice. Adică am încercat să integrăm cerinţele specifice ale companiilor din zona în care funcţionează Şcoala Informală IT, direct în cursurile de bază. Şi ne-am dat seama că la nivel de cursuri de reconversie discutăm de bazele unei discipline sau de bazele unei tehnologii, şi dacă am identificat că într-adevăr sunt mai multe companii care se aşteaptă ca un tester software să aibă mai multe cunoştinţe de baze de date, sau de SQL, sau aşa mai departe, le-am integrat direct în curicula de bază”.

“Chiar cred că există nişte trenduri în învăţarea IT”

Atent la tendinţele din domeniul IT-ului, Răzvan Voica se declară pregătit să integreze noile trenduri în soluţii inovative de învăţare în cadrul Şcolii Informale de IT, şi urmăreşte şi cât de eficiente sunt cursurile online, în comparaţie cu cele înregistrate sau cu cele desfăşurate fizic, în sala de clasă.

“Chiar cred că există nişte trenduri în învăţarea IT. Partea asta cu “live online” a ameliorat foarte mult lucrurile care erau legat strict legate de învăţarea din cursurile înregistrate. Citisem chiar înainte de pandemie un studiu şi am remarcat că era enorm de mare acel “drop out rate”, adică oameni care se înrolează în diverse cursuri şi ajung să nu le mai facă. În schimb, cursurile online, având un program structurat, de exemplu joi de la 18:30 ştiu că trebuie să fiu acolo, alături de grupa mea, de mentorul meu, asta te ţine cumva mult mai angajat în procesul ăsta. Da, instruirea remote cred că funcţionează. Nu este un proces optim, cred că se pierde undeva 20 – 30% din acel efect pe care îl avem unii asupra altora, dar funcţionează. La sfârşitul zilei, acel transfer de cunoştinţe de la unii la alţii se întâmplă”.

Liderul Şcolii Informale de IT vrea să ofere potenţialilor cursanţi soluţii inovative de învăţare, acolo unde pot fi cel mai uşor de găsit: pe reţelele de socializare, unde aceştia ar urma să găsească mici “doze” de cursuri IT: „E vorba despre fenomentul ăsta de micro-learning, adică să ducem acum unităţi de învăţare foarte mici pe platformele pe care găseşti oamenii şi, în timp, să încerci să le tot transmiţi câte o bucăţică de informaţie, care să fie exprimată într-un mod coerent, unitar, prin… poate fi chiar Tik Tok, Instagram şi aşa mai departe. Încă nu putem pune problema de a crea un întreg program de învăţare în felul ăsta, dar rezolvă o problemă, pentru că te duce acolo unde este omul şi, printre altele, îi introduci anumite bucăţi de informaţie pe care le memorează. Astăzi puţin, mâine puţin şi poimâine puţin. Poate fi un canal prin care să le ridicăm măcar apetitul pentru învăţarea IT-ului”.

Mai mult decât atât, în curând am putea cumpăra cursuri de IT încapsulate în NFT-uri, crede Răzvan Voica. (n.r. NFT-urile – non-fungible token – sunt jetoane criptografice unice care există pe un blockchain şi nu pot fi replicate. NFT-urile pot reprezenta obiecte din lumea reală, cum ar fi opere de artă şi bunuri imobiliare. “Tokenizarea” acestor active tangibile din lumea reală face ca achiziţionarea, vânzarea şi tranzacţionarea lor să fie mai eficiente, reducând în acelaşi timp probabilitatea de fraudă).

Iaşul a fost primul oraş care a găzduit Community Day

“Educaţia de calitate va avea întotdeauna un cost ataşat. Şi, aici, ajungi să te loveşti de dreptul proprietăţii intelectuale. Proprietatea intelectuală în momentul de faţă este destul de formală, nu are neapărat mecanisme foarte robuste prin care poţi să o distribui la nivel de societate şi să asiguri proprietate intelectuală pe, să spunem, în cazul nostru, unităţi de învăţare. Eu am explicat un concept într-un anume fel, pe modul acela unic al meu de a explica eu aş vrea să am o proprietate intelectuală. Şi se pare că există la orizont o perspectivă destul de bună de a începe să folosim şi în educaţie NFT-urile, care sunt aceste tokenuri care exact asta adresează. Practic, ai putea să vorbeşti de încapsularea unor unităţi de învăţare pe diverse domenii, prin NFT-uri. Eu fac un curs de HTML şi modalitatea în care eu îl explic o fac sub forma unui NFT pe care după aceea îl vând. Dar ştiu că modalitatea asta e a mea, şi o protejez. Ştiu despre o astfel de iniţiativă, e chiar un amic de-al meu îi văd valoarea şi s-ar putea să avem chiar un parteneriat”.

Iaşul a fost primul oraş care a găzduit Community Day. De aici, evenimentul care aduce laolaltă antreprenori, absolvenţi, profesionişti sau pasionaţi de IT se va muta în celelalte centre în care există Şcoala Informală de IT. 

Comentarii