Asociaţiile care militează pentru autostrada Iaşi - Tg. Mureş au prezentat ieri noul „plan de bătaie“
Planul pentru A8. Pentru început ar fi nevoie de 150 milioane euro
Asociaţiile care militează pentru construcţia autostrăzii A8 şi-a stabilit un nou obiectiv: includerea proiectului spre finanţare în legea bugetului de stat pe anul 2019. Liderii organizaţiilor neguvernamentale au declarat ieri că adoptarea „legii A8“, de zilele trecute, este „o victorie de etapă“, iar important este ca presiunea pe Guvern să continue astfel încât proiectul să demareze efectiv.
O primă sumă necesară: 150 milioane euro
Potrivit estimărilor asociaţiilor „Moldova vrea autostradă“ şi „Împreună pentru A8“, suma necesară pentru actualizarea studiului de fezabilitate şi proiectarea lucrărilor ajunge la circa 150 milioane euro, bani ce pot fi alocaţi de la bugetul de stat pe parcursul a doi ani şi, ulterior, fondurile să fie decontate de la Comisia Europeană. În context, comisarul european Corina Creţu a reiterat alaltăseară faptul că UE poate finanţa atât proiectarea autostrăzii în actualul exerciţiu bugetar (2014 – 2020), cât şi execuţia lucrărilor în următoarea programare bugetară europeană (2020 – 2027).
„Faptul că a fost votată legea în Parlament nu ne duce într-o stare de extaz. Vom avea confirmarea acestui vot atunci când va fi supusă dezbaterii Parlamentului legea bugetului de stat. Atunci vom vedea cine e «fake» (fals, n.r.) şi cine nu e“, a declarat Ionel Apostol, reprezentant al Asociaţiei „Împreună pentru A8“.
Filialele locale ale PNL şi ALDE au anunţat deja că nu vor vota bugetul de stat pe anul 2019 dacă nu va fi inclusă spre finanţare o sumă pentru documentaţia tehnică aferentă proiectului autostrăzii. Votul pe legea bugetului de stat va fi dat până la sfârşitul anului, sau la începutul anului 2019.
Reprezentanţii asociaţiilor care militează pentru construcţia A8 au mulţumit ieri parlamentarilor locali care s-au implicat pentru adoptarea legii. În primul rând, aceştia l-au amintit pe deputatul PMP Petru Movilă (iniţiatorul legii), precum şi pe deputatul USR de Timiş Cătălin Drulă (a îmbunătăţit legea prin câteva amendamente), deputatul PNL Marius Bodea şi deputatul USR de Neamţ Iulian Bulai.
Problema „Curtea Constituţională“
Dan Radu, unul dintre reprezentanţii asociaţiilor, a precizat că ONG-urile au în plan o întâlnire cu grupul parlamentarilor PSD din Bacău, cei care s-au numărat printre puţinii deputaţi şi senatori care s-au abţinut de la votul din Parlament pe „legea A8“.
„Bănuim că există o problemă de informaţie, nu de rea-credinţă“, a spus Dan Radu.
Reprezentanţii celor două asociaţii au menţionat că scopul întâlnirii constă în clarificarea faptului că cele două autostrăzi (A8 Iaşi – Tg. Mureş şi A13 Bacău – Braşov) nu sunt „concurente“.
Despre întâlnirea de zilele trecute cu liderul PSD Liviu Dragnea, reprezentanţii asociaţiilor au precizat că social-democratul a avut faţă de ei o „amabilitate forţată“ şi, în acelaşi timp, a manifestat un dezinteres pentru ceea ce înseamnă dezvoltarea infrastructurii în zona de nord-est a ţării.
„Dacă legea va fi atacată la Curtea Constituţională, guvernul va avea o problemă în Moldova“, a declarat, la rândul lui, istoricul Dorin Dobrincu.
Un alt reprezentant al asociaţiilor, Cătălin Urtoi, a subliniat că în Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) trebuie angajaţi oameni competenţi care să se ocupe de proiect, în condiţiile în care există semnale că, în ultimele luni, la nivelul CNAIR a existat un dezinteres constant în demararea procedurilor de licitaţie cu privire la proiectarea autostrăzii A8.
Liderii ONG-urilor au mai spus că nu se aşteptau la aprobarea legii în Parlament, subliniind că votul din legislativ arată presiunea publică puternică la care a fost supus forul. În context, deputatul PNL Marius Bodea a anunţat ieri că va propune Comisiei de transporturi din Camera Deputaţilor să fie raportor pe „Legea A8“, ceea ce îi va permite parlamentarului ieşean să monitorizeze îndeaproape evoluţia proiectului.