Plimbare cu tramvaiele Tatra în istoria Iașului: linii printre case, jucat fotbal în mijlocul străzii

marți, 03 ianuarie 2023, 13:24
8 MIN
 Plimbare cu tramvaiele Tatra în istoria Iașului: linii printre case, jucat fotbal în mijlocul străzii

Dacă dorți să aflați sau să vă aduceți aminte cum se circula în Iași înainte de anii 1980, vă invităm să citiți postarea istorică a lui Eugen Cristian Chiticaru. Acesta a prezentat cu lux de amănunte istoria celebrelor tramvaie Vatra care transformaseră Iașul într-un oraș electrificat 85% (autobyzele se foloseau doar trasee externe). Cu ochii minții, veți fi de față la aducerea tramvaielor în oraș, pe unde circulau și cum era traficul auto până în anii 80.

”În primăvara, vara și iarna lui 1976 și mai apoi 1977, pe perioada corespunzătoare vacanțelor școlare mă jucam cu amicii mei de primă vârstă pe spațiul verde delimitat de cele două sensuri de circulație auto de pe tronsonul Magazin Flora – Doi Băieti din Tătărași, Iași.
Ne jucam liniștiți, lățimea spațiului verde fiind tocmai bună chiar și pentru partide de fotbal in condițiile în care rareori în acei ani mai trecea vreun Moskvici, IMS sau o Dacie 1100. În vale, cam la vreo douăzeci de metri diferență de nivel și ceva mai departe de marginea sensului șoselei spre Han Tătar se auzeau din când în când „zgomotind" regulat si imposibil de confundat, mai ales la deal, motoarele electrice ale bătrânelor ITB-uri de pe linia lui 3, faimosul traseu al Iașiului de la Abator la Gara Mare.


În acei ultimi ani ai gloriei vechilor ITB-uri traseul urcat dinspre Pădurii spre Strada Tătărași apuca varianta din stânga pe strada Ion Creangă spre intersecția cu strada Savin unde avea și stație, următoarea până la Doi Băieți fiind în spatele blocurilor L („leurilor" cum le spunea bunica) puțin mai încolo de policlinica Tătărași. De acolo, traseul se lăsa la fel de istoric în vale peste podul canalului de la „Veneția”, foarte puțin pe strada Aeroportului, printre case, de unde ieșea in spatele pieței la Doi Băieți pe Aurel Vlaicu și mai apoi mai urca încă două stații spre Abator.


Pe atunci în Iași existau numai patru trasee de tramvai, linia lui 1 din Copou în Zona Industrială, linia lui 2 de la Gara Mare în Zona Industrială, linia lui 3 de la Gara Mare la Abator și linia lui 4 care urca bătrânește spre Sărărie, traseu desființat in 1979.


Adaug o fotografie incredibilă aș îndrăzni să zic, preluată de pe tramclub.org și realizată în condiții excepționale de un olandez cu capătul din Tg Cucu al traseului liniei 4. Traseul era unic și pentru că nu avea linie dublu sens. Vagonul de plecare aștepta venirea celuilalt. Este o fotografie excepțională pentru că surprinde nu numai un model istoric de vagon de tramvai în exercițiul funcțiunii dar și clădirile dărâmate după 1977 în Tg. Cucului grav avariate de seism. Ulterior până la desființarea traseului capătul a fost mutat 200 mai sus pentru a face loc zonei de asfalt către noul Bd. Independenței.
Drăcusorul care eram, nu puteam bănui că din 1978 și vechile ITB-uri vor începe să dispară dar, și locul nostru de joacă taman în mijlocul șoselei avea sa fie desființat de noua linie dedicată Tatrelor.


Mare surpriză am avut descoperind a doua fotografie prezentată aici pe tramclub.org. Este exact locul din dreptul blocului A2 de pe Vasile Lupu unde jucam fotbal în 1976-1977. Pe atunci linia de tramvai nu exista pe aici ci, la dreapta pozei, cam vreo 500 m lângă valea canalului dinspre „Veneția”.
Azi mi-e dor puțin de ITB-uri. Mai ales de faptul că vara dădeau jos geamul mare, primul din dreapta din dreptul locurilor rezervate, pentru o mai bună aerisire și unui plod de până la zece anișori îi plăcea mult acest artificiu tehnic care, n-a produs nici o victimă vreodată asta în ciuda vremurilor de azi când normele UE susțin că este periculos si să te caci la tine în baie. De asemenea îmi plăceau scaunele că aveau burete învelit în vinil maro.
Foto 3 – vagon cu remorca tip ITB ținut la Iași în exploatare pe liniile așa-zise de lucru cam până la începutul anilor '90.

În 1978 au venit, că mult le-am dorit

Era în vara lui 1978. Începuse vacanta școlară și ca de obicei apucasem drumul Iașiului la bunici. După ce m-a preluat cu arme și bagaje de la tren unchiul meu mă plantase cu Dacia sa cu tot în față la Continental pe ultimul loc de parcare de lângă Cuza Vodă, plecând undeva în zonă cu putina treaba preț de vreo 35 minute. M-a lăsat liniștit după ce i-am spus că aleg să rămân în mașină eu în fapt vânând oportunitatea de a da din volan. Nici vorbă să conștientizeze „pericolele” de azi prin care aș fi putut fi tentat de un pedofil cu „cioco”, răpit de teroriști sau bullyngat de alți copii stradali. Doar un plod extaziat mimând că șofează cu mâinile pe volanul blocat al Daciei.


Stam pe bancheta din spate și deodată am văzut-o. O minunată Tatra T4R vopsită în acel portocaliu roșiatic folosit în lume numai de constructorii cehi a trecut regal și impunător dinspre Piața Unirii spre Filarmonică. Știam Tatrele din București de pe traseul lui 3 sau 35, dar eram brusc „fericit” la cei nouă anișori că le „pot avea" și aici în fieful vacanțelor personale.

Totuși și numai pe moment tristețea m-a cuprins căci, deși am așteptat cu disperare să văd o Tatră și pe linia lui 3, acestea, țin minte și azi că le-am numărat după numărul de înmatriculare afișat mic cu vopsea albă, unsprezece vagoane simple fuseseră repartizate numai pe linia lui 1 din Copou până la Zona Industrială.

Așa au apărut faimoasele oriunde în lume, Tatre cehesti, în dulcele târg al Ieșilor. Elegante, prea moderne pentru acele vremuri „căzute" parcă dintr-o mașina a timpului la viitor taman în frumosul oraș moldovenesc.

”A” și ”L”, literele din aer

Importul vagoanelor Tatra de la Iași s-a făcut cu foarte mult cap semn că acele vremuri comuniste nu faceau loc numai idioților. Extinderea si modernizarea traseelor de tramvai din Iași a pus în mișcare foarte mult creier și a făcut risipă de modernism. Comparativ cu Bucureștiul acelor ani, rețeaua de transport în comun din Iași devenea prin introducerea in circulație a tramvaielor cehesti cam cu vreo zece ani mai modernă, acest statut fiind ușor de catalogat chiar și pentru Iași în sine, ca fiind cu mult înaintea vremii sale. Până la jumătatea decadei anilor 80 Iașiul a cam fost primul oraș european unde transportul electric primise ponderea de peste 85%, autobuzele fiind dispărute din oraș și utilizate numai pe conexiunile dintre județ și municipiu.
În vacanța de iarnă 1979 am fost adus tot de unchi la reședința bunicilor din Tătărași. Eram somnoros căci venisem cu trenul de noapte la vagon de dormit și nu prea acordasem atenție încă la ce părea nou prin capitala Moldovei.

Când am ieșit însă în balconul garsonierei de la A2 din Tătărași am remarcat cu uluială fericită specifică vârstei, două evenimente: Tatrele apăruseră în cartier iar spațiul verde dintre cele doua bretele asfaltate (foto) fusese ocupat de noua cale de rulare tramvai. În mod inedit și conform cu ce am subliniat prin „înaintea vremii lor”, scuarul fusese păstrat dar dedicat integral șinelor de tramvai cu imposibilitate acces pentru auto. Treizeci de ani mai târziu ni se tot proclamă ce bine e să izolezi calea de rulare a tramvaiului de traficul auto, însă la Iași se construiesc căi de rulare exact ca aceea cu mare tam tam dar pentru că comunismul trebuia taxat au desființat scuarul și au pus la comun cu auto zona respectivă în ultimii ani. Nu vor trece 10 ani și vor reconstrui acel scuar.

1979 a fost anul în care traseul lui 3 nu a mai coborât spre policlinică ci a urmat calea spre dreapta de la Piața Tătărași la Han Tătar, Magazin Flora, Doi Băieți și stânga pe noul pod reconstruit către Aurel Vlaicu și mai apoi Abator.
Dar nu numai în asta consta schimbarea. Fuseseră lansate în exploatare noi trasee si „ajunseseră în stradă" toate cele 70 de Tatre importate.

Traseele la începutul lui 1980 erau:

linia 1, Copou – Zona Industrială
linia 1barat, Copou – Baza 3 (în afara orelor de vârf)
linia 2, Gara – Zona Industrială
linia 3, Gara – Abator (ulterior prelungit pe sistem DDR sau cehoslovac către cartierul Dancu, adică în afara Iașiului, planurile comuniste vizau extinderea liniilor de tramvai până în comunele mărginașe ale Iașiului – ce tupeu…)
linia 4, Copou – Tg. Cucu – Pădurii – Tătărași – Flora – Doi Băieți – Metalurgie – Podu Roș – Hala Centrală – Tg. Cucu – Copou
linia 5, Zona Industrială – Podu Roș – Alexandru
linia 8, Copou – Tg. Cucu – Hala Centrală – Podu Roș – Zona Industrială – Metalurgie – Doi Băieți – Flora -Tătărași – Pădurii – Tg. Cucu – Copou (în fapt varianta inversa a buclei făcută de linia 4).
Lipseau în acel an din panoplie liniile 6 și 7 care aveau sa apară laolaltă cu 9 între 1981-1985.
Linia 6, Dacia / Alexandru – Tg. Cucu (capăt la rondul din fata casei evreiești lângă partea de sus a faimoasei pante de la Pădurii, rondul de azi neexistând pe atunci)
Linia 7, Tătărași Nord – Han Tătar – Doi Băieți – Metalurgie – Podu Roș – Palat – Tg. Cucu – Piața Unirii – Gara Mare și retur iar mai târziu până în Canta.
Linia 9, Gara Mare – Hala Centrală – Podu Roș – CUG1 si mai târziu CUG2
În partea a doua a deceniului a mai apărut și linia 10 (studențească) Copou – Piața Unirii – Tg. Cucu – Elena Doamna – Bucșinescu – Baza 3”

Mai mult, pe pagina de Facebook Eugen Cristian Chiticaru

Comentarii