Podul de peste Prut de la Ungheni, tot în sertarele miniștrilor. Proiectul, împotmolit în acorduri și birocrație

joi, 31 octombrie 2019, 02:57
2 MIN
 Podul de peste Prut de la Ungheni, tot în sertarele miniștrilor. Proiectul, împotmolit în acorduri și birocrație

Înaintea obţinerii acordului de mediu, guvernele de la Bucureşti şi Chişinău au de semnat un acord şi un memorandum pentru acest proiect. Până la pod, va fi completat studiul de fezabilitate pe segmentul de autostradă Iaşi-Ungheni, operaţiune care necesită aproape doi ani

Românii din dreapta Prutului trebuie să încheie cu cei de pe malul stâng un acord privind construirea podului care va lega Ungheniul din România cu Ungheniul din Republica Moldova şi, implicit, cele două state. „Este necesar a fi semnat Acordul între Guvernul României şi Guvernul Republicii Moldova privind aspectele tehnice, financiare, juridice şi organizatorice referitoare la construirea, exploatarea, întreţinerea şi repararea podului rutier de frontieră între cele două state peste râul Prut, între localităţile Ungheni (România) – Ungheni (Republica Moldova)“, a răspuns ministrul în funcţie al Transporturilor, Răzvan Cuc, unei interpelări adresate luna trecută de un deputat ieşean. Acordul ar trebui să fie semnat până în decembrie, termen fixat în dosarul pentru obţinerea acceptului celor de la Mediu. 
 
Cuc a reamintit că amplasamentul podului este fixat, „având în vedere drumul de legătură de pe teritoriul Republicii Moldova“, construit deja. După încheierea acestui acord, „va putea fi stabilit calendarul de lucru etapizat, acesta fiind estimat la 36 de luni“, a adăugat ministrul Transporturilor, preci­zând totodată că rămâne valabil un contract de servicii semnat cu patru ani şi jumătate în urmă refe­ritor la elaborarea Studiului de fezabilitate pentru acest pod.
 
Între timp, licitaţia pentru completarea/ revizuirea altui Studiu de Fezabilitate, cel al tronsonului de autostradă Iaşi-Ungheni, a reuşit să atragă o ofertă, din partea aso­ci­e­rii firmelor bucureştene Search Corporation şi Best Consulting & Design SRL, asociere completată de patru subcontractanţi. Licitaţia, iniţiată în august şi suspendată în două rânduri, prevede şi elaborarea proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor pentru tronsonul de autostradă menţionat, inclusiv realizarea conexiunii la podul peste râul Prut. Dacă revizuirea acestui studiu va fi atribuită, lucru care se va întâmpla cel mai târziu la primăvară, câştigătorul licitaţiei va avea 19 luni la dispoziţie din acel moment pentru reactualizarea hârtiilor contra unui cost de 8 mi­lioane de lei. 
 
Cât priveşte segmentul Iaşi-Paşcani, scos la licitaţie în procedură de parteneriat public privat de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză la un cost estimat de un miliard de euro, şi acesta este în aşteptarea finalizării discuţiilor cu cei patru ofertanţi. Totodată, tronsonul lung de 68 km (cu tot cu bretelele de la capetele acestui segment) ar putea fi declarat obiectiv de importanţă naţională în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării. Pentru moment însă, de importanţă naţională sunt alegerile prezidenţiale. 

Comentarii