S-a dat startul bătăliei pe cele 92 de trasee de transport judeţean

luni, 31 octombrie 2022, 02:50
4 MIN
 S-a dat startul bătăliei pe cele 92 de trasee de transport judeţean

Licitaţia pentru adjudecarea celor 11 grupe cu 2 până la 13 trasee începe de la 1,25 miliarde de lei. Este cea mai scumpă procedură de acest fel din ţară lansată până acum. Criteriile de departajare a ofertelor favorizează deţinătorii de autobuze noi.

Contractul de delegare a gestiunii serviciilor publice de transport persoane în judeţul Iaşi este cel mai scump dintre cele scoase la licitaţie anul acesta. Procedura lansată de Consiliul Judeţean duminică după-amiază porneşte de la valoarea estimată de 1,25 miliarde de lei (fără TVA). Cu zece zile înainte, Bacăul a lansat o procedură cu un titlu identic, pentru 1,17 miliarde de lei.

CITESTE SI: Transportul judeţean de călători, schimbat din temelii peste 4 luni. Firmele contestă dur planul CJ. Avantaje şi dezavantaje

De menţionat că, în ultimii doi ani, toate licitaţiile de acest fel au plecat de la mai puţin de jumătate din valoarea estimată la Iaşi. Înainte de Bacău, recordul aparţinea Constanţei, cu 611 milioane de lei, care a atribuit deja şapte din cele opt grupe de trasee pentru 431 de milioane de lei. De remarcat că trei loturi au fost adjudecate de o asociere de şase firme de transport, iar în licitaţie au fost înscrise şapte oferte.

CJ îşi rezervă dreptul să „umble” la grupele de trasee

La Iaşi, aşa cum am relatat la momentul adoptării noului Program de Transport Judeţean, în şedinţa din iulie a Consiliului Judeţean, sunt 11 grupe de trasee. Totuşi, „autoritatea contractantă îşi rezervă dreptul de a atribui contracte prin combinarea următoarelor loturi sau grupuri de loturi 1-11, în orice combinaţie”, se arată în documentaţia care însoţeşte procedura.

Cele mai multe trasee sunt în grupa 8, care acoperă zona situată între Paşcani şi Tg. Frumos, iar cele mai puţine, în grupa 11, doar două: Iaşi-Paşcani şi Iaşi-Hârlău (curse rapide).

Cea mai scumpă însă este grupa 4, care are doar 5 trasee, de la Iaşi spre Grajduri, Scânteia şi Mogoşeşti: 203,2 milioane de lei. Grupa 3, cu 4 trasee spre localităţi din comunele Golăieşti, Ungheni, Tomeşti, Prisăcani, Comarna, Răducăneni, Costuleni, Gorban şi Grozeşti, are cel mai mic preţ de pornire, 54,15 milioane de lei.

Ofertele pentru cele 92 de trasee cuprinse în toate grupele sunt aşteptate până pe 8 decembrie, iar contractul pe fiecare lot va avea o valabilitate de 6 ani.

Pe ce criterii se punctează ofertele

Ofertele vor fi departajate după norma de poluare (25 la sută pentru euro 6 sau electrice, niciun punct de la euro 3 în jos), după criteriul financiar (24 la sută din punctaj), al vechimii autobuzelor (24 la sută pentru cele noi, niciun punct pentru cele mai vechi de 9 ani), componentă tehnică (10 puncte dacă autobuzul are capacitate de transport mai mare decât cea solicitată prin Programul de transport, 7 puncte pentru aer condiţionat, 6 puncte dacă autovehicului foloseşte combustibil alternativ, 4 la sută pentru categoria de confort al călătorilor).

CITESTE SI: Programul de transport judeţean, adoptat pe repede inainte. 35 de operatori susţin că sunt probleme

Programul de transport public judeţean a fost contestat încă de la şedinţa CJ din iulie în care a fost adoptat. Opoziţia a criticat suprapunerile şi costurile crescute, în vreme ce şefii CJ au susţinut că „plenul votează în beneficiul ieşenilor, nu a unor operatori”, care „dacă se vor asocia, vor deveni mai puternici”.

„Noi nu avem această cultură în judeţul nostru”, declara preşedintele Costel Alexe în şedinţa CJ din 27 iulie, dând exemplul Grupurilor de Acţiune Locală în care s-au reunit primăriile din diferite zone ca să deruleze anumite proiecte.

La întrunire au fost de faţă şi reprezentanţii mai multor firme de transport, care însă nu au reuşit să obţină vreo concesie. O acţiune deschisă de aceştia la Tribunalul Iaşi pentru suspendarea hotărârii CJ a fost respinsă în primă instanţă.

Visul centrelor multimodale

Programul prevede însă că aceste curse intrajudeţene nu vor mai intra în Iaşi, ci se vor opri la marginea municipiului, în rondurile-capăt de autobuz sau tramvai. Însă acestea nu au fost amenajate în niciun fel până acum ca să poată primi un flux ridicat de călători în locul autogărilor din municipiu. Nici primarii nu s-au grăbit să amenajeze staţiile-escală de pe raza unor comune, unde pasagerii ar putea sau ar fi obligaţi să schimbe mijloacele de transport.

Pe de altă parte, de la 1 ianuarie se preconizează preluarea traseelor în Zona Metropolitană de către CTP. Este vorba pentru început de cele 10 comune suburbane municipiului, urmând ca, pe parcurs, Compania de Transport Public să crească acoperirea. Pentru asta e necesară îndeplinirea a două condiţii: asigurarea mijloacelor de transport şi a personalului.

Însă condiţiile de călătorie la ore de vârf în municipiu arată cu prisosinţă că nu întotdeauna calculele făcute în birourile administraţiei locale se potrivesc cu situaţia din târg. 

Comentarii