Scădere bruscă a traficului de pasageri pe Aeroport. Dispariția unor curse, posibilă cauză

joi, 19 septembrie 2019, 01:58
4 MIN
 Scădere bruscă a traficului de pasageri pe Aeroport. Dispariția unor curse, posibilă cauză

Panta ascendentă s-a frânt după luna iunie: în iulie, comparativ cu aceeaşi lună a anului 2018, traficul de pasageri „a îngheţat”, pentru ca în august să scadă cu 6,6 la sută, respectiv cu 9.500 de călători, faţă de august 2018.

Săptămâna pare să fie una nefastă pentru conducerea aerogării ieşene. Directorul general, Cătălin Bulgariu, a pierdut în primă instanţă procesul cu Agenţia Naţională de Integritate, care îl declarase incompatibil în martie, veste care a picat alaltăieri pe fondul scăderii de trafic în ultima lună de vară, comparativ cu august 2018.

Regia Autonomă Aeroportul nu a mai publicat cifre de trafic după luna iunie. A făcut-o însă fostul manager al aerogării, Marius Bodea. El a atras atenţia asupra scăderii cu aproape 9.500 de călători a traficului pe august 2019 faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Practic, luna trecută s-au înre­gistrat 133.365 de pasageri, iar în august 2018 au fost 142.839 de pasageri.

„Este pentru prima dată în ultimii 7 ani, de la începerea modernizării Aeroportului Inter­naţional Iaşi, când traficul de pasageri scade, lucru în contradicţie cu evoluţia pozitivă a traficului aerian la nivel regional, naţional şi mondial”, remarcă liderul liberal.

Bodea a adăugat că pentru luna iulie s-a consemnat o stagnare a cifrelor de trafic.

Potrivit Airports Council International Europe, traficul de pasageri din aeroporturile europene în luna iulie a fost cu 2,2 la sută mai mare decât în iulie 2018, în România creşterea fiind de două ori mai mare decât această medie, 4,4 la sută. Totuşi, la Iaşi a fost practic zero.

În lipsa oricărei reacţii a conducerii Aeroportului, scăderea de trafic ar putea fi pusă pe seama dispariţiei a două dintre cele şapte curse lansate în iulie trecut de compania Wizzair, respectiv cele spre Malmö (Suedia) şi Salonic (Grecia). Pachetul celor şapte destinaţii fusese anunţat la începutul lunii august 2017, înainte de schimbarea administraţiei şi a conducerii executive a regiei.

Actualul director general, Cătălin Bulgariu, declara la ultima sa conferinţă de presă, în iulie, că se află în discuţii cu operatori de zbor pentru deschiderea de noi curse, dar până acum niciun anunţ în acest sens nu a fost făcut.

„Această nepricepere a managementului pesedist a dus la închiderea a 9 curse externe directe operate de pe Aeroportul Internaţional Iaşi, curse deschise de către echipa pe care am condus-o până în anul 2016”, a conchis fostul director al Aeroportului.

Marius Bodea a făcut şi o estimare a pierderilor cauzate de diferenţa de pasageri – al căror număr trebuia să fie cu 50.000 mai mare decât este în prezent, susţine el.

„Acest lucru se traduce printr-un minus la veniturile aeroportului de minim 375.000 de euro lunar, prin neîncasarea tarifelor de aeroport de la pasagerii îmbarcaţi, şi o gaură de 4,5 milioane de euro anual, o sumă uriaşă, care va zdruncina serios funcţionarea pe mai departe a aeroportului”, a mai spus Marius Bodea.

Deputatul ieşean a reamintit promisiunea făcută vara aceasta, potrivit căreia „primele decizii luate în 2020 când vom câştiga conducerea Consiliului Judeţean Iaşi vor fi de schimbare în regim de urgenţă a tuturor celor care au participat la distrugerea celui mai important obiectiv de investiţii local, Aeroportul Internaţional Iaşi”.

Incompatibil în primă instanţă

La începutul lunii martie, Agenţia Naţională de Integritate a anunţat că l-a găsit pe Cătălin Bulgariu în situaţie de incompatibilitate.

„În perioada 18 iunie 2012 – 24 iunie 2016 a deţinut şi exercitat simultan funcţia de membru în Comitetul Director al Societăţii Române de Radiodifuziune – Studioul Teritorial de Radio Iaşi şi pe cea de consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Iaşi, judeţul Iaşi, încălcând astfel dispoziţiile art. 84, alin. (1), lit. a) şi alin. (2), coroborat cu art. 99, alin. (1), lit. k) din Legea nr. 161/2003”, a fost verdictul ANI în cazul actualului director general al Aeroportului.

Cătălin Bulgariu ne declara atunci că va contesta în instanţă decizia, dar judecătorii i-au respins cererea ca fiind neîntemeiată. Hotărârea pronunţată alaltăieri nu este definitivă, Cătălin Bulgariu având la dispoziţie 15 zile de la comunicare ca să facă recurs.

Comentarii