Șeful Wizz Air, pentru ZdI: Criza de personal a ţinut la sol, în medie, o cursă din 15

vineri, 04 noiembrie 2022, 02:50
5 MIN
 Șeful Wizz Air, pentru ZdI: Criza de personal a ţinut la sol, în medie, o cursă din 15

Într-un interviu pentru Ziarul de Iaşi, directorul executiv al companiei, József Váradi, explică de ce nu poate fi accelerată creşterea numărului destinaţiilor, ce efect au scumpirile din ultima perioadă asupra preţului biletelor şi de ce uneori au apărut întârzieri în programul zborurilor.

 

– În septembrie, compania Blue Air a dispărut de pe tablourile de zbor ale aeroporturilor. Cu o lună înainte, Wizz Air a anunţat trei destinaţii noi de la Iaşi pentru sfârşitul acestui an. Vor apărea cât de curând şi alte curse noi la Iaşi?

– Haideţi să ne uităm pe cifrele de trafic. În acest moment, Europa se află la un nivel de 80 la sută din fluxul de pasageri dinaintea pandemiei. Cât priveşte Wizz Air, nu doar că a recuperat, dar a continuat să se dezvolte. În Iaşi, creşterea este de 130 la sută în comparaţie cu 2019, aşadar numărul zborurilor şi, bineînţeles, al pasagerilor e mai mult decât dublu. Pentru noi, România şi Iaşul sunt exemple de succes. Creşterea Wizz Air nu are legătură cu Blue Air. Sigur, urmărim foarte atent evoluţia şi cererea pieţei, dar capacităţile noastre nu sunt nelimitate dacă ne referim la numărul avioanelor pe care le putem aloca. Am anunţat destinaţii noi nu doar la Iaşi şi încercăm să fim cât se poate de flexibili când au loc schimbări precum suspendarea curselor Blue Air. Deja facem mai mult în Iaşi şi în Bucureşti, deschidem destinaţii noi, iar acesta este un proces continuu, în funcţie de cerere.

Atuurile Aeroportului Iaşi

– Sunt multe cereri privind deschiderea de noi rute de la Iaşi…

– Aşa este, încercăm să răspundem solicitărilor, dar, repet, şi capacitatea noastră e limitată.

– Cum vedeţi potenţialul Aeroportului Iaşi, ar putea să egaleze Clujul?

– Baza noastră de la Cluj are şapte avioane care vor opera zboruri iarna aceasta. Iaşul va avea patru. De ce nu? Cred că piaţa poate să crească şi mai cred că noi putem să avem un rol important, la fel ca în cazul altor aeroporturi. Aeroportul din Iaşi are acest potenţial şi datorită localizării lui: oferă servicii atât celor din regiune, dar şi celor de pe piaţa extinsă din vecinătate. Suntem foarte interesaţi de ceea ce aveţi aici şi vom continua să investim şi să extindem reţeaua cu noi rute.

Scumpirile fac parte dintr-un fenomen ciclic. Acum, costurile sunt sus

– Pe de altă parte, creşterea preţurilor la energie şi combustibil reprezintă o ameninţare pentru costul biletelor. Ce faceţi în acest caz?

– Cu toţii suntem sub presiunea inflaţiei, inclusiv industria aviatică. Sunt câteva probleme, între care preţul combustibilului, care aproape s-a dublat în ultimele 7-8 luni. Această evoluţie are un impact major asupra performanţelor companiilor aeriene. Dacă, de regulă, combustibilul reprezenta o treime din costuri, acum a ajuns la jumătate. Pe de altă parte, inflaţia afectează atât veniturile personalului de bord, cât şi pe cele ale partenerilor de la sol, cei care se ocupă de bagaje, de partea tehnică. E valabil pentru întreaga industrie aviatică, nu doar pentru compania noastră. Ceea ce vedem acum s-a mai întâmplat, pare o furtună perfectă pentru că totul e împotriva industriei aero, dar ştim că e un fenomen ciclic. Dacă ne uităm la paritatea euro-dolar, de exemplu, vedem că aceleaşi câteva costuri variază. Acum sunt sus, nu ştiu pentru cât timp, dar, odată ce tendinţa economiei se schimbă, vom vedea o evoluţie inversă pe piaţă.

– Ce se va întâmpla cu zborurile ieftine? Există deja opinii că era low-cost se va încheia.

– Eu nu cred asta. E adevărat că sunt mai multe cheltuieli, preţuri mai mari, dar după un timp cred că lucrurile se vor schimba. Aş vrea să adaug că, dacă cineva doreşte să zboare cu un bilet cât mai ieftin, poate să facă asta – eventual cu o rezervare din timp – dar zborurile low-cost vor continua să existe.

Criza de personal a ţinut la sol în medie o cursă din 15

– Anul acesta am văzut o criză acută de personal atât pe aeroporturi, cât şi în rândul companiilor aeriene. Dovadă numărul mare de curse care au înregistrat întârzieri sau chiar au avut zboruri anulate. E dificil de găsit personal calificat pentru această industrie?

– Nu este cazul pentru Wizz Air. Avem destui oameni, piloţi şi însoţitori de bord. Problema este că, odată ce apare pe undeva o întârziere care are drept cauză lipsa de personal – să spunem în controlul de trafic sau în securitatea aeroporturilor ori în manevrarea bagajelor –, acea întârziere se propagă apoi, se acumulează de-a lungul zilei. Or, piloţii ies din marja de timp, pentru că există o limită impusă de regulamentele care guvernează condiţiile de zbor. Astfel, în cele din urmă se poate ajunge la anularea cursei. Nu este o lipsă de resurse din partea noastră, ci faptul că se depăşeşte programarea existentă. Învăţăm din aceste situaţii şi încercăm să creăm rezerve ca să minimizăm aceste efecte asupra curselor pe care le efectuăm. La nivel european, vara aceasta au fost anulate 6,5 la sută din zboruri. Din nefericire, nici noi nu am făcut excepţie. Totuşi, în ultimele luni nu am mai avut zboruri anulate. E adevărat că acum este extrasezon. Pe de altă parte, trebuie să ţinem cont că personalul de zbor necesită o pregătire îndelungată, 2-3 ani în cazul controlorilor de trafic, de exemplu. De asemenea, spaţiul aerian ucrainean şi rusesc este închis şi tot traficul este redirecţionat pe deasupra altor ţări, ceea ce creează alte probleme. E o perioadă mai complicată, dar situaţia cred că s-a stabilizat pe parcursul lunii octombrie.

– Câte femei pilotează avioane la Wizz Air?

– Sunt peste 100 de femei pilot în companie, iar câteva sunt românce. Susţinem deschis diversitatea în rândul personalului nostru şi susţinem pregătirea femeilor pentru a pilota avioanele noastre. Prima condiţie ca să devii pilot este să vrei asta. Încurajăm prezenţa femeilor în rândul echipajului din cabină. Pe de altă parte, la nivel mondial, în continuare un număr foarte mic de femei au licenţe de zbor pe avioane de pasageri.

 

 

Comentarii