De Business

Punem punctul pe știi

Silk District, amplu proiect de regenerare urbană: Iaşul poate continua creşterea fără a pierde resurse de arii verzi valoroase

miercuri, 19 iunie 2019, 08:14
4 MIN
 Silk District, amplu proiect de regenerare urbană: Iaşul poate continua creşterea fără a pierde resurse de arii verzi valoroase

Silk District este primul proiect de regenerare urbană care oferă Iaşului, oraş european în plină dezvoltare soluţii la o problemă globală acută: extinderea urbană sustenabilă. 

În Europa, cel mai urbanizat continent de pe planetă, mari oraşe cum ar fi Milano, Viena, Barcelona au implementat deja proiecte de regenerare urbană axate pe revalorificarea fostelor situri industriale. „La nivel european aceasta reprezintă cea mai eficientă soluţie astfel încât marile oraşe să îşi poată continua creşterea, fără a pierde resurse de teren valoroase prin construirea în ariile periferice de tip «greenfield» (zone verzi). Silk District este un proiect care se înscrie pe această direcţie de dezvoltare sustenabilă. Va oferi Iaşului oportunitatea de a-şi continua creşterea fără a pierde resurse de arii verzi valoroase.
 
Locaţia aleasă pentru Silk District, fosta platformă industrială Teba, va permite revitalizarea unei zone în paragină, aflată chiar în apropiere de centrul Iaşului. Astfel, se vor valorifica eficient şi în beneficiul oraşului resursele deja existente. Nu este necesară o nouă urbanizare, autorităţile locale nu trebuie să investească pentru a crea noi reţele de acces şi infrastructură. Şi la Iaşi, la fel ca în marele oraşe europene, proiectul de regenerare urbană Silk District va deveni un motor de dezvoltare pe plan economic şi social, cu efecte vizibile pe o perioadă scurtă şi medie de timp“, a declarat Maggie Kitshoff, director executiv Rezidenţial& Office Prime Kapital.
 
O parte semnificativă a deplasărilor către şi dinspre noul cartier se va realiza cu ajutorul transportului public
 
Aceasta a mai precizat că pro­iec­tanţii Silk District au în atenţie toate aspectele ce ţin de calitatea vieţii rezidenţilor, angajaţilor, dar şi a locuitorilor Iaşului. „Reconversia durabilă a fostelor platforme industriale neutilizate corespunzător prezintă anumite avantaje. Iar platforma industrială Teba are un avantaj major: există deja infrastructură şi capacitate de transport în comun subutilizată. Analizele şi studiul de trafic realizate de specialiştii de la Urbi Plan au subliniat că o parte semnificativă a deplasărilor către şi dinspre noul cartier se va realiza cu ajutorul transportului public. Existenţa reţelei de transport public în zonă va determina un trafic diminuat cu aproape 500 vehicule. Acest proiect de regenerare urbană este şi o oportunitate pentru dezvoltarea durabilă a transportului în comun. În plus, dezvoltarea pe conceptul de funcţiuni mixte reduce tendinţa de a utiliza maşina personală. Se va limita astfel necesitatea deplasărilor repetate în oraş, fapt ce nu va pune presiune semnificativă pe trafic.
 
Dezvoltarea acestui centru rezidenţial va avea efecte asupra traficului. Studiul realizat de specialiştii de la Urbi Plan evidenţiază efectele asupra traficului în zonă: acesta va creşte, fără a supraaglomera strada. Asta deoarece indicii de trafic calculaţi sunt sub capacitatea actuală de preluare. Astfel, impactul pe care îl va avea Silk District pe infrastructura actuală va fi mult mai redus faţă de alte opţiuni disponibile pentru dezvoltarea oraşului“, a mai adăugat Maggie Kitshoff. De menţionat că autorii studiului au monitorizat nu mai puţin de 15 intersecţii pentru a vedea modul în care indicii de trafic ar putea afecta circulaţia după inaugurarea Silk District. Conform studiului în cazul principalei căi de acces în ansamblu (Calea Chişinăului) nu este necesară nicio intervenţie.
La alte intersecţii ar fi necesare regândiri ale circulaţiei în contextul ritmului actual de dezvoltare a Iaşului. În ceea ce priveşte afectarea traficului de pe Calea Chişinăului, specialiştii susţin că şirurile de aşteptare pot prezenta creşteri, dar nu de natură să provoace blocaje. Autorii studiului au evidenţiat că municipalitatea poate fluidiza traficul prin două măsuri simplu de implementat. Reglementarea accesului la complex se poate face prin semaforizare (semafoarele vor fi conectate la sistemul de management al traficului), iar accesele laterale să fie reglementate exclusiv cu viraj de dreapta.
 
Problemele semnalate de specialişti nu fac referire la principala cale de acces la complex (Calea Chişinăului), ci la alte intersecţii unde ar fi necesare regândiri ale circulaţiei în contextul ritmului actual de dezvoltare a Iaşului. În ceea ce priveşte afectarea traficului de pe Calea Chişinăului, specialiştii susţin că şirurile de aşteptare pot prezenta creşteri, dar nu de natură să provoace blocaje. Autorii studiului de trafic au făcut şi două recomandări pentru a evita aceste probleme: reglementarea accesului la complex prin semaforizare (sema­foarele vor fi conectate la sistemul de management al traficului) şi accesele laterale să fie reglementate exclusiv cu viraj de dreapta.
Studiul a fost realizat de Urbi Plan, condusă de conf.univ.dr.ing. Valeriu Anton, firma având în portofoliu peste 50 de studii de trafic realizate în marele oraşe ale României. 
 
Primul proiect mixed-use din România ca amploare
 
Complexul Silk District este primul proiect mixed-use din România ca amploare: îşi propune amenajarea a 2.500 de locuinţe, a 100.000 mp de birouri Clasa A, a unui hotel cu 160 de camere şi săli de conferinţe, precum şi spaţii de retail şi servicii (11.700 mp), facilităţi de fitness (1.500 mp), o clinică medicală privată (1.500 mp), zone verzi cu circulaţii pietonale şi spaţii de recreere (49% din amplasament), spaţii de joacă (3.500 mp) şi o grădiniţă privată (1.500 mp).

Comentarii