Şoseaua de centură a municipiului a intrat în etapa păruielilor. Se mai face sau nu?

marți, 10 septembrie 2019, 01:50
3 MIN
 Şoseaua de centură a municipiului a intrat în etapa păruielilor. Se mai face sau nu?

După ce Maricel Popa i-a reproşat primarului Iaşului că nu a mutat stâlpii de iluminat de pe bulevardul Poitiers, şeful de la Regionala „Drumuri Naţionale“ se arată neîncrezător că Primăria va face acest lucru. El l-a avertizat pe Mihai Chirica asupra riscului anulării licitaţiei pentru tronsonul III al centurii. Primăria a trimis la Bucureşti precizările cerute de CNAIR.

 

Licitaţia lansată la sfârşitul lunii iunie pentru atribuirea contractului de proiectare şi execuţie a încă şapte kilometri din şoseaua de centură a oraşului are, mai nou, termen de depunere a ofertelor 21 octombrie. Data limită iniţială pentru depunerea ofertelor era 19 august. Prima amânare a fost pentru 4 septembrie, iar a doua a survenit aparent după ce a fost publicată o clarificare asupra unei cerinţe. Valoarea estimată a lucrărilor este 126,9 milioane de lei, iar termenul de execuţie, doi ani şi jumătate de la semnarea contractului.

Lupte surde pe marginea acestor lucrări se dau încă de luna trecută între Primăria Iaşi şi Casa Pătrată. Recent, „în luptă“ a intrat şi şeful Regionalei ieşene de drumuri naţionale. Directorul Ovidiu Laicu oferă mai multe detalii decât a făcut-o preşedintele CJ Maricel Popa la mijlocul lunii august şi prezintă inclusiv facsimile după deciziile Primăriei din 2009 referitoare la modernizarea bulevardului Poitiers.

Al treilea tronson al variantei ocolitoare a municipiului Iaşi este segmentul cuprins între intersecţia şoselei Nicolina cu bd. Poitiers (Selgros) şi intersecţia străzii Trei Fântâni („Drumul Hoţilor“) cu şoseaua Tomeşti-Iaşi (DN 28). Potrivit proiectului şi schimbului de informaţii purtat în 2009 între Primăria ieşeană şi Compania de autostrăzi şi drumuri naţionale, printre altele, bulevardul Poitiers urmează să fie lărgit de la 4 la 6 benzi, iar mutarea utilităţilor – stâlpi, conducte de apă – şi amenajarea trotuarelor au fost asumate de Municipalitatea ieşeană.

Mai întâi, Maricel Popa a reproşat, zilele trecute, conducerii Primăriei Iaşi că încă nu s-a apucat de treabă. Primarul Mihai Chirica, semnatar al documentelor din 2009, a replicat că „ar fi absurd ca municipalitatea să demareze aceste lucrări, când nu ştim sigur că măcar licitaţia va fi dusă la bun sfârşit“.

Acum, Ovidiu Laicu avertizează că există riscul ca licitaţia să eşueze dacă Primăria nu dă un răspuns clar, deşi recunoaşte că există un termen de 30 de zile. „Nu putem lua drept pozitivă afirmaţia primarului Chirica, potrivit căreia va muta reţeaua de iluminat în timp util, deoarece intervenţia specifică se face de către cei răspunzători de transportul energiei electrice, a căror procedură presupune timp destul de îndelungat. Dacă exista o minimă preocupare din partea instituţiei şi implicit a domniei sale, lucrările trebuiau să fie executate demult“, s-a arătat sceptic directorul Regionalei de drumuri naţionale. El recunoaşte că unele utilităţi nu vor putea fi relocate (reţeaua de apă, canalizare, termică), dar devansează data limită pentru deschiderea ofertelor de proiectare şi execuţie pe 19 septambrie.

De la Primărie am aflat că documentele solicitate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere au fost trimise la Bucureşti şi, în consecinţă, toată lumea aşteaptă „verdictul“ acesteia.

Continuarea realizării centurii ocolitoare a Iaşului a fost tărăgănată după darea în folosinţă în 2012 a primului tronson (DN 28 – Valea Ursului – Lunca Cetăţuii). Abia după cinci ani, în bugetul pe 2017, au fost alocaţi banii necesari, dar administraţia PSD-ALDE i-a retras imediat. Suma a reapărut anul trecut sub formă de credit de angajament, dar abia anul acesta banii au fost disponibili. Cu toate acestea, lipsa comunicării între instituţii ale statului – cauzată şi de neînţelegerile celor care le conduc în acest moment – fac ca proiectul să întârzie nepermis de mult. 

Comentarii