STUDIU De ce unii oameni sunt matinali? Legătura dintre neanderthalieni şi trezitul de dimineaţă

joi, 14 decembrie 2023, 11:25
3 MIN

Oamenii de ştiinţă au descoperit că genele moştenite de la strămoşii noştri preistorici cresc tendinţa de a ne trezi devreme. Aceasta pentru că este vorba de o abilitate utilă în regiunile cu zile scurte, de iarnă.

Oamenii care se merg la culcare devreme şi se trezesc în zorii zilei ar putea să le mulţumească strămoşilor lor antici pentru obicei – sau cel puţin neandertalienilor, cu care au procreat strămoşii lor, spun oamenii de ştiinţă, scrie cotidianul britanic The Guardian, citat de Adevarul.ro.

ADN-ul moştenit de la aceştia poate contribui la tendinţa unor oameni de a fi matinali, arată noile descoperiri ale cercetătorilor. Deşi majoritatea genelor pe care oamenii moderni le-au câştigat prin încrucişarea antică au fost eliminate de evoluţie, o mică parte a rămas, cel mai probabil pentru că i-au ajutat pe oamenii moderni timpurii să se adapteze la noul mediu când au părăsit Africa pentru Eurasia.

„Prin analizarea fragmentelor de ADN de Neanderthal care rămân în genomul uman modern, am descoperit o tendinţă izbitoare”, a spus John Capra, epidemiolog la Universitatea din California din San Francisco.

Multe dintre ele au afectat genele care guvernează ceasurile biologice ale oamenilor moderni, a spus el, în majoritatea cazurilor decoperindu-se ”creşterea tendinţei de a fi o persoană matinală”.

Valurile de Homo sapiens au migrat din Africa în Eurasia în urmă cu aproximativ 70.000 de ani. La sosire, ei i-au întâlnit pe oamenii de Neanderthal, care se adaptaseră deja la viaţa în climatul rece , întrucât ocupaseră teritoriul cu sute de mii de ani mai devreme. Datorită încrucişării dintre grupuri, oamenii din ziua de astăzi poartă până la 4% din ADN-ul de Neanderthal, inclusiv gene legate de pigmentarea pielii, păr, grăsime şi imunitate.

Capra şi colegii săi au analizat ADN-ul de la oamenii moderni şi de la neanderthalieni şi au descoperit diferite variante genetice implicate în ceasurile biologice sau ritmurile circadiene ale celor două grupuri. Din moment ce strămoşii oamenilor moderni s-au împerecheat cu oamenii de Neanderthal, exista posibilitatea ca unii oameni în viaţă să poarte genele de Neanderthal, au motivat ei.

Pentru a verifica, cercetătorii au apelat la UK Biobank, care deţine informaţii genetice despre sănătate şi despre stilul de viaţă pentru o jumătate de milion de oameni. Nu numai că mulţi oameni sunt purtători ale genelor, dar ele au fost în mod constant legate de trezitul devreme, notează oamenii de ştiinţă în Genome Biology and Evolution.

Dar a fi o persoană matinală nu necesită gene de Neanderthal. Sute de gene diferite pot contribui, existând, de asemenea, şi o mulţime de influenţe de mediu şi culturale. În general, genele Neanderthal au doar un mic impact.

Capra bănuieşte că mulţi oameni moderni poartă genele Neanderthal, deoarece i-au ajutat pe strămoşii lor să se adapteze la viaţa la latitudini mai înalte.

„Nu credem că a fi o persoană matinală era, de fapt, un beneficiu. Mai degrabă, credem că este un semnal al unui ceas care rulează mai rapid, care este mai capabil să se adapteze la variaţiile sezoniere ale nivelurilor de lumină”, a spus Capra.

Profesorul Mark Maslin, de la University College London, care nu a fost implicat în studiu, a spus: „Când oamenii au evoluat în Africa tropicală, durata zilei era în medie de 12 ore. Vânătorii şi culegători îşi petrecea doar 30% din timpul lor strângând mâncare, deoarece 12 ore înseamnă mult timp. Dar cu cât mergi mai spre nord, cu atât zilele devin din ce în ce mai scurte în timpul iernii, când hrana este deosebit de rară, aşa că are sens faptul că oamenii de Neanderthal au înceaput să colecteze alimente de îndată ce exista lumină pentru a lucra.”

Sursa articolului: adevarul.ro