Şeful CJ tace, şeful CA al Aeroportului tace, misterul afacerii terenului dat pe daiboj basarabenilor se adâncește

Tunul de la Aeroport: Răspundeți înainte de a pleca, domnule Popa, dacă nu aveți nimic de ascuns!

vineri, 02 octombrie 2020, 02:03
5 MIN
 Tunul de la Aeroport: Răspundeți înainte de a pleca, domnule Popa, dacă nu aveți nimic de ascuns!

Încercarea “Ziarului de Iaşi” de a desluşi misterul concesionării celor 7.800 mp din inima Aeroportului pe un preţ derizoriu unei firme abia înfiinţate, subiect tratat pe larg în ediţia de ieri (VEZI AICI), s-a izbit de tăcerea totală  responsabililor de la Consiliul Judeţean şi a orchestratorilor afacerii din administraţia regiei. Totodată, ieri am mers la sediul firmei cu legături peste Prut care a fost declarată câştigătoarea licitaţiei organizate de CJ pentru atribuirea stăpânirii terenului în următorii 25 de ani, în scopul amenajării aici a unui hangar de reparaţii sau a unei staţii de servicii de transport aeriene cu elicoptere. Adresa menţionată ca sediu al firmei Heli Avia Service SRL ne-a dus în Valea Adâncă, pe un drum de pământ, unde, de o parte şi de alta, se construiesc case cu etaj. Unele imobile sunt gata, altele abia au fost ridicate, şi majoritatea nu au garduri. Implicit, nici numărul străzii. Am identificat casa cu pricina, dar am fost îndrumaţi spre sediul unei alte firme, de contabilitate de data asta, situată în oraş, într-un bloc de pe şoseaua Nicolina. Dacă adăugăm aici şi misterul total în care s-a desfăşurat atribuirea, în condiţiile în care avem de-a face cu o facilitate importantă a celei mai eficiente legături de infractructură a Iaşului cu lumea, în condiţiile în care e clar că o dezbatere amplă ar fi fost binevenită, tăcerea oficialilor este de-a dreptul de neînţeles. Ce ascundeţi, domnule Maricel Popa? Dar amicul dvs. de la Aeroport, Mitică Rebegea?

 

Aşa cum am relatat şi ieri, firma Heli Avia Service a fost înfiinţată pe 21 august 2018 şi, doar câteva zile mai târziu, a şi trimis Aeroportului o simplă hârtie prin care propune închirierea unui hangar sau a unei suprafeţe de teren pentru service elicoptere. La numărul de telefon pus în dreptul administratorului Heli Avia Service pe această adresă, Sergiu Ciobanu, nu răspunde însă nimeni. Se pune întrebarea cum au reuşit cei de la CJ să discute cu respectivul. Preşedintele CJ, Maricel Popa, s-a scuzat că era în concediu şi că nu el a semnat contractul de concesionare, zilele trecute. Beleaua a căzut pe vicele CJ Romeo Olteanu, care, la rândul lui, ne-a spus ieri că nu ne poate pune în contact cu Sergiu Ciobanu, hârtiile fiind aranjate de Iogen Gînju, şeful Direcţiei Patrimoniu din Consiliul Judeţean.

Cine este în spatele Heli Avia Service

Societatea comercială cu un singur angajat, care se află, scriptic, la etajul unei case din Valea Adâncă, ar reprezenta în România interesele a două societăţi comerciale din Republica Moldova, ambele înregistrate într-un sat din raionul Floreşti, în nordul ţării. Una dintre firme, Aim Air, derulează de aproape 15 ani activităţi de transport aerian, atât marfă, cât şi persoane. Potrivit agenţiei naţionale de presă Moldpres, compania avea interdicţie anul trecut să zboare în spaţiul aerian comunitar, pentru că nu avea patalama de la Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova. Pe pagina de internet a Autorităţii, compania apare cu certificarea necesară eliberată pe 14 august 2020. Cealaltă companie interesată să investească într-un hangar de mentenanţă a elicopterelor la Iaşi a fost înregistrată în 2008, dar, potrivit site-ului companii.md, nu are activităţi licenţiate. Interesant este faptul că fondator al companiei este o firmă cu sediul în Cipru, Lezarna Enterprises Ltd.

La Iaşi, elicopterele trebuie să aibă acces la pistă

Am încercat să aflăm de la Mitică Rebegea, preşedintele contestat al Consiliului de Administraţie al Aeroportului Iaşi, de ce e nevoie şi de un hangar pentru service elicoptere cu acces la platforma de staţionare a avioanelor şi, implicit, la pista de aterizare/decolare a aerogării ieşene. La Braşov, IAR Ghimbav se află la aproape un kilometru de pista de zbor. Nu a răspuns nici el apelurilor telefonice, la fel ca Maricel Popa. Amintim că Rebegea, un apropiat al lui Maricel Popa, continuă să ocupe funcţia de preşedinte al administraţiei Aeroportului deşi nu are studii superioare, aşa cum impune legea. În trecut, directorul general al Aeroportului, Cătălin Bulgariu, a susţinut concesionarea celor 7.800 mp lângă terminalul de pasageri T3 pe motiv că extinderea infrastructurii pe această parte a pistei nu e prevăzută pe acest teren. El a pledat şi pentru deschiderea unei activităţi gen aerotaxi la Iaşi, salutând totodată construirea unui hangar pentru repararea elicopterelor.

Totul pentru Heli

Ridică un mare semn de întrebare insistenţa şefilor de la Aeroport şi de la CJ de a concesiona această suprafaţă de teren la Aeroport – şi nu oricui, ci tocmai unei societăţi care s-a înfiinţat într-o zi de marţi şi, patru zile mai târziu, într-o sâmbătă a lunii august 2018, secretariatul Aeroportului înregistra fără ezitare propunerea de a-i fi dat un hangar sau un teren în chirie. Trei luni mai târziu, o primă încercare de a-i oferi pe tavă ce a cerut s-a izbit de opoziţia consilierilor judeţeni liberali şi ai PMP. Fără să se descurajeze, Mitică Rebegea a întocmit o adresă care menţionează o hotărâre a Consiliului de Administraţie a Aeroportului favorabilă concesionării. Doar că hotărârea respectivă nu a fost văzută de nimeni şi, se pare, nici măcar de administratorii care ar fi adoptat-o. Dar acest lucru nu a fost un impediment pentru majoritatea dominată de PSD din Consiliul Judeţean, care a impus demararea procedurii de concesionare în toamna lui 2019. Câteva luni mai târziu, în ianuarie 2020, opoziţia nu a mai contat în faţa Codului administrativ şi concesionarea a primit undă verde.

Licitaţia a fost lansată în februarie, în ciuda contestării hotărârii Consiliului Judeţean la Instituţia Prefectului. Însă nu această instituţie a blocat procedura, ci izbucnirea pandemiei a fost cea care a dus la anularea ei. Asta s-a întâmplat pe 30 iulie, când s-a constatat că unele documente au expirat. Dar în aceeaşi zi cei doi concurenţi înscrişi au fost înştiinţaţi să redepună ofertele în a doua procedură lansată tot atunci. Ceea ce au şi făcut, iar în 25 august a fost anunţat câştigătorul: Heli Avia Service SRL. Mai corect spus, firma cu sediul într-o cămăruţă din Valea Adâncă a fost anunţată că i s-a atribuit contractul de concesiune, pentru un preţ de circa 7 lei/mp/an. Publicul larg a aflat acest lucru abia ieri, din „Ziarul de Iaşi”.

Citește și: Tun de tun la Aeroportul Iași? 7800 mp dați pe ascuns unei firme suspecte. Popa tace

Un cec în alb

Contractul de concesiune reprezintă practic un cec în alb pentru Heli Avia Service. Spre deosebire de atribuirea Aviaţiei Utilitare, clădirea de alături, Inspectoratului General de Aviaţie pentru amenajarea unei staţii regionale SMURD, contractul încheiat cu Heli Avia nu conţine niciun termen de demarare a vreunei activităţi. În schimb, dacă ar urma ca infrastructura aeroportuară să se extindă pe acest spaţiu, atunci firma va fi despăgubită. Or, un studiu care a costat regia 3,7 milioane de lei şi care compară perspectivele de dezvoltare pe actualul amplasament cu cele de dincolo de pistă urmează să intre în dezbaterea Consiliului Judeţean abia în lunile următoare.

Comentarii