Unde a dispărut Centura promisă în campanie? Licitație anulată chiar a doua zi după alegeri

miercuri, 07 octombrie 2020, 01:50
3 MIN
 Unde a dispărut Centura promisă în campanie? Licitație anulată chiar a doua zi după alegeri

Lansată anul trecut, licitaţia pentru Tronsonul 3 al Centurii Iaşului a fost anulată imediat după alegerile locale, pe 28 septembrie, fără explicaţii. Primarul promisese încă de acum un an realizarea unui studiu pentru estimarea cheltuielilor de eliberare a bd. Poitiers de utilităţi, pentru lărgirea carosabilului. Studiul respectiv nu a mai fost însă făcut. Între timp, mai toate oraşele mari din judeţele vecine ne-au luat-o înainte în privinţa centurilor.

Licitaţia de atribuire a contractului de proiectare şi execuţie a Tronsonului 3 din şoseaua de centură a Iaşului a fost anulată. Lansată în iunie 2019, după ani de promisiuni şi tergiversări, licitaţia a fost suspendată câteva luni mai târziu. Motivul invocat a fost efectuarea unui studiu de fezabilitate, promis de primarul Iaşului cu exact un an în urmă, menit să stabilească ce fonduri necesită mutarea reţelelor de utilităţi. Studiul nu a fost scos niciodată la licitaţie, deşi primarul Mihai Chirica a spus recent, în prezenţa ministrului Transporturilor şi a directorului Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, că procedura a fost lansată pe platforma electronică de achziţii publice.

Licitaţia pentru Tronsonul 3 (trafic greu) al variantei ocolitoare, cel de pe bd. Poitiers şi strada Trei Fântâni, a fost lansată pe 27 iunie 2019 la un cost estimat de 126,88 milioane de lei. Finanţarea era asigurată – cel puţin parţial, pentru începerea lucrărilor – din fonduri bugetare. Durata de finalizare a fost fixată la doi ani şi jumătate. Totuşi, în ciuda mai multor clarificări solicitate şi a prelungirii de patru ori a termenului de depunere a ofertelor, pachetul scos la licitaţie nu a stârnit cine ştie ce interes. Motivul oficial al anulării procedurii a fost: „Abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului.” Este citat astfel articolul 212 alin. (1) lit. c) din Legea 98/2016.

Iniţial, cei aproximativ 7 km, cât măsoară Obiectivul 3 al centurii de trafic greu, trebuiau să aibă trei benzi pe sens. Ulterior, s-a „descoperit” că pe traseul străzii Trei Fântâni („Drumul hoţilor”) nu este suficient loc pentru lăţirea carosabilului, astfel că pe acest segment ar rămâne doar o bandă pe sens. Ceva mai târziu, respectiv cu doar câteva luni în urmă, s-a descoperit că nici bd. Poitiers nu mai are suficient loc pe lateral pentru adăugarea încă unei benzi pe sens. Până la urmă, toate problemele s-au „rezolvat”, anularea licitaţiei survenind chiar a doua zi după alegerile locale, pe 28 septembrie. Proiectul prevedea şi construirea a două pasaje. Cel suprateran de la intersecţia cu şoseaua Bucium ar fi contribuit substanţial la degrevarea traficului.

Chirica şi Laicu au anticipat că licitaţia va eşua

Proiectul continuării variantei ocolitoare a stârnit, anul trecut, o dispută aprigă între primarul Mihai Chirica şi directorul de atunci al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, Ovidiu Laicu. Cel din urmă i-a reproşat în septembrie 2019 că, în calitate de director tehnic, primul a semnat mai multe documente în 2009 prin care Municipalitatea ieşeană şi-a asumat mutarea stâlpilor de iluminat pentru a crea spaţiul necesar lărgirii bd. Poitiers. Primarul a replicat că „ar fi absurd ca Municipalitatea să demareze aceste lucrări, când nu ştim sigur că măcar licitaţia va fi dusă la bun sfârşit”. Tot atunci, directorul DRDP a avertizat că există riscul ca licitaţia să eşueze dacă Primăria nu dă un răspuns clar.

Premoniţiile celor doi s-au adeverit zilele acestea. Aşadar, încă un an şi jumătate s-au pierdut degeaba. De la inaugurarea primului segment al variantei ocolitoare (între DN 28 şi DJ 248) au trecut mai bine de opt ani şi atât administraţia locală, cât şi cea de la Bucureşti nu arată că s-ar grăbi să pună capăt acestei uriaşe risipe de timp. Cu alte cuvinte, traficul greu va străbate în continuare oraşul în ciuda unei alte risipe – de promisiuni înaintea încă unei campanii electorale, care va începe fără întârziere luna viitoare.

Comentarii