Volkswagen la Iaşi sau metrou la Cluj?

joi, 29 noiembrie 2018, 02:50
4 MIN
 Volkswagen la Iaşi sau metrou la Cluj?

La Craiova (Ford) şi Piteşti (Renault) nu se trăieşte mai fain decât în Iaşi, pentru că Iaşul încă atrage oameni mai faini. Dar, pentru că nu avem habar să ne “vindem marfa”, vezi declaraţiile lui Popa şi Chirica, pierdem pe an ce trece competiţia cu cei care “îşi fac singuri”.

Consiliul Judeţean Cluj vrea să-şi contruiască singur, din fonduri europene, spitalul regional. Să sară peste mijlocirea Guvernului PSD, care în ultimele luni a transmis mesaje contradictorii privind finanţarea proiectului. Primăria din Cluj vrea ca ministerul Transporturilor să permită oraşului să înceapă proiectul centurii metopolitane. Tot Primăria Cluj a intrat în linie dreaptă cu studiul de prefezabilitate la primul metrou din provincie. Aşadar, “Clujul îşi face singur spital regional”, “Clujul îşi face singur şosea de centură”, “Clujul îşi face linie de metrou”. Nici pe departe. Clujul îşi face în mod inteligent şi gratis reclamă. Le transmite potenţialilor investitori, potenţialilor studenţi şi altor categorii de profesionişti care iau în calcul să se mute “pe Someş“ că oraşul/judeţul a atins un grad suficient de autonomie pentru a se descurca singur. Că se pot muta într-un “stat în stat”, mai dezvoltat decât statul numit România. Asta nu înseamnă că expresia “Clujul îşi face singur” nu are un dram de adevăr. Când a transmis scrisoarea către ministerul Transporturilor privind şoseaua de centură, Emil Boc a precizat că se referă strict la studiul de fezabilitate privind traficul prin oraş.“Ştim să facem licitaţii. Nu am mai avut unele de o asemenea anvergură, dar sunt convins că am putea să o ducem la capăt”, spunea Boc. Cu alte cuvinte, vrem să învăţăm să lucrăm cu proiecte mari, ca să nu mai depindem de Bucureşti.

Altfel, să nu avem vreun dubiu că atunci când se va trece la finanţarea propriu-zisă a spitalului, şoselei de centură sau metroului (?), grosul banilor vor veni de la Bucureşti sau prin mijlocirea Bucureştiului. De fapt, nici “Alianţa Vestului” (Cluj, Timişoara, Oradea, Arad) nu are vreo şansă să atragă direct bani de la Bruxelles, cel puţin nu în acest exerciţiu bugetar (vezi o analiză Transilvania Reporter). Dar contează mai puţin: ştirea a făcut înconjurul ţării, potenţialii investitori/studenţi/profesionişti au dat "like".

De câteva zile circulă informaţia că Vokswagen caută teren pentru o investiţie de un miliard de euro prin sud-estul Europei, şi, de nicăieri, “pe surse”, a apărut Iaşul ca posibil destinatar. Cum a reacţionat şeful CJ? „Orice investitor se va duce către Piteşti, Argeş, nu va veni către Iaşi. Nouă trebuie să ne iasă din cap că avem mulţi specialişti. De câţiva ani s-a diminuat pregătirea profesională la noi în judeţ”, a spus Maricel Popa. El a precizat că se va duce “EL” să vorbească la Guvern, să facă nişte învârteli ca fosta platformă de la Fortus să intre în proprietatea CJ şi că lipsa autostrăzii nu este un dezavantaj. Aţi înţeles ceva? De partea cealaltă, primarul Chirica a spus că, din contră, lipsa autostrăzii e principalul impediment şi … a ajuns să vorbească tot despre Fortus. “Dacă nu este compania (Vokswagen – n.r.) prea pretenţioasă, le propunem cele 23 de hectare de la Fortus. Îmi vine să plâng când văd ce este acolo, sunt 15.000 de metri pătraţi de hale! În loc să se favorizeze utilizarea platformelor industriale se favorizează greenfield-ul, şi nu mi se pare corect”.

Investiţia Volkswagen de la Iaşi – care probabil nu va fi realizată în România – a însemnat, în primul rând, o oportunitate pentru autorităţile locale să-şi “vândă marfa”. Ce au înţeles potenţialii investitori/studenţi/profesionişti care analizau posibilitatea să vină la Iaşi? Că aici nu găseşti mulţi profesionişti, învăţământul tehnic scârţâie, deciziile se iau prin “pile” politice la centru, investiţiile greenfield nu sunt de dorit, unii investitori sunt cam pretenţioşi, autostrada ba e necesară, ba chiar deloc, şi că există un teren de la un aşa-zis Fortus pe care se bate CJ cu Primăria.

Am mai scris şi cu alte ocazii. Dezvoltarea unui oraş/judeţ nu ţine neapărat de atragerea unui investitor gigant, mai ales dacă acesta se ocupă de asamblare, ci de atragerea resurselor umane. La Craiova (Ford) şi Piteşti (Renault) nu se trăieşte mai fain decât în Iaşi, pentru că centrul nostru universitar încă atrage oameni mai faini. Dar, pentru că nu avem habar să ne “vindem marfa”, vezi declaraţiile lui Popa şi Chirica, pierdem pe an ce trece competiţia cu cei care “îşi fac singuri”.

Comentarii