Vopsea pentru lemn pe şosele la Iaşi? Mor oameni din cauza dvs, domnilor de la Drumuri!

vineri, 08 decembrie 2017, 02:50
6 MIN

Deşi nu pare, un rol major în producerea accidentelor rutiere din judeţ îl are vopseaua de calitate foarte proastă folosită la marcarea benzilor de circulaţie. Vara, şoferii se mai descurcă, deoarece carosabilul este uscat şi vizibil. Însă, la venirea toamnei, şoselele ude fac ca şoferii să conducă adesea „pe ghicite“. Ca să nu mai spunem că, la Iaşi, delimitarea marginilor şoselelor practic nu există. Cele mai cunoscute drumuri de acest gen sunt DE 583, către Târgu Frumos şi Roman, DN 24 către Sculeni dar şi către Vaslui, DN 28 către Răducăneni, dar şi drumul judeţean spre Grajduri, recent modernizat. Una dintre condiţiile marcării unui drum este obligaţia folosirii unei vopsele speciale, reflectorizante. Cea de pe drumurile din Iaşi parcă este diluată, dau din aceea folosită la vopsirea gardurilor ori lemnului: mată complet. În schimb, şoferii ieşeni au remarcat că pe drumurile din vestul României situaţia se schimbă: şoselele ude contrastează puternic cu marcajele albe, reflectorizante. De ce nu se poate şi în Moldova? Care este secretul acestei vopsele şi cât costă, ţinând seama că ieşenii îşi pierd viaţa în accidente rutiere, precum cel în care a murit o studentă din Cârlig zilele trecute? Accidente în care nimeni nu spune că o cauză a fost şi lipsa sau marcajul prost realizat pe drumurile judeţului?

În Iaşi există două drumuri arhicunoscute de către cei care au carnet de condu­cere, dar şi extrem de circulate: DN 28 care duce către Târgu Frumos – Roman, şi care vine dinpre Albiţa şi Tomeşti, şi DN 24, care vine dinspre Vaslui şi Bucium şi merge spre Cârlig, Vulturi şi Vama Sculeni. Cele două două drumuri sunt mereu pe harta accidentelor, atât în privinţa numărului mare cât şi a gravităţii lor. Pe DN 24, spre Sculeni, ultimul accident groaznic a avut loc în urmă cu câteva zile, atunci când şoferiţa unui autoturism Hyundai, în vârstă de 20 de ani, în timp ce circula dinspre Vânători către Iaşi, a pierdut controlul volanului şi a pătruns pe contrasens. Autoturismul a fost izbit lateral de un Volkswagen care circula din sensul opus. Accidentul a avut loc în curba periculoasă aflată în zona Pensiunii Carolina. Pasagerul din dreapta şoferiţei din Hyun­dai, o studentă în vârstă de 21 de ani, şi-a pierdut viaţa pe loc. Nu ştim în ce măsură marcajul axial, inexisten în zonă, ar fi salvat viaţa fetei, deoarece tânăra circula cu viteză, spun poliţiştii. Însă, mulţi şoferi care trec pe acest sector de drum spun că, atunci când şofează pe acolo, au emoţii groaznice.

Şofer: „În curbe nu ştii care e banda ta“

 „Noaptea, strada nu se vede deloc. Pe multe porţiuni nu există marcaj, pe altele da, însă abia se distinge ziua, darămite noaptea. În curbe, nu ştiu care este banda mea, şi nu de puţine ori a fost cât pe ce să intru în şanţ, atunci când mă apropiam prea mult de marginea străzii“, ne-a spus un localnic din Vânători. Aceeaşi situaţie este şi pe drumul european către Târgu Frumos şi Roman: pe kilometri întregi, linia dintre sensuri apare şi apoi dispare.

Cea existentă este o vopsea greu de văzut noaptea, spălăcită, nicidecum la standardele folosite în Uniunea Europeană. „Am mers zilele acestea, dupa ora 18, de la Iaşi la Braşov. Domnule, mi-era frică să merg cu 50-60 la oră pe drum european. Eram şi cu fetiţa în maşină şi mă temeam că ies în decor, sau pe contrasens. Nu se poate aşa ceva: nu se vede absolut niciun marcaj noaptea, nici în dreapta, nici în stânga, nici cel de delimitare a sensurilor, nimic. Iar unde era ud de la burniţă chiar nu mai vedeai nimic. Când venea câte o maşină din faţă, şi mai era şi unul din ăsta cu farurile prost reglate, îmi venea să opresc efectiv, să nu ies de pe şosea pe câmp, sau să ajung pe contrasens. Am zis că aşa e noaptea, ce să fac? Dar nu e deloc aşa. Şi mi-am dat seama imediat ce am ajuns în Ardeal. Cum am trecut de Târgu Secuiesc, spre Miercurea Ciuc şi spre Braşov, gata, linii clare, reflectorizante, mergeam fără nici o frică şi cu 100 la oră. Cum acolo se poate şi aici nu? Asta ar trebui să-i întrebaţi pe şefii de la Drumuri din Moldova şi din Iaşi!“, ne-a scris un ieşean nemulţumit pe adresa redacţiei „Ziarului de Iaşi“.

„Acum ne apucăm de vopsit“

Ieri, Asociaţia pentru Protecţia Rutieră „Worldstreet“ a notificat conducerea Di­rec­ţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi să marcheze din nou porţiu­nea de drum, cea existentă fiind abia vizibilă. „Ca urmare a accidentelor numeroase care au avut loc pe DN 24, care face legătura bulevardului CA Rosetti cu localitatea Vulturi, Asociaţia Worldstreet notifică conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi să efectueze de urgenţă refacerea marcajului acestui sector de drum. Porţiunea de drum de la ieşirea din Iaşi, către localităţile Cârlig şi Vulturi, nu a fost marcată de mai mulţi ani de zile şi a devenit un pericol real pentru şoferii care tranzitează zona. Pe timp de noapte, şoferii trebuie să reducă foarte mult regimul de viteză pe acest sector de drum deoarece marginile drumului nu se disting. De asemenea, pe acest sector de drum sunt o serie de curbe periculoase, iar axul drumului trebuie «ghicit» de către participanţii la trafic, mărind foarte mult riscul de a intra pe sensul opus de mers. Un pericol la fel mare pe acest drum îl constituie ceaţa pe timpul nopţii. Acest fenomen, pe timp de noapte, combinat cu umezeala de pe şosea, creează şoferilor care circulă pe acest drum o senzaţie de orbire şi stres, care poate duce la iminenţa producerii unor accidente rutiere“, au scris repre­zentanţii Asociaţiei „Worldstreet“ în solicitarea către DRDP Iaşi.

Ca urmare a acestei solicitări, instituţia le-a răspuns că vor începe lucrările astăzi, 8 decembrie. „Licitaţia pentru efectuarea de marcaje rutiere pe drumurile naţio­ănale din judeţul Iaşi este organizată de către CNAIR SA, iar de aproximativ doi ani de zile este în faza de soluţionare a contestaţiilor, urmându-şi cursul în instanţă. În vederea asigurării unor condiţii de trafic în condiţii de siguranţă pe sectorul de drum menţionat, DRDP Iaşi a demarat achiziţia în regim de urgenţă, prin încredinţare directă a serviciilor de refacere a marcajelor rutiere pe DN 24, de la ieşirea din municipiul Iaşi, până la intersecţia cu DN 24C, pe raza localităţii Vulturi, comuna Popri­cani, judeţul Iaşi. Conform planificării realizate de comun acord cu prestatorul de servicii SC Vesta SRL, lucrările vor fi efectuate în ziua de 8 decembrie 2017, în funcţie şi de condiţiile meteo“, au precizat reprezentanţii DRDP Iaşi.

Curbe periculoase fără marcaje

Culmea este că pe tronsonul de drum de pe DN 24 între Iaşi şi localitatea Vulturi, sensul giratoriu către Popricani, au fost executate recent lucrări de marcare. Potrivit unui angajat al DRDP Iaşi, instituţia a executat marcarea drumului în urmă cu o lună. Ieri, jurnaliştii de la „Ziarul de Iaşi“ au mers pe drumul respectiv: acolo, ca şofer, îţi poţi pune mâinile în cap. Marcajul pare a fi făcut în urmă cu câţiva ani: vopseaua nu este reflectorizantă şi pare a fi o soluţie normală, pentru vopsit gardurile.

De asemenea, în curbe, marcajul a dispărut, fiind şters cu desăvârşire. Directorul DRDP Iaşi a precizat că in­stituţia pe care o conduce a cumpărat recent un utilaj folosit la marcarea drumurilor. „La momentul de faţă, la nivelul CNAIR se află în faza de finalizare procedura de achiziţionare a unor utilaje de marcare a carosabilului, urmând ca acestea să fie distribuite căte unul, pentru fiecare DRDP din ţară. Iniţiativa are drept scop efectuarea lucrărilor în regie proprie, tocmai pe fondul procedurilor birocratice greoaie cauzate de contestaţiile la licitaţii“, a precizat Ovidiu Laicu, directorul DRDP Iaşi.

 

 

Comentarii