„Ziarul de Iaşi“ a prevăzut, în urmă cu un an, „schema“ lui Puşcaşu

ZdI a avut dreptate: Iaşul va cumpăra autobuzele roşii SH ale cumătrului primarului

marți, 06 martie 2018, 03:02
5 MIN
 ZdI a avut dreptate: Iaşul va cumpăra autobuzele roşii SH ale cumătrului primarului
După un preţ piperat de închiriere, CTP nu mai are ce face şi trebuie să cumpere autobuzele. Preţul final pare bun, numai că, luând în calcul şi chiria, se ajunge la 26.000 de euro pentru un autobuz second-hand. Anul trecut, „Ziarul de Iaşi“, obţinuse un preţ mai bun: 22.000 de euro.

Compania de Transport Public (CTP) pregăteşte achiziţionarea celor 16 autobuze Scania închiriate în urmă cu un an de la un „tradiţional“ partener de afaceri al operatorului. În februarie 2017, „Ziarul de Iaşi“ scria că, sub acoperirea unui contract de închiriere, CTP va ajunge, în 2018, să cumpere mijloacele de transport second-hand – VEDEȚI AICI

La licitaţia de închiriere din 2017, singurul ofertant a fost Unistil SRL, firmă patronată de Vasile Puşcaşu, om de afaceri care „s-a ţinut scai“ de operatorul de transport încă din 2006, între timp el devenind şi cumătru al primarului Mihai Chirica. Unistil a ofertat exact preţul estimat de CTP, de parcă ar fi avut siguranţa că nu va avea contracandidaţi: 1.440.000 lei pentru închirierea a 16 autobuze timp de un an.

„Oferta a fost făcută în ultima clipă, am un angajat specializat în acest sens, care a observat în SEAP că nu mai există alt ofertant“, spunea, la vremea respectivă, Puşcaşu.

Atunci, „Ziarul de Iaşi“ a dezvăluit că în contractul de închiriere exista o clauză prin care CTP putea să achiziţioneze autobuzele, la sfârşitul perioadei de închiriere, la un preţ maximum de 26.000 lei/bucata. Socotind şi perioada de închiriere, se ajunge la un preţ final de 116.000 lei/bucata. Exact acest lucru se-ntâmplă în aceste zile: contractul de închiriere cu Unistil expiră săptămâna asta, iar autobuzele trebuie scoase de la stradă începând de mâine.

„Sunt mai bune decât alte autobuze SH pe care le avem“

În schimb, în paralel, CTP pregăteşte achi­ziţionarea lor, după cum însuşi directorul companiei, Cristi Stoica mărturiseşte.

„Se va face un studiu de oportunitate. Vom prezenta informarea şi în Consiliul de Administraţie din 21 martie. Noi suntem acum în perioada de evaluare a autobuzelor, preţul va varia în funcţie de numărul de kilometri, de ce defecţiuni au mai avut, ce piese s-au mai pus. Dacă decidem să le luăm, bugetul va fi mai mic faţă de 26.000 ori 16“, a declarat Cristi Stoica.

El a adăugat că, din punctul de vedere al dotărilor, autobuzele Scania sunt mai bune decât alte autobuze vechi pe care CTP le are în exploatare.

„Sunt Euro 4, au aer condiţionat în tot salonul. Apoi, este vechimea celorlalte autobuze, costurile de întreţinere sunt mai mari. Se pare că ar fi OK să le luăm, cu atât mai mult cu cât am plătit şi o închiriere pe ele“, a precizat directorul CTP.

Culmea, Cristi Stoica a menţionat că CTP ar putea organiza o procedură de achiziţie publică pentru ca la baza achiziţiei să nu existe doar acea clauză din contractul de închiriere din 2017. Practic, vorbim despre o procedură 100% „dedicată“ Unistil întrucât este improbabil ca altă firmă să aducă 16 autobuze cu caracteristici tehnice asemănătoare Scania la preţul ce ar putea fi solicitat de CTP (maximum 416.000 lei).

În schimb, Puşcaşu are avantajul că deja a încasat 1.440.000 lei din exploatarea timp de un an a autobuzelor de către CTP astfel că, în final, pentru Puşcaşu ar însemna că a vândut mijloacele la un preţ de 116.000 lei/bucata, respectiv circa 26.000 euro/bu­cata.

„Ziarul de Iaşi“ a negociat anul trecut autobuze Scania cu 22.000 euro

În 2017, „Ziarul de Iaşi“ a contactat furnizorul olandez al lui Puşcaşu, firma „Womy“. După un schimb de e-mailuri, am fost sunaţi de un reprezentant al companiei care s-a oferit să ne aducă autobuze Scania cu 22.000 euro/bucata, preţ care includea şi transportul. Un calcul sumar arată o diferenţă de 64.000 euro între preţul total negociat de noi şi cel pe care l-ar putea da, în final, CTP.

Culmea, la acea vreme, Puşcaşu ne spunea că autobuzele de la „Womy“ erau tot ale lui.

„Autobuzele de la Womy sunt tot ale mele, toate au fost cumpărate de mine şi am 100.000 euro garanţie la ei. Nu am putut să le mai achit şi suta de mii a rămas cadou la ei. Am avut 30 de autobuze cumpărate, iar o parte au rămas în garanţie la ei. Ei pot să dea cu un preţ mai mic. Am renunţat să mă mai judec cu ei“, comenta Puşcaşu.

Omul de afaceri adăuga că, pentru el, contractul cu CTP este „o afacere proastă“.

Puşcaşu se chinuie să vândă autobuzele Scania către operatorul de transport încă din anul 2015. La acel moment, „Ziarul de Iaşi“ a dezvăluit dedesubturile unei licitaţii controversate pe care voia să o facă Pri­măria – VEDEȚI AICI. Publicarea materialului a coincis cu o şedinţă a Consiliului Local, iar primarul Mihai Chirica a decis intempestiv să nu mai achiziţioneze autobuze vechi, ci doar noi. Ulterior, au fost lansate trei licitaţii prin care la Iaşi au ajuns 100 de autobuze noi.

Patronul Unistil, Vasile Puşcaşu, nu a putut fi contactat în cursul zilei de ieri pentru a-şi exprima un punct de vedere. Anul trecut, el negase că ar fi vorba despre o „vânzare mascată“.

VEDEȚI ȘI:

16 autobuze care au circulat prin Bârlad ajung la Iași. Revine Unistil pe străzi!

Afacere de cumetrie: La Primărie se pune în scenă o măgărie pe bani publici

Comentarii