2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde pentru 68 km de autostradă din judeţul Iaşi

luni, 15 aprilie 2019, 01:58
2 MIN
 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde pentru 68 km de autostradă din judeţul Iaşi

Parteneriatul public-privat impune achitarea de către statul român a unei taxe anuale de 79,6 milioane de euro timp de 26 de ani. Deputatul Movilă solicită reconsiderarea finanţării europene oferite pentru autostrada Iaşi-Tg. Mureş.

Documentaţia care stă la baza achiziţiei publice în sistem PPP (parteneriat public-privat) pentru tronsonul Tg.Neamţ-Iaşi (68 km pe teritoriul judeţului nostru) arată că, la recepţia finală,valoarea proiectului va ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, în loc de 1,2 miliarde, cât se estimează că ar costa acum construirea acestui segment.

Deputatul Petru Movilă, care a avut o întrevedere, săptămâna trecută, cu ministrul Transporturilor pe subiectul proiectului A8, a explicat că acest uriaş cost suplimentar vine din prima de dis­ponibilitate în valoare de 79,6 mili­oane de euro pe care guvernul o va plăti în fiecare din cei 26 de ani de operare a autostrăzii în regim de parteneriat public privat (PPP). În total, aproximativ 2 miliarde de euro, la care se adaugă 300 de milioane de euro, partea statului român (prin Ministerul Transporturilor) în cadrul PPP, şi o eventuală primă de succes dacă sunt respectaţi termenii contractului, respectiv alţi 80 de milioane de euro, şi din care se scad circa 550 de milioane, estimarea încasărilor din taxa de autostradă. Amintim că tariful vehiculat pentru un autovehicul care va circula pe acest segment din A8 este de 6,3 euro/100 km taxă la care se adună şi TVA.

„Statul român trebuie să-şi reeva­lueze poziţia pe această porţiune de autostradă şi să demareze de urgenţă procedurile pentru a accesa fonduri europene sau/şi credite externe. PPP nu este o soluţie corectă, ci una cos­tisitoare pentru stat şi pentru ro­mâni“, a declarat Petru Movilă.

El a mai spus că parlamentarii PSD-ALDE de Iaşi „nu au nicio treabă cu auto­strada“ şi că „e inadmisibil ca, într-o perioadă de creştere economică sus­ţinută, aşa cum o descriu liderii partidelor de la guvernare şi membrii guvernului, să nu se găsească o solu­ţie corectă pentru finanţarea Auto­străzii Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş“.

Comentarii