De Sănătate

Punem punctul pe știi

„Vocea pacientului trebuia să se facă auzită“. Ce atribuții are Consiliul Național Pentru Siguranța Pacientului? Ne explică șeful DSP iasi, dr Vasile Cepoi

miercuri, 05 ianuarie 2022, 11:38
4 MIN
 „Vocea pacientului trebuia să se facă auzită“. Ce atribuții are Consiliul Național Pentru Siguranța Pacientului? Ne explică șeful DSP iasi, dr Vasile Cepoi

Pentru că în spatele deciziilor medicale se află oameni, cel mai adesea pacienți, mulți dintre aceștia măsurându-și anii de viață între două consultații la medicul curant și speranțe pentru un medicament minune, autoritățile au acceptat că părerea beneficiarilor serviciilor de sănătate este importantă.

Astfel, anul trecut, la inițiativa Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (A.N.M.C.S.) a fost înființat Consiliul Național al Siguranței Pacientului (C.N.S.P.). C.N.S.P.este un organism de specialitate, consultativ, fără personalitate juridică, neremunerat, din componența căruia fac parte reprezentanți ai societăților științifice și profesionale medicale dar și reprezentanți ai pacienților. „Să știți că ideea înființării acestui Consiliu aparține unui ieșean de al dumneavoastră. Este inițiativa dr. Vasile Cepoi, din perioada în care a fost președintele Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate. Acesta a înțeles că este important ca pacienții să aibă un cuvânt de spus în ce privește deciziile legislative medicale, în elaborarea procedurilor și protocoalelor din spitale, evident, din punctul de vedere al beneficiarilor acestora. Pentru că, într-adevăr, într-o societate normală, pacienul trebuie să fie direct implicat, pentru că el vede și simte lucrurile din interior, practic le trăiește“, a comentat pentru Ziarul de Iași Cezar Irimia, președintele Alianței Pacienților Cronici din România, alianță care, de altfel, a și are un reprezentant în C.N.S.P.

Principalele obiective ale Consiliului sunt: formarea și implementarea culturii siguranței pacientului în rândul profesioniștilor din sănătate; formarea și implementarea culturii calității și siguranței serviciilor de sănătate în rândul pacienților și aparținătorilor; activități de cercetare specifice asigurării calității serviciilor de sănătate și siguranței pacientului. „Mi-am dorit ca pacienții să fie implicați direct în acest proiect. Pentru că era demult momentul să depășim atitudinea paternalistă, astfel încât, realmente să fim parteneri cu pacientul. Vocea pacientului trebuie auzită. Atunci când vorbim de siguranța pacientului, dacă nu îl implici și pe el nu poți vorbi de parteneriat. Vorbim tot mai des despre asistență medicală centrată pe pacient, dar acest lucru trebuie să se și simtă. De exemplu, în mod normal se presupune din partea societăților profesionale medicale să sesizeze efectele adverse cu care se confruntă, însă, tendința cadrelor medicale este să nu le raporteze. Poate că firea omului nu poate fi schimbată, dar condițiile de lucru, da. Este ca în cazul „Modelului cașcavalului elvețian“ al profesorului Reason (foto jos). Oricât ai încerca să le ignori, s-a constatat că într-o proporție de 20%, deficiențele minore (găurile cașcavalului) se aliniază la un moment dat și duc la eșec. Ca să mă exprim cât mai simplu, în acest parteniat specialiști din Sănătate – pacienți, pacienții trebuie să fie informați cu tot ceea ce ține de siguranța lor. Să știe, de exemplu, ce tratament i se administrează, în cât timp acesta își face efectul sau dacă pot fi efecte secundare. Și acesta este, evident, doar un exemplu“, a comentat dr. Vasile Cepoi, Directorul Direcției de Sănătate (DSP) Iași, care a adăugat că apreciază în mod desosebit prezența în Consiliul Național al Siguranței Pacientului, în calitate de vicepreședinte, a medicului ieșean Conf. Dr. Vladimir Poroch, din partea Asociației Naționale de Îngrijiri Paliative (ANIP).

Potrivit Statutului, printre atribuțiile Consiliului se numără:

face propuneri de acțiuni și proiecte pentru creșterea siguranței asistenței medicale;

colaborează cu instituțiile de învățământ superior și cu alte instituții de formare medicală în stabilirea nevoilor de formare a profesioniștilor din sănătate în domeniul asigurării și îmbunătățirii continue a calității serviciilor de sănătate și a siguranței pacientului;

constituie comisii de specialitate și stabilește atribuțiile acestora, în realizarea obiectivelor propuse;

formulează propuneri de îmbunătățire sau actualizare a ghidurilor, protocoalelor de practică medicală și a procedurilor din care acestea fac parte;

analizează nivelul de implementare de către profesioniști a bunelor practici diagnostice și terapeutice pe specialități;

elaborează recomandări de bune practici diagnostice și terapeutice, în vederea stabilirii limitelor de competență. 

Comentarii