A8: Tronsonul Ungheni - Tg.Neamț ar fi gata pe hârtie în anul 2023. Mâine, marș cu 500 de mașini
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

12 milioane de euro pentru proiectul tehnic

A8: Tronsonul Ungheni - Tg.Neamț ar fi gata pe hârtie în anul 2023. Mâine, marș cu 500 de mașini

GALERIE
autostrada a8
  • autostrada a8
- +

A fost semnat contractul cu proiectantul, care are termen de 25 de luni pentru execuţie. Traseul are şapte noduri rutiere: Ungheni, Popricani, Leţcani, Târgu Frumos, Stolniceni – Prăjescu, Moţca şi Târgu Neamţ.

Proiectul tehnic pentru autostrada Iaşului va fi gata în mai 2023. Acesta este termenul de execuţie pentru documentaţia aferentă tronsonului Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni, în urma semnării, în cursul zilei de ieri, a contractului de proiectare. Firma Consitrans, una dintre companiile care are numeroase contracte similare cu autorităţile centrale, va încasa aproape 60 milioane lei, fără TVA. Aceeaşi firmă are în lucru şi alte studii relevante pentru Iaşi, fiind proiectant pe două tronsoane din autostrada A7 (Ploieşti – Buzău şi Buzău – Focşani). "Am cerut proiectantului să prioritizeze tronsonul dintre Târgu Frumos şi Leţcani", a declarat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. Acesta este unul dintre sectoarele în cazul căruia societatea civilă a solicitat includerea spre finanţare în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Nemulţumiţi de modul în care este gestionată problema autostrăzilor din Moldova, două asociaţii au iniţiat un marş auto de protest care va avea loc mâine, la ora 12.00, la Cristeşti. Estimările acestora sunt că la manifestaţie vor participa circa 500 de maşini care vor veni în coloană din mai multe judeţe ale zonei de nord-est a ţării.

Care sunt etapele proiectării autostrăzii Iaşului

Tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni are o lungime de 100 km. Traseul actual este prevăzut pe partea nordică a municipiului Iaşi, continuă paralel cu drumul european, iar de la Târgu Frumos se înscrie pe o rută ce tranzitează comunele Heleşteni, Stolniceni Prăjescu şi Moţca până la limita judeţului. Traseul are şapte noduri rutiere: Ungheni, Popricani (DN 24), Leţcani (legătură cu DN 28), Târgu Frumos, Stolniceni – Prăjescu (legătură cu DJ 208 spre Paşcani), Moţca (DN 2) şi Târgu Neamţ. O problemă importantă care poate fi rezolvată de către acest tronson, în afara de continuarea drumului rapid cu sectorul montan spre Transilvania, este faptul că ar funcţiona ca o centură ocolitoare pentru Iaşi, Podu Iloaiei şi Târgu Frumos. De asemenea, acest sector asigură legătura Iaşului cu autostrada A7 (Ploieşti – Paşcani). De precizat că acest traseu poate suferi modificări: în primele 12 luni ale contractului de proiectare va fi revizuit şi completat studiul de fezabilitate care datează de mai bine de 10 ani, respectiv documentaţia în care este trasat traseul menţionat mai sus. După finalizarea studiului de fezabilitate, în următoarele 12 luni vor fi întocmite proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construire (6 luni) şi proiectul tehnic de execuţie (6 luni).

Citește și: Autostrada „Unirii” A8: Cum arată traseul stabilit de la Târgu Mureș la Târgu Neamț și pe unde trec tronsoanele care ar putea fi scoase la licitație în 2021

Ultima etapă vizează asigurarea asistenţei tehnice pentru realizarea cererii de finanţare şi, în acelaşi timp, pentru contractarea execuţiei lucrărilor (1 lună). Astfel, în 25 luni, respectiv până în mai 2023, toate documentaţiile tehnice trebuie predate de proiectant. "Odată cu semnarea acestui contract, putem declara că toată autostrada A8 se află în proiectare conturându-se premisele şi intenţiile concrete de a se construi acest proiect", a declarat Adrian Covăsnianu, secretar de stat în cadrul MT.

Celălalt tronson (Tg. Neamţ – Tg. Mureş) este într-o etapă avansată de proiectare, dar nu este clar în ce măsură proiectantul (o sucursală a firmei spaniole Acciona) va respecta termenul de execuţie (iulie 2021), în condiţiile în care există informaţii că graficul asumat este într-o întârziere majoră. În ceea ce priveşte finanţarea lucrărilor de construire a autostrăzii A8, la acest moment nu este stabilită o sursă clară: autorităţile centrale vorbesc despre PNRR, Programul Operaţional Transporturi (POT) 2021 – 2027 sau împrumuturi, dar nicio sursă nu este "bătută în cuie".

Activiştii solicită finanţări prin intermediul PNRR

Problemele în întocmirea documentaţiilor tehnice şi lipsa unei finanţări certe au provocat un nou protest al activiştilor care militează pentru construirea de autostrăzi: Asociaţia "Împreună pentru A8" şi Mişcarea pentru Dezvoltare Moldovei organizează un marş auto în prima jumătate a zilei de mâine cu o participare estimată de circa 500 de maşini din mai multe judeţe. Punctul de joncţiune este la Cristeşti, în jurul orei 12.00. Potrivit organizatorilor, sunt aşteptate coloane de maşini din Iaşi, Suceava, Piatra Neamţ, Târgu Neamţ, Botoşani, Roman şi Vaslui. "Există în acest moment numeroase pericole care ar putea bloca construirea autostrăzilor A7 (Ploieşti-Paşcani) şi A8 (Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş), piedici care au ca bază atât nefinanţarea acestor obiective de infrastructură rutieră de mare importanţă, cât şi proasta gestionare a contractelor de realizare a studiilor de fezabilitate aflate acum în derulare. Totodată, pentru nordul regiunii este esenţial ca autostrada A7 să includă şi tronsonul Paşcani – Suceava - Siret. Lipsa unei finanţări predictibile, clare şi cu sursă precisă a acestor autostrăzi vitale poate fi văzută ca o nouă amăgire pe care acest Guvern o livrează moldovenilor", se arată într-un comunicat comun al celor două asociaţii.

CITEȘTE și: Mai bine de 3 ani pentru proiectarea A8 de la Târgu Neamț la Ungheni. Vor fi două trasee

În acelaşi timp, organizaţiile au acuzat un mod defectuos în care se desfăşoară în prezent lucrările de foraj pe sectorul montan al autostrăzii A8. "Presiunea publică trebuie să continue până la finalizarea acestor lucrări, ce vor deveni noile magistrale ale dezvoltării zonei", se mai arată în comunicat. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

De ce a fost multă vreme tabu ipoteza că virusul care a provocat COVID-19 ar fi scăpat din Laboratorul din Wuhan?

Alexandru LĂZESCU

De ce a fost multă vreme tabu ipoteza că virusul care a provocat COVID-19 ar fi scăpat din Laboratorul din Wuhan?

Procedeele, dezvăluite recent, prin care a fost discreditată timp de aproape un an şi jumătate o teorie de bun simţ, aceea că virusul care a provocat pandemia ar fi putut proveni de la Laboratorul de Virusologie din Wuhan, ilustrează corupţia din domenii ştiinţifice cu mare miză financiară şi maniera în care „ştiinţa” a fost politizată.

Filmuletul zilei

opinii

Câte ceva despre parabole

Nichita DANILOV

Câte ceva despre parabole

Am trăit într-o lume parabolică. Într-o comunitate închisă. Prizoniera propriilor dogme. O lume în care predomina elementul religios. Am trăit într-o lume în care Evul Mediu era la el acasă. Dogmele şi cutumele unei astfel de lumi mi s-au imprimat adânc în suflet, încă din fragedă copilărie.

Sociologia teatrală şi critica vie

Dana ȚABREA

Sociologia teatrală şi critica vie

Două chestiuni din volumul al doilea de Teatru în diorame, semnat de Miruna Runcan, oglindind perioada comunistă dintre anii 1965 şi 1977, care reprezintă, în opinia autoarei, intervalul cel mai suportabil existenţial şi de efervescenţă teatrală din zbuciumata istorie a comunismului românesc, merită să fie supuse atenţiei: investigaţia sociologică asupra teatrului a lui Pavel Câmpeanu în contextul în care facultăţile şi institutele de cercetare sociologică fuseseră închise şi dezbaterea cu privire la actul critic.

O scrisoare din RFG

Michael ASTNER

O scrisoare din RFG

Prin aprilie, la Amnaş fiind, am găsit într-un dulap o scrisoare veche primită de ai mei de la soţia unuia dintre fraţii lui tata, scrisoare scrisă şi trimisă după ce fuseseră în vizită în România. Pe cât de banală pare, pe tot atât de interesantă este totuşi această relativ scurtă misivă venită din Republica Federală Germania, deci din Germania de Vest. Iat-o:

pulspulspuls

Poveste de sară pentru micuţi, cu zâne blonde şi miliardari de la cumătrie

Poveste de sară pentru micuţi, cu zâne blonde şi miliardari de la cumătrie

Ehehee, dragilor, oare cum să facem noi şi să dregem pe azi, uichend fiind, să nu vă plictisim sau încrunţim frunţile tot cu nărozii din politichii, ci doar cu mondenităţi locale şi vesele, dar nici să ne depărtăm prea tare de subjectul zilei, ăla pentru care mulţi nădragi tremură de vreo două zile pe la palatul cel roznovan, dar şi mai jos, spre sediul din Podu Roş (hop: iaca şi rima!)? 

Caricatura zilei

Răposat reclamant

Editia PDF

Bancul zilei

De acum, la internarea în spital pacientii sunt obligati sa aiba: extinctor, trusa de prim ajutor si lanterna (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.