anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

sambata, 10.12.2022

Bătaie pe curent gratis pentru încărcarea maşinilor electrice. Cozi la miezul nopţii în câteva puncte strategice

GALERIE
cozi_incarcare_masini_electrice
  • cozi_incarcare_masini_electrice
- +

Este ora 1.30, trecut de miezul nopţii. Duminică spre luni noapte, în loc să se odihnească pentru o nouă săptămână de lucru, un grup de oameni aşteaptă, zgribuliţi, în parcarea de la Kaufland Păcurari. Cu ochii în telefoanele luminate, aceştia mai trag câte o privire la un aparat înalt, cu un ecran colorat, cu trei cabluri groase conectate la câte o maşină. Aceştia sunt ieşenii care au avut curajul să intre „într-o nouă eră auto”: cea a maşinilor electrice. 

Ei au ajuns să nu îşi mai poată încărca maşinile acasă, din cauza plafonului de energie impus de 255 de kilovaţi, lunar. Dezamăgiţi în prezent, ei au fost atraşi în urmă cu câţiva ani de preţul redus la energie, iar acum, caută să îşi încarce maşinile cu electricitate gratis, până când va dispărea şi această facilitate. De altfel, Kaufland este ultimul „combatant de pe meterezele” luptei împotriva poluării climatice: magazinul din Păcurari este ultimul care mai oferă gratuit curent proprietarilor de maşini verzi din Iaşi, însă oferta va fi sistată, după toate probabilitățile, în viitorul apropiat. Aşa se face că, zi şi noapte, aici îşi încarcă maşinile gratuit ieşenii care şi-au achiziţionat autoturisme electrice, chiar dacă programul magazinului este doar până la ora 22.

Kaufland Păcurari - șoferii de Bolt și Uber se înghesuie la curent gratis. Unul dintre motivele invocate de oficialii magazinului pentru sistarea gratuității.

„Eu stau la casă, mi-am luat un BMW hybrid. Se încarcă greu cu curent, am deja două ore de stat, pentru şase kilowaţi. Am 64 de ani, şi locuiesc în Valea Lupului. Mai bine stau la Kaufland să îmi încarc gratuit bateria la maşină, decât acasă. Cu fiecare zi, încărcarea la maşină ajunge să determine depăşirea limitei de 255 kilowaţI, dacă o încarc acasă. Asta este”, ne spune un bărbat, care se învârte pe lângă maşina lui, neagră. El este cuplat la un cablu care oferă energie puţină, similar ca acasă. Celelalte două, care încarcă rapid bateria, sunt ocupate de o Tesla şi un Renault Zoe. La ora 4 dimineaţă, încă erau ieşeni care îşi încărcau autoturisme. Pe aplicaţie, erau trei care aveau cuplate cablurile, iar încă trei se aflau în aşteptare.

La Lidl, şoferii s-au luat la bătaie în faţa încărcătoarelor

Magazinele Kaufland au fost printre firmele mari care au promovat maşinile electrice, verzi. La fel şi statul, însă acesta din urmă a a abandonat între timp strategia de a oferi curent gratis. Kaufland ajunsese însă destul de departe: crease o reţea de încărcătoare auto rapide pe ruta Bucureşti – Iaşi – Chişinău. Trebuia doar să faci cumpărături lunare de minim 500 de lei la ei. Însă, odată cu războiul din Ucraina şi explozia preţului la electricitate, cei de la Kufland au renunţat progresiv la această politică pe care o menţin încă doar în câteva locaţii. Un alt lanţ de magazine care a dorit să atragă clienţi cu maşini electrice este Lidl. Firma şi-a deschis magazinul mare de la Moara de Foc, iar pentru clienţi a fost creat un spaţiu cu încărcătoare  auto electrice. După criza creşterii carburantului şi a creşterii preţului la energie electrică, cei care veneau să încarce maşini s-au luat la bătaie de mai multe ori.

„Am mers de mai multe ori să îi despart. Pur şi simplu nu doreau să respecte rândul, de pe aplicaţie. S-au bătut ca nişte chiori. Aşa că au închis”, ne-a spus un angajat de aici. Aşa se face că în locul de încărcare electric tronează un anunţ mare, pentru a fi observat şi din stradă, care avertizează că aparatul este defect. Un alt loc în care se mai putea încărca gratuit o perioadă, până să crească preţurile la curent, a fost la clădirea Tudor Office Center de pe Ciurchi, între Metalurgie şi Tătăraşi. Şi aici a fost închis, nemaifiind profitabil. „Este defect, nu mai funcţionează încărcarea. Patronii au spus că îl vor repara, însă nu au mai făcut-o”, a spus un paznic de aici.

Care sunt preţurile de încărcare în prezent

În prezent, principala problemă a celor care şi-au achiziţionat maşini electrice sau hibride este să găsească un loc în care să îşi încarce maşinile la un preţ cât mai convenabil. Aplicaţiile specifice nu conţin toate locurile de încărcat, aşa că este bine să discuţi cu proprietari mai vechi. Unul dintre ei ne-a dat un pont. „Este o firmă în zona industrială care are loc de încărcat şi vinde curent Fast, adică supercharge, la un preţ de 1,2 lei kilovatul. Dar nu spune la mulţi”, ne-a atras acesta atenţia. În comparaţie, la staţiile E.ON Drive din municipiu cât şi din judeţ sau regiune, firma vinde un kilovat de curent la Fast, adică încărcat rapid – aproximativ o oră şi zece minute, la preţul de 2,29 lei. Dacă aveţi un autoturism care „înghite” 40 de kilovaţi, trebuie să scoateţi din buzunar suma de 90 de lei pentru o încărcare rapidă. Dacă nu vă grăbiţi, puteţi lăsa autoturismul câteva ore, chiar şi şase, pentru a vă încărca cu curent „obişnuit”, ca cel de acasă.

Preţul pentru o încărcare la E.ON Drive este de 1,79 kilovatul, ceea ce înseamnă că veţi plăti suma de 71 de lei. Însă, cei mai avantajaţi par a fi cei care locuiesc la casă şi au panouri solare. Preţul pentru o echipare cu panouri solare care să dea 9,9 kilovaţi într-o zi însorită este de 10.000 de euro, cu tot cu TVA. Garanţia pentru aceste panouri solare este de 25 de ani, timp în care investiţia este amortizată, iar proprietarul beneficiază de current ieftin inclusive pentru o maşină electrică. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Victoria împotriva orgoliului

Nicolae GRECU

Victoria împotriva orgoliului

Fanii şi coechipierii îl pot ajuta pe Cristiano Ronaldo să treacă peste criza pe care o străbate acum.

opinii

Gh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (IV)

Eugen MUNTEANU

Gh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (IV)

Pledoaria epistolară pro domo a eroului central al poveștii de dragoste din mediile universitare de altădată capătă accente tensionate.

Proiectul de ţară

arh. Ionel OANCEA

Proiectul de ţară

În România, sintagma „proiect de ţară” este o vorbă în vânt confuză, în ciuda faptului că în preajma alegerilor mari politicienii o poartă ca pe odorul cel mai de preţ în meniul lor cu promisiuni. Au trecut treizeci şi trei de ani de pace, între timp războiul şi crizele generate de el sunt la graniţele noastre, şi proiectul de ţară nu a căpătat concreteţe. 

Interogaţii identitare

Alexandru CĂLINESCU

Interogaţii identitare

Într-un deceniu numărul adolescenţilor care se autodiagnostichează că sunt trans a crescut de 25 de ori! Un semnal de alarmă a fost tras, în urmă cu câteva luni, de manifestul lansat de zeci de oameni de ştiinţă şi intelectuali reputaţi, manifest în care este respinsă categoric teoria conform căreia sexele sunt construcţii sociale.

pulspulspuls

Se anunţă disvorţ cu năbădăi la un şef important. Iaca şi motivul ciudat!

Se anunţă disvorţ cu năbădăi la un şef important. Iaca şi motivul ciudat!

Dar gata, hai, ajunge cu veselia, vinul bun şi sarmalele calde cu varză fragedă: să vă spunem şi una tristă pe ziua de azi, ca să cadreze mai bine cu sfârşitul de săptămână ce bate la uşă, ce adesea nu-i prea plăcut. 

Caricatura zilei

Austria vrea

Editia PDF

Bancul zilei

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.