Cum decurg alegerile la UAIC pentru alegerea rectorului. La ora 14, s-a votat în proporție de 60,1% - UPDATE
UPDATE (22:52): Tudorel Toader: “La final de mandat de Rector al UAIC! Stimati colegi, Sunt on (...)
citeste totmarti, 19.03.2024
Este ora 1.30, trecut de miezul nopţii. Duminică spre luni noapte, în loc să se odihnească pentru o nouă săptămână de lucru, un grup de oameni aşteaptă, zgribuliţi, în parcarea de la Kaufland Păcurari. Cu ochii în telefoanele luminate, aceştia mai trag câte o privire la un aparat înalt, cu un ecran colorat, cu trei cabluri groase conectate la câte o maşină. Aceştia sunt ieşenii care au avut curajul să intre „într-o nouă eră auto”: cea a maşinilor electrice.
Ei au ajuns să nu îşi mai poată încărca maşinile acasă, din cauza plafonului de energie impus de 255 de kilovaţi, lunar. Dezamăgiţi în prezent, ei au fost atraşi în urmă cu câţiva ani de preţul redus la energie, iar acum, caută să îşi încarce maşinile cu electricitate gratis, până când va dispărea şi această facilitate. De altfel, Kaufland este ultimul „combatant de pe meterezele” luptei împotriva poluării climatice: magazinul din Păcurari este ultimul care mai oferă gratuit curent proprietarilor de maşini verzi din Iaşi, însă oferta va fi sistată, după toate probabilitățile, în viitorul apropiat. Aşa se face că, zi şi noapte, aici îşi încarcă maşinile gratuit ieşenii care şi-au achiziţionat autoturisme electrice, chiar dacă programul magazinului este doar până la ora 22.
„Eu stau la casă, mi-am luat un BMW hybrid. Se încarcă greu cu curent, am deja două ore de stat, pentru şase kilowaţi. Am 64 de ani, şi locuiesc în Valea Lupului. Mai bine stau la Kaufland să îmi încarc gratuit bateria la maşină, decât acasă. Cu fiecare zi, încărcarea la maşină ajunge să determine depăşirea limitei de 255 kilowaţI, dacă o încarc acasă. Asta este”, ne spune un bărbat, care se învârte pe lângă maşina lui, neagră. El este cuplat la un cablu care oferă energie puţină, similar ca acasă. Celelalte două, care încarcă rapid bateria, sunt ocupate de o Tesla şi un Renault Zoe. La ora 4 dimineaţă, încă erau ieşeni care îşi încărcau autoturisme. Pe aplicaţie, erau trei care aveau cuplate cablurile, iar încă trei se aflau în aşteptare.
Magazinele Kaufland au fost printre firmele mari care au promovat maşinile electrice, verzi. La fel şi statul, însă acesta din urmă a a abandonat între timp strategia de a oferi curent gratis. Kaufland ajunsese însă destul de departe: crease o reţea de încărcătoare auto rapide pe ruta Bucureşti – Iaşi – Chişinău. Trebuia doar să faci cumpărături lunare de minim 500 de lei la ei. Însă, odată cu războiul din Ucraina şi explozia preţului la electricitate, cei de la Kufland au renunţat progresiv la această politică pe care o menţin încă doar în câteva locaţii. Un alt lanţ de magazine care a dorit să atragă clienţi cu maşini electrice este Lidl. Firma şi-a deschis magazinul mare de la Moara de Foc, iar pentru clienţi a fost creat un spaţiu cu încărcătoare auto electrice. După criza creşterii carburantului şi a creşterii preţului la energie electrică, cei care veneau să încarce maşini s-au luat la bătaie de mai multe ori.
„Am mers de mai multe ori să îi despart. Pur şi simplu nu doreau să respecte rândul, de pe aplicaţie. S-au bătut ca nişte chiori. Aşa că au închis”, ne-a spus un angajat de aici. Aşa se face că în locul de încărcare electric tronează un anunţ mare, pentru a fi observat şi din stradă, care avertizează că aparatul este defect. Un alt loc în care se mai putea încărca gratuit o perioadă, până să crească preţurile la curent, a fost la clădirea Tudor Office Center de pe Ciurchi, între Metalurgie şi Tătăraşi. Şi aici a fost închis, nemaifiind profitabil. „Este defect, nu mai funcţionează încărcarea. Patronii au spus că îl vor repara, însă nu au mai făcut-o”, a spus un paznic de aici.
În prezent, principala problemă a celor care şi-au achiziţionat maşini electrice sau hibride este să găsească un loc în care să îşi încarce maşinile la un preţ cât mai convenabil. Aplicaţiile specifice nu conţin toate locurile de încărcat, aşa că este bine să discuţi cu proprietari mai vechi. Unul dintre ei ne-a dat un pont. „Este o firmă în zona industrială care are loc de încărcat şi vinde curent Fast, adică supercharge, la un preţ de 1,2 lei kilovatul. Dar nu spune la mulţi”, ne-a atras acesta atenţia. În comparaţie, la staţiile E.ON Drive din municipiu cât şi din judeţ sau regiune, firma vinde un kilovat de curent la Fast, adică încărcat rapid – aproximativ o oră şi zece minute, la preţul de 2,29 lei. Dacă aveţi un autoturism care „înghite” 40 de kilovaţi, trebuie să scoateţi din buzunar suma de 90 de lei pentru o încărcare rapidă. Dacă nu vă grăbiţi, puteţi lăsa autoturismul câteva ore, chiar şi şase, pentru a vă încărca cu curent „obişnuit”, ca cel de acasă.
Preţul pentru o încărcare la E.ON Drive este de 1,79 kilovatul, ceea ce înseamnă că veţi plăti suma de 71 de lei. Însă, cei mai avantajaţi par a fi cei care locuiesc la casă şi au panouri solare. Preţul pentru o echipare cu panouri solare care să dea 9,9 kilovaţi într-o zi însorită este de 10.000 de euro, cu tot cu TVA. Garanţia pentru aceste panouri solare este de 25 de ani, timp în care investiţia este amortizată, iar proprietarul beneficiază de current ieftin inclusive pentru o maşină electrică.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Duelul reftorilor sau cum reftorul Tudorel a întins floreta iar reftorul Caşcaval i-a luat maul
VIDEO Explozie puternică la o rafinărie din Rusia lovită de drone ucrainene
Anual, la nivel mondial, 1 milion de persoane mor din cauza poluării atmosferice
VIDEO Meciul Alcaraz – Zverev de la Indian Wells, întrerupt din cauza unui roi de albine
Substanţă cancerigenă, descoperită în unele produse împotriva acneei
Băieții născuți din mame obeze au șanse mari să devină și ei supraponderali
Roşia Montană: aspecte mai puţin înţelese şi complexul resurselor
Tradiţie veche la partidoiul ieşean: cum l-au împins pe scări la vale Bogdăneii taman pe Măricel?
Alegeri la „Al. I. Cuza”: Prof. Codrin Liviu Cuţitaru - NU VĂ FIE FRICĂ, TUDORICĂ PICĂ!
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |